Análise das interferências das políticas públicas de promoção da igualdade e diversidade : um panorama em relação as questões étnicas-raciais
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Data de Publicação: | 2016 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/33199 |
Resumo: | This paper aims to present an overview of public policies to promote equality and respect for ethnic and racial issues. Highlights the Federal Constitution, the Law of National Education Basic Guidelines (LDB), the Statute of Children and Adolescents (ECA), the Statute of Racial Equality as important mechanisms for the issue of setting History and Afro-Brazilian Culture and Indigenous which resulted in the approval of Law No. 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 which included the school system's curriculum ethno-racial issues. From the literature it was found that it was necessary to develop the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and the Teaching of History and Afro Brazilian Culture and African to be put in place the necessary changes in the school curriculum the implementation of Law No. 10.639. |
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Análise das interferências das políticas públicas de promoção da igualdade e diversidade : um panorama em relação as questões étnicas-raciaisPolíticas públicasPromoção e igualdadeQuestões étnico-raciaisThis paper aims to present an overview of public policies to promote equality and respect for ethnic and racial issues. Highlights the Federal Constitution, the Law of National Education Basic Guidelines (LDB), the Statute of Children and Adolescents (ECA), the Statute of Racial Equality as important mechanisms for the issue of setting History and Afro-Brazilian Culture and Indigenous which resulted in the approval of Law No. 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 which included the school system's curriculum ethno-racial issues. From the literature it was found that it was necessary to develop the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and the Teaching of History and Afro Brazilian Culture and African to be put in place the necessary changes in the school curriculum the implementation of Law No. 10.639.Este trabalho tem como objetivo apresentar um panorama sobre as políticas públicas de promoção e igualdade em relação as questões étnicas-raciais. Destaca a Constituição Federal, a Lei de Diretrizes de Bases da Educação Nacional (LDB), o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA), O Estatuto da Igualdade Racial como mecanismos importantes para a definição da temática História e Cultura Afro-brasileira e Indígena que resultou na aprovação das Leis n° 10.639/2003 e 11.645/2008 que incluíram no currículo da rede de ensino as questões étnico-raciais. A partir da pesquisa bibliográfica identificou-se que foi necessário desenvolver as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana para que fosse colocada em prática as mudanças necessárias no currículo escolar para a implantação da Lei n° 10.639.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIACurso de Especialização em Gênero e Diversidade na EscolaUFMGJoana Ziller de Araujo Josephsonhttp://lattes.cnpq.br/5352059274589464Luciana SouzaAeverton Ricardo de Oliveira Gonçalves2020-04-09T11:20:03Z2020-04-09T11:20:03Z2016-02-26Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/33199porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-04-10T06:20:18Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/33199Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-04-10T06:20:18Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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