A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Renata Vanucci Carvalho
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AQVGP2
Resumo: This research aims to analyze the performance and the poetical and musical narrative of the pout-pourri Gênesis, O Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha recorded by the singer, composer and guitar player João Bosco in the alive album 100a Apresentação (1983). In this masterpiece Bosco and Aldir Blanc tell the story of a Jesus Christ from the slum through the junction of the mentioned songs. Concepts drawn from Cultural Anthropology, in particular the concept of Liminality seen in Victor Turner, Van Gennep and Richard Schechner, were central for this analysis. Furthermore the references of musical analysis in Dante Grela, poetical analysis in Paul Zumthor and the concepts developed and exploited by the theorist and theater director Jerzy Grotowski were used in order to enlighten some aspects such as music, text, culture and performance that make this masterpiece exceptional and revealing of the ritual dimension of the musical performance. Inspired by the process of building this research and its results the author also intents to evaluate her own work as an artist and performer always in the quest for a transforming performance like it is the one developed by João Bosco in the pout-pourri taken as the object of this paper.
id UFMG_47ddf992f9dec25b2fc97804aec8e5c0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/AAGS-AQVGP2
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª ApresentaçãoPrograma de Pós-Graduação em MúsicaPerformance musicalMusicaMusica Analise, apreciaçãoBosco, João, 1946-This research aims to analyze the performance and the poetical and musical narrative of the pout-pourri Gênesis, O Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha recorded by the singer, composer and guitar player João Bosco in the alive album 100a Apresentação (1983). In this masterpiece Bosco and Aldir Blanc tell the story of a Jesus Christ from the slum through the junction of the mentioned songs. Concepts drawn from Cultural Anthropology, in particular the concept of Liminality seen in Victor Turner, Van Gennep and Richard Schechner, were central for this analysis. Furthermore the references of musical analysis in Dante Grela, poetical analysis in Paul Zumthor and the concepts developed and exploited by the theorist and theater director Jerzy Grotowski were used in order to enlighten some aspects such as music, text, culture and performance that make this masterpiece exceptional and revealing of the ritual dimension of the musical performance. Inspired by the process of building this research and its results the author also intents to evaluate her own work as an artist and performer always in the quest for a transforming performance like it is the one developed by João Bosco in the pout-pourri taken as the object of this paper.O presente estudo busca compreender a performance e a narrativa poético-musical do medley Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha, gravado pelo cantor, compositor e violonista João Bosco no disco ao vivo 100a Apresentação (1983), onde João Bosco e Aldir Blanc narram a história de um Jesus Cristo do Morro, através da junção de canções da dupla. Conceitos da antropologia cultural, em especial o de liminaridade, visto em Victor Turner, Van Gennep e Richard Schechner, foram centrais no desenvolvimento desta análise, assim como também o foram as referências de análise musical em Dante Grela, e poética em Paul Zumthor, além de conceitos de Jerzy Grotowski, para elucidar os aspectos musicais, textuais, culturais e performáticos que tornam esta gravação diferenciada e (possivelmente) reveladora do aspecto ritual da performance musical. A autora procura ainda avaliar o seu próprio fazer artístico, inspirada nas teorias estudadas e nos resultados obtidos nas análises, em busca de uma performance modificadora como a de João Bosco no medley em questão.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMauro RodriguesAntonio Lincoln Campos de AndradeFernando Antonio MencarelliRenata Vanucci Carvalho2019-08-09T18:54:01Z2019-08-09T18:54:01Z2017-07-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-AQVGP2info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T13:46:25Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/AAGS-AQVGP2Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T13:46:25Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
title A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
spellingShingle A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
Renata Vanucci Carvalho
Programa de Pós-Graduação em Música
Performance musical
Musica
Musica Analise, apreciação
Bosco, João, 1946-
title_short A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
title_full A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
title_fullStr A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
title_full_unstemmed A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
title_sort A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
author Renata Vanucci Carvalho
author_facet Renata Vanucci Carvalho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mauro Rodrigues
Antonio Lincoln Campos de Andrade
Fernando Antonio Mencarelli
dc.contributor.author.fl_str_mv Renata Vanucci Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Música
Performance musical
Musica
Musica Analise, apreciação
Bosco, João, 1946-
topic Programa de Pós-Graduação em Música
Performance musical
Musica
Musica Analise, apreciação
Bosco, João, 1946-
description This research aims to analyze the performance and the poetical and musical narrative of the pout-pourri Gênesis, O Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha recorded by the singer, composer and guitar player João Bosco in the alive album 100a Apresentação (1983). In this masterpiece Bosco and Aldir Blanc tell the story of a Jesus Christ from the slum through the junction of the mentioned songs. Concepts drawn from Cultural Anthropology, in particular the concept of Liminality seen in Victor Turner, Van Gennep and Richard Schechner, were central for this analysis. Furthermore the references of musical analysis in Dante Grela, poetical analysis in Paul Zumthor and the concepts developed and exploited by the theorist and theater director Jerzy Grotowski were used in order to enlighten some aspects such as music, text, culture and performance that make this masterpiece exceptional and revealing of the ritual dimension of the musical performance. Inspired by the process of building this research and its results the author also intents to evaluate her own work as an artist and performer always in the quest for a transforming performance like it is the one developed by João Bosco in the pout-pourri taken as the object of this paper.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-18
2019-08-09T18:54:01Z
2019-08-09T18:54:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AQVGP2
url http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AQVGP2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829650021646336