spelling |
2023-11-06T20:42:45Z2023-11-06T20:42:45Z20221110.4103/jehp.jehp_1303_212277-9531http://hdl.handle.net/1843/60524https://orcid.org/0000-0001-9755-0364https://orcid.org/0000-0002-4577-9877https://orcid.org/0000-0001-6374-9295https://orcid.org/0000-0001-6833-3870BACKGROUND: Educators and health assistants can act as key players in controlling the pandemic. In general, they are respected by the community, especially in rural areas, and can help guide and raise the population's awareness of preventive measures. The objective of this paper is to evaluate the results in knowledge progress of an e-learning course offered to educators and health assistants by a public university and to analyze the profile and satisfaction of the participants. MATERIALS AND METHODS: A single group pre- and post-test design based on a questionnaire, interventional, study was conducted in the period from April 20th to June 20th. All participants of the course answered sociodemographic and satisfaction questionnaire and a pre- and post-test. Data were descriptively arranged and regarding the distribution and comparison of means and frequency, paired t-test for group comparisons. P < 0.05 was statistically significant. Data were collected from the Moodle® teaching platform, without identifying the participants. RESULTS: A total of 674 participants were enrolled in the five groups, and 583 concluded the course (86.5%). The reasons for those who did not access the entire course (n = 47) were: Lack of time, difficulty in accessing the internet, and lack of experience with distance learning courses. On the evaluation of the course platform, from the tutors in general and the degree of satisfaction in several questions, participants marked maximum grades. The comparison between pre- and post-proficiency scores showed increased proficiency of the enrolled groups (P < 0.0001). CONCLUSIONS: The course contributed to the training of health assistants and educators, preparing them to act in a participatory way in the prevention and control of the pandemic. The course was well evaluated and there was a progression of knowledge by the participants.FUNDAMENTO: Educadores e auxiliares de saúde podem atuar como atores-chave no controle da pandemia. Em geral, são respeitados pela comunidade, principalmente nas zonas rurais, e podem ajudar a orientar e conscientizar a população sobre medidas preventivas. O objetivo deste artigo é avaliar os resultados no progresso do conhecimento de um curso a distância oferecido a educadores e auxiliares de saúde por uma universidade pública e analisar o perfil e a satisfação dos participantes. MATERIAIS E MÉTODOS: Um estudo pré e pós-teste de grupo único baseado em um questionário, de intervenção, foi realizado no período de 20 de abril a 20 de junho. Todos os participantes do curso responderam questionário sociodemográfico e de satisfação e pré e pós-teste. Os dados foram dispostos de forma descritiva e quanto à distribuição e comparação de médias e frequências, teste t pareado para comparações entre grupos. P < 0,05 foi estatisticamente significativo. Os dados foram coletados na plataforma de ensino Moodle®, sem identificação dos participantes. RESULTADOS: Foram matriculados 674 participantes nas cinco turmas e 583 concluíram o curso (86,5%). Os motivos de quem não acessou o curso inteiro (n = 47) foram: falta de tempo, dificuldade de acesso à internet e falta de experiência com cursos a distância. Na avaliação da plataforma do curso, dos tutores em geral e do grau de satisfação em diversas questões, os participantes deram notas máximas. A comparação entre os escores de pré e pós-proficiência mostrou aumento de proficiência dos grupos matriculados (P < 0,0001). CONCLUSÕES: O curso contribuiu para a formação de auxiliares e educadores em saúde, preparando-os para atuar de forma participativa na prevenção e controle da pandemia. O curso foi bem avaliado e houve progressão de conhecimento por parte dos participantes.porUniversidade Federal de Minas GeraisUFMGBrasilENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICAMED - DEPARTAMENTO DE CLÍNICA MÉDICAMED - DEPARTAMENTO DE GINECOLOGIA OBSTETRÍCIAMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIAJournal of education and health promotionCOVID-19Educação a distânciaPandemiasSaúde públicaCoronavirusCOVID-19E-learningPandemicsPublic healthCOVID-19: distance learning to empower educators and health assistants in rural areasCOVID-19: ensino à distância para capacitar educadores e auxiliares de saúde em áreas ruraisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://www.jehp.net//article.asp?issn=2277-9531;year=2022;volume=11;issue=1;spage=183;epage=183;aulast=deMaria do Carmo Barros de MeloPriscila Menezes FerriMônica Maria de Almeida VasconcelosZilma Silveira Nogueira ReisSolange Cervinho Bicalho GodoyVitoria Andrade PalmeiraGabriel RochaRosália Morais TorresUnaí Tupinambásapplication/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGLICENSELicense.txtLicense.txttext/plain; charset=utf-82042https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/60524/1/License.txtfa505098d172de0bc8864fc1287ffe22MD51ORIGINALCOVID‑19_ distance learning to empower educators and health assistants in rural areas_compressed.pdfCOVID‑19_ distance learning to empower educators and health assistants in rural areas_compressed.pdfapplication/pdf321733https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/60524/2/COVID%e2%80%9119_%20distance%20learning%20to%20empower%20educators%20and%20health%20assistants%20in%20rural%20areas_compressed.pdff1a71affe7c0d606384eb778bde0d497MD521843/605242023-11-06 17:42:46.052oai:repositorio.ufmg.br:1843/60524Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oaiopendoar:2023-11-06T20:42:46Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
|