Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/51723 https://orcid.org/0000-0002-8917-5928 https://orcid.org/0000-0002-8936-6548 https://orcid.org/0000-0002-8482-3877 |
Resumo: | Aims to analyze the research topics in the Brazilian Congress of Library Science, Documentation and Information Science between 2005 and 2013 with emphasis on School Librarianship. The option to adopt this database was due to the fact that it contributes in a significant way, by seeking to organize and represent the knowledge about the area, in which the School Library is constituted as a subarea. The sample consisted of 44 papers presented at the event in the categories: Reading; Library in the teaching-learning process and Library Structure. Methodologically, this is a bibliographical research and was used as a data collection procedure the technique of bibliographic survey. The analysis of the data was made from the pre-textual and textual elements of the communications. It is considered that the number of papers presented in the analyzed editions was significant and has been increasing each year. In addition, the diversity of thematic categories revealed multiple approaches and experiences related to the categories analyzed. |
id |
UFMG_394131b91b317e0e8c93fa5a6e9e33e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/51723 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013)Analysis of production on school library in the brazilian congress of library science, documentation and information science (2005-2013)BiblioteconomiaBiblioteca EscolarPesquisa BibliográficaCBBDBiblioteconomiaPesquisa bibliográficaBibliotecas escolaresBiblioteconomia - CongressosAims to analyze the research topics in the Brazilian Congress of Library Science, Documentation and Information Science between 2005 and 2013 with emphasis on School Librarianship. The option to adopt this database was due to the fact that it contributes in a significant way, by seeking to organize and represent the knowledge about the area, in which the School Library is constituted as a subarea. The sample consisted of 44 papers presented at the event in the categories: Reading; Library in the teaching-learning process and Library Structure. Methodologically, this is a bibliographical research and was used as a data collection procedure the technique of bibliographic survey. The analysis of the data was made from the pre-textual and textual elements of the communications. It is considered that the number of papers presented in the analyzed editions was significant and has been increasing each year. In addition, the diversity of thematic categories revealed multiple approaches and experiences related to the categories analyzed.Objetiva analisar as temáticas de pesquisa no Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação entre os anos de 2005 e 2013 com ênfase na Biblioteconomia Escolar. A opção em adotar esse banco de dados, deu-se em função do mesmo contribuir de forma significativa, por buscar organizar e representar o conhecimento sobre a área, na qual a Biblioteca Escolar se constitui como subárea. A amostra foi composta por 44 trabalhos apresentados no evento nas categorias: Leitura; Biblioteca no processo de ensino-aprendizagem e Estrutura de Biblioteca. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa bibliográfica e utilizou-se como procedimento de coleta de dados a técnica de levantamento bibliográfico. A análise dos dados foi feita a partir dos elementos pré-textuais e textuais das comunicações. Considera-se que a quantidade de trabalhos apresentados nas edições analisadas foi significativa e vem sendo ampliada a cada ano. Além disso, a diversidade de categorias temáticas revelou múltiplas abordagens e experiências relacionadas às categorias analisadas.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOUFMG2023-04-06T20:50:06Z2023-04-06T20:50:06Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectpdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/51723https://orcid.org/0000-0002-8917-5928https://orcid.org/0000-0002-8936-6548https://orcid.org/0000-0002-8482-3877porSeminário em Ciência da InformaçãoEduardo Valadares da SilvaEdcleyton Bruno Fernandes da SilvaJosé Alimatéia Aquino Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-04-06T20:50:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/51723Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-04-06T20:50:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) Analysis of production on school library in the brazilian congress of library science, documentation and information science (2005-2013) |
title |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) |
spellingShingle |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) Eduardo Valadares da Silva Biblioteconomia Biblioteca Escolar Pesquisa Bibliográfica CBBD Biblioteconomia Pesquisa bibliográfica Bibliotecas escolares Biblioteconomia - Congressos |
title_short |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) |
title_full |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) |
title_fullStr |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) |
title_full_unstemmed |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) |
title_sort |
Análise da produção sobre biblioteca escolar no congresso brasileiro de biblioteconomia, documentação e ciência da informação (2005-2013) |
author |
Eduardo Valadares da Silva |
author_facet |
Eduardo Valadares da Silva Edcleyton Bruno Fernandes da Silva José Alimatéia Aquino Ramos |
author_role |
author |
author2 |
Edcleyton Bruno Fernandes da Silva José Alimatéia Aquino Ramos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Eduardo Valadares da Silva Edcleyton Bruno Fernandes da Silva José Alimatéia Aquino Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biblioteconomia Biblioteca Escolar Pesquisa Bibliográfica CBBD Biblioteconomia Pesquisa bibliográfica Bibliotecas escolares Biblioteconomia - Congressos |
topic |
Biblioteconomia Biblioteca Escolar Pesquisa Bibliográfica CBBD Biblioteconomia Pesquisa bibliográfica Bibliotecas escolares Biblioteconomia - Congressos |
description |
Aims to analyze the research topics in the Brazilian Congress of Library Science, Documentation and Information Science between 2005 and 2013 with emphasis on School Librarianship. The option to adopt this database was due to the fact that it contributes in a significant way, by seeking to organize and represent the knowledge about the area, in which the School Library is constituted as a subarea. The sample consisted of 44 papers presented at the event in the categories: Reading; Library in the teaching-learning process and Library Structure. Methodologically, this is a bibliographical research and was used as a data collection procedure the technique of bibliographic survey. The analysis of the data was made from the pre-textual and textual elements of the communications. It is considered that the number of papers presented in the analyzed editions was significant and has been increasing each year. In addition, the diversity of thematic categories revealed multiple approaches and experiences related to the categories analyzed. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2023-04-06T20:50:06Z 2023-04-06T20:50:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/51723 https://orcid.org/0000-0002-8917-5928 https://orcid.org/0000-0002-8936-6548 https://orcid.org/0000-0002-8482-3877 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/51723 https://orcid.org/0000-0002-8917-5928 https://orcid.org/0000-0002-8936-6548 https://orcid.org/0000-0002-8482-3877 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Seminário em Ciência da Informação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248017761763328 |