Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/60034 |
Resumo: | This study aimed to verify the association between the resources of the family environment and teenage reading. A total of 106 adolescents of both sexes, aged between 11 and 16 years, without learning difficulties, participated in the study. For data collection, a narrative text, a multiple-choice questionnaire about the text and an adapted Family Environment Resources questionnaire were used. Descriptive and inferential analysis was performed using Spearman, Mann-Whitney and Kruskal Wallis correlation tests, with a significance level of 5%. Resources that promote proximal processes and parenting practices contributed to better reading performance. In contrast, the predictable activities category contributed negatively. Thus, the environment and resources influenced the adolescents’ reading performance. It is concluded that the elaboration of school measures and public policies is important to strengthen the family-school relationship, expand family resources and make the environment favorable to teaching. |
id |
UFMG_48c3bffaf1172bffbd1ea74240c87324 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/60034 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentesLeituraAprendizagem escolarRelações familiaresLeituraAprendizagemRelações familiaresThis study aimed to verify the association between the resources of the family environment and teenage reading. A total of 106 adolescents of both sexes, aged between 11 and 16 years, without learning difficulties, participated in the study. For data collection, a narrative text, a multiple-choice questionnaire about the text and an adapted Family Environment Resources questionnaire were used. Descriptive and inferential analysis was performed using Spearman, Mann-Whitney and Kruskal Wallis correlation tests, with a significance level of 5%. Resources that promote proximal processes and parenting practices contributed to better reading performance. In contrast, the predictable activities category contributed negatively. Thus, the environment and resources influenced the adolescents’ reading performance. It is concluded that the elaboration of school measures and public policies is important to strengthen the family-school relationship, expand family resources and make the environment favorable to teaching.Este estudo teve como objetivo verificar a associação entre os recursos do ambiente familiar e a leitura de adolescentes. Participaram 106 adolescentes, de ambos os sexos, de 11 a 16 anos, sem queixas de dificuldades de aprendizagem. Para a coleta de dados utilizou-se um texto narrativo, o questionário de múltipla escolha sobre o texto e o de Recursos do Ambiente Familiar, adaptado. Foi realizada a análise descritiva e inferencial por meio dos testes correlação de Spearman, Mann-Whitney e Kruskal Wallis, com nível de significância de 5%. Os recursos que promovem os processos proximais e as práticas parentais contribuíram para um melhor desempenho de leitura. Em contrapartida, a categoria de atividades previsíveis contribuiu negativamente. Assim, o ambiente e os recursos influenciaram o desempenho leitor dos adolescentes. Conclui-se que é importante a elaboração de medidas escolares e de políticas públicas, para fortalecer a relação família-escola, ampliar os recursos familiares e tornar o ambiente favorável ao ensino.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T19:56:41Z2023-10-25T19:56:41Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/2175-3539202223225321753539http://hdl.handle.net/1843/60034porPsicologia Escolar e EducacionalLuciana Cássia de JesusC.b.s. BragaLarissa Galvão MoraesLuciana Mendonça AlvesVanessa de Oliveira Martins Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-25T19:57:50Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60034Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-25T19:57:50Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes |
title |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes |
spellingShingle |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes Luciana Cássia de Jesus Leitura Aprendizagem escolar Relações familiares Leitura Aprendizagem Relações familiares |
title_short |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes |
title_full |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes |
title_fullStr |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes |
title_full_unstemmed |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes |
title_sort |
Recursos do ambiente familiar e desempenho de leitura em adolescentes |
author |
Luciana Cássia de Jesus |
author_facet |
Luciana Cássia de Jesus C.b.s. Braga Larissa Galvão Moraes Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis |
author_role |
author |
author2 |
C.b.s. Braga Larissa Galvão Moraes Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luciana Cássia de Jesus C.b.s. Braga Larissa Galvão Moraes Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Aprendizagem escolar Relações familiares Leitura Aprendizagem Relações familiares |
topic |
Leitura Aprendizagem escolar Relações familiares Leitura Aprendizagem Relações familiares |
description |
This study aimed to verify the association between the resources of the family environment and teenage reading. A total of 106 adolescents of both sexes, aged between 11 and 16 years, without learning difficulties, participated in the study. For data collection, a narrative text, a multiple-choice questionnaire about the text and an adapted Family Environment Resources questionnaire were used. Descriptive and inferential analysis was performed using Spearman, Mann-Whitney and Kruskal Wallis correlation tests, with a significance level of 5%. Resources that promote proximal processes and parenting practices contributed to better reading performance. In contrast, the predictable activities category contributed negatively. Thus, the environment and resources influenced the adolescents’ reading performance. It is concluded that the elaboration of school measures and public policies is important to strengthen the family-school relationship, expand family resources and make the environment favorable to teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2023-10-25T19:56:41Z 2023-10-25T19:56:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
10.1590/2175-35392022232253 21753539 http://hdl.handle.net/1843/60034 |
identifier_str_mv |
10.1590/2175-35392022232253 21753539 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/60034 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247982788608000 |