O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/73649 |
Resumo: | This paper investigates the use of science communication in formal education settings, specifically situations that can be understood as the appropriation of other people's speech by the free indirect speech. We present an analysis of a classroom situation developed by a science teacher of the last grade at elementary school, which composes a didactic sequence about: Macro and Microcosm; applied in the city of Piracicaba – SP. The analysis was based on the contributions of Bakhtin’s Circle, which provides input to understand the verbal interaction. The results show that the appropriation of the discourse mentioned above is not consolidated only through the concepts that are present without content of the science communication, but by the compositional structure produced by Speaker. Thus, the teacher appropriates a particular speech structure for an argumentative model in the classroom. |
id |
UFMG_6470424b1084f8a6893b5c04df983708 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/73649 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livreThe use of science communication in formal education situations: the free indirect speechDivulgação científicaSala de aulaSequências didáticasThis paper investigates the use of science communication in formal education settings, specifically situations that can be understood as the appropriation of other people's speech by the free indirect speech. We present an analysis of a classroom situation developed by a science teacher of the last grade at elementary school, which composes a didactic sequence about: Macro and Microcosm; applied in the city of Piracicaba – SP. The analysis was based on the contributions of Bakhtin’s Circle, which provides input to understand the verbal interaction. The results show that the appropriation of the discourse mentioned above is not consolidated only through the concepts that are present without content of the science communication, but by the compositional structure produced by Speaker. Thus, the teacher appropriates a particular speech structure for an argumentative model in the classroom.Este trabalho investiga o uso da divulgação científica em situações formais de ensino, mais especificamente situações que podem ser compreendidas como apropriação do discurso alheio por meio do discurso indireto livre. Apresentamos a análise de uma situação de ensino desenvolvida por um professor de Ciência do 9º ano do ensino fundamental, que compôs uma sequência didática sobre o tema: Macro e Microcosmos; aplicada no município de Piracicaba em uma escola da rede estadual de ensino de São Paulo. A análise foi baseada nas contribuições do círculo de Bakhtin, que oferece aporte para compreender a interação verbal. Os resultados indicam que a apropriação do discurso citado não se consolida somente por meio dos conceitos que estão presentes no conteúdo do suporte de Divulgação Científica utilizada na sequencia didática, mas, sobretudo, pela estrutura composicional do enunciado produzido pelo professor, que se apropria de uma estrutura enunciativa particular para produzir um modelo argumentativo em sala de aula.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICAUFMG2024-08-09T21:43:36Z2024-08-09T21:43:36Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectpdfapplication/pdf1809-5100http://hdl.handle.net/1843/73649porEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em CiênciasGuilherme da Silva LimaMarcelo Giordaninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-08-09T21:43:37Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/73649Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-08-09T21:43:37Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre The use of science communication in formal education situations: the free indirect speech |
title |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre |
spellingShingle |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre Guilherme da Silva Lima Divulgação científica Sala de aula Sequências didáticas |
title_short |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre |
title_full |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre |
title_fullStr |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre |
title_full_unstemmed |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre |
title_sort |
O uso da divulgação científica em situações formais de ensino: o discurso indireto livre |
author |
Guilherme da Silva Lima |
author_facet |
Guilherme da Silva Lima Marcelo Giordan |
author_role |
author |
author2 |
Marcelo Giordan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guilherme da Silva Lima Marcelo Giordan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Divulgação científica Sala de aula Sequências didáticas |
topic |
Divulgação científica Sala de aula Sequências didáticas |
description |
This paper investigates the use of science communication in formal education settings, specifically situations that can be understood as the appropriation of other people's speech by the free indirect speech. We present an analysis of a classroom situation developed by a science teacher of the last grade at elementary school, which composes a didactic sequence about: Macro and Microcosm; applied in the city of Piracicaba – SP. The analysis was based on the contributions of Bakhtin’s Circle, which provides input to understand the verbal interaction. The results show that the appropriation of the discourse mentioned above is not consolidated only through the concepts that are present without content of the science communication, but by the compositional structure produced by Speaker. Thus, the teacher appropriates a particular speech structure for an argumentative model in the classroom. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2024-08-09T21:43:36Z 2024-08-09T21:43:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
1809-5100 http://hdl.handle.net/1843/73649 |
identifier_str_mv |
1809-5100 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/73649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248125147480064 |