Métrica alternativa para dados governamentais abertos na América Latina
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190009 http://hdl.handle.net/1843/77245 |
Resumo: | The objective of this article is to use the DGABr, an alternative metric created, in a doctoral thesis of 2018, to evaluate the Open Government Data of Brazil, to measure the open government data of other Latin American countries. The overall objective was subdivided into three specific objectives: (1) Identify the countries of Latin America that have defi ned access to information/open data policy legislation; (2) Identify the most comprehensive legislation and criteria for assessing open government data; and (3) Analyze the DGABr based on other legislation and propose adjustments for its use in other countries. In this sense, the legislation on access to information of Latin American countries was investigated, based on the Global Right to Information Rating ranking, which assesses legislation on access to information worldwide. The legislation of Mexico was chosen as reference for comparison with the DGABr, having reached in the ranking, the highest score in Latin America. Analyzing Mexican legislation, items to be included in the DGABr were identified and many similarities were already evaluated by the DGABr. It is concluded that the DGABr allows adaptations and can be used in different contexts and countries of Latin America. |
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Métrica alternativa para dados governamentais abertos na América LatinaAlternative metric for open government data in Latin AmericaDados conectadosTecnologia da InformaçãoAvaliação tecnológicaDados ConectadosTecnologia e EstadoTecnologia da InformaçãoThe objective of this article is to use the DGABr, an alternative metric created, in a doctoral thesis of 2018, to evaluate the Open Government Data of Brazil, to measure the open government data of other Latin American countries. The overall objective was subdivided into three specific objectives: (1) Identify the countries of Latin America that have defi ned access to information/open data policy legislation; (2) Identify the most comprehensive legislation and criteria for assessing open government data; and (3) Analyze the DGABr based on other legislation and propose adjustments for its use in other countries. In this sense, the legislation on access to information of Latin American countries was investigated, based on the Global Right to Information Rating ranking, which assesses legislation on access to information worldwide. The legislation of Mexico was chosen as reference for comparison with the DGABr, having reached in the ranking, the highest score in Latin America. Analyzing Mexican legislation, items to be included in the DGABr were identified and many similarities were already evaluated by the DGABr. It is concluded that the DGABr allows adaptations and can be used in different contexts and countries of Latin America.O objetivo deste artigo é, a partir da DGABr, que confi gura uma métrica alternativa criada em tese de doutorado de 2018, mensurar os dados governamentais abertos de outros países da América Latina. O objetivo geral foi subdivido em três objetivos específi cos: (1) identifi car os países da América Latina que possuem legislação sobre acesso à informação/política de dados abertos defi nida; (2) identifi car as legislações mais abrangentes e com maiores critérios de avaliação dos dados governamentais abertos; e (3) analisar a DGABr com base em outras legislações a fi m de propor adequações para sua utilização em outros países. Nesse sentido, investigaram-se as legislações de acesso à informação dos países da América Latina a partir do ranking Global Right to Information Rating, que avalia as legislações de acesso à informação a nível mundial. A legislação do México foi escolhida como referência para comparação com a DGABr, pois atingiu, no ranking, a maior pontuação da América Latina. Analisando a legislação mexicana, foram identifi cados itens a serem incluídos na DGABr e também muitas semelhanças que já são avaliadas pela DGABr. Conclui-se que a DGABr permite adaptações e pode ser empregada em diferentes contextos e países da América Latina.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOUFMG2024-10-04T19:47:31Z2024-10-04T19:47:31Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/2318-0889201931e19000923180889http://hdl.handle.net/1843/77245porTransinformaçãoPatrícia Nascimento SilvaMarta Macedo Kerr Pinheiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-10-04T19:47:32Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/77245Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-10-04T19:47:32Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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The objective of this article is to use the DGABr, an alternative metric created, in a doctoral thesis of 2018, to evaluate the Open Government Data of Brazil, to measure the open government data of other Latin American countries. The overall objective was subdivided into three specific objectives: (1) Identify the countries of Latin America that have defi ned access to information/open data policy legislation; (2) Identify the most comprehensive legislation and criteria for assessing open government data; and (3) Analyze the DGABr based on other legislation and propose adjustments for its use in other countries. In this sense, the legislation on access to information of Latin American countries was investigated, based on the Global Right to Information Rating ranking, which assesses legislation on access to information worldwide. The legislation of Mexico was chosen as reference for comparison with the DGABr, having reached in the ranking, the highest score in Latin America. Analyzing Mexican legislation, items to be included in the DGABr were identified and many similarities were already evaluated by the DGABr. It is concluded that the DGABr allows adaptations and can be used in different contexts and countries of Latin America. |
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