A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Élida Elizena Carneiro de Matos
Data de Publicação: 2011
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/54772
Resumo: The present study has as its main theme: citizen participation as a watershed for the development of communities. The objective of this study is to analyze and discuss how people's participation in decision-making spaces interfere with the process of developing regions with high levels of social vulnerability. For preparation of this work was carried out a literature review on the subject, in addition to direct observations of the Committee for Community Development focus of the study, and further analysis of reports of meetings with this committee. The article is divided into 3 (three) chapters: the first on the historical background and current contributions on the subject, the second on the Community Living Program and its areas of operation; Finally, the analysis concerning the participation as a watershed for the development of communities. After this study, we conclude that participation is part of an educational process and that the whole process of education and time are essential for this example. Also concluded that participation is a dynamic process in which local capabilities are constantly improving due to the joints between the different actors. Thus, it is essential that joint within the entire development process, where each actor involved in this process can contribute effectively.
id UFMG_58b4f002351448080c4b725371bbf835
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/54772
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de casoParticipaçãoDesenvolvimento comunitárioEducaçãoEmpoderamentoParticipaçãoEducaçãoComunidade - DesenvolvimentoThe present study has as its main theme: citizen participation as a watershed for the development of communities. The objective of this study is to analyze and discuss how people's participation in decision-making spaces interfere with the process of developing regions with high levels of social vulnerability. For preparation of this work was carried out a literature review on the subject, in addition to direct observations of the Committee for Community Development focus of the study, and further analysis of reports of meetings with this committee. The article is divided into 3 (three) chapters: the first on the historical background and current contributions on the subject, the second on the Community Living Program and its areas of operation; Finally, the analysis concerning the participation as a watershed for the development of communities. After this study, we conclude that participation is part of an educational process and that the whole process of education and time are essential for this example. Also concluded that participation is a dynamic process in which local capabilities are constantly improving due to the joints between the different actors. Thus, it is essential that joint within the entire development process, where each actor involved in this process can contribute effectively.O presente estudo tem como tema principal: a participação cidadã como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades. O objetivo deste estudo é analisar e discutir como a participação das pessoas nos espaços de decisão interferem no processo de desenvolvimento de regiões com altos índices de vulnerabilidade social. Para elaboração deste trabalho foi realizada uma revisão bibliográfica acerca do assunto; além de observações diretas do Comitê para o Desenvolvimento Comunitário foco do estudo, e ainda análise dos relatórios dos encontros realizados com este Comitê. O trabalho será dividido em 3 (três) capítulos: o primeiro sobre a contextualização histórica e contribuições atuais acerca do tema; o segundo sobre o Programa Comunidade Viva e suas áreas de atuação; Por fim a análise acerca da participação enquanto um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades. Após esse estudo, concluímos que a participação faz parte de um processo educativo e que como todo processo educativo o tempo e o exemplo para isto são fundamentais. Concluímos ainda que a participação é um processo dinâmico, no qual as capacidades locais estão em constante aperfeiçoamento devido às articulações existentes entre os diferentes atores . Dessa forma, torna-se imprescindível essa articulação dentro de todo processo do desenvolvimento, onde cada ator envolvido possa contribuir efetivamente nesse processo.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIACurso de Especialização em Elaboração, Gestão e Avaliação de Projetos Sociais em áreas UrbanasUFMGFlávia de Paula Duque Brasilhttp://lattes.cnpq.br/4666930977365902Élida Elizena Carneiro de Matos2023-06-11T15:23:40Z2023-06-11T15:23:40Z2011-12-15Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/54772porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-11T15:23:40Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54772Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-11T15:23:40Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
title A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
spellingShingle A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
Élida Elizena Carneiro de Matos
Participação
Desenvolvimento comunitário
Educação
Empoderamento
Participação
Educação
Comunidade - Desenvolvimento
title_short A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
title_full A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
title_fullStr A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
title_full_unstemmed A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
title_sort A participação popular em espaços públicos de decisão como um divisor de águas para o desenvolvimento de comunidades : um estudo de caso
author Élida Elizena Carneiro de Matos
author_facet Élida Elizena Carneiro de Matos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Flávia de Paula Duque Brasil
http://lattes.cnpq.br/4666930977365902
dc.contributor.author.fl_str_mv Élida Elizena Carneiro de Matos
dc.subject.por.fl_str_mv Participação
Desenvolvimento comunitário
Educação
Empoderamento
Participação
Educação
Comunidade - Desenvolvimento
topic Participação
Desenvolvimento comunitário
Educação
Empoderamento
Participação
Educação
Comunidade - Desenvolvimento
description The present study has as its main theme: citizen participation as a watershed for the development of communities. The objective of this study is to analyze and discuss how people's participation in decision-making spaces interfere with the process of developing regions with high levels of social vulnerability. For preparation of this work was carried out a literature review on the subject, in addition to direct observations of the Committee for Community Development focus of the study, and further analysis of reports of meetings with this committee. The article is divided into 3 (three) chapters: the first on the historical background and current contributions on the subject, the second on the Community Living Program and its areas of operation; Finally, the analysis concerning the participation as a watershed for the development of communities. After this study, we conclude that participation is part of an educational process and that the whole process of education and time are essential for this example. Also concluded that participation is a dynamic process in which local capabilities are constantly improving due to the joints between the different actors. Thus, it is essential that joint within the entire development process, where each actor involved in this process can contribute effectively.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-15
2023-06-11T15:23:40Z
2023-06-11T15:23:40Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/54772
url http://hdl.handle.net/1843/54772
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIA
Curso de Especialização em Elaboração, Gestão e Avaliação de Projetos Sociais em áreas Urbanas
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIA
Curso de Especialização em Elaboração, Gestão e Avaliação de Projetos Sociais em áreas Urbanas
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829620938342400