A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rafael Carvalho Rocha Silva
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EAN7Q
Resumo: The evaluation is a complex and important mean in teaching - learning process, being a major concern for teachers. This study aimed to identify and clarify the concepts and the different means of evaluation, with the main contemporary approaches existing in Physical Education. To understand the topic, this monograph describes the historical development and trends in physical education since joining the school curriculum. Then focused on the concepts of learning assessment. To finish the approaches taken were presented in the discipline and evaluation processes of the main theoretical guiding Physical Education. The analysis of these lines of thought had the main focus of the evaluation, ie how these authors worked and discussed the assessment within that school discipline. This review hopes to have clarified some of the many questions in evaluating the teaching and learning in Physical Education.
id UFMG_669faa4b4fa4c64836063b61bc72c4c7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-9EAN7Q
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagensAvaliaçãoProcesso ensino aprendizagemEducação física escolarEducação fisica para criançasEducação física Estudo e ensinoAprendizagemThe evaluation is a complex and important mean in teaching - learning process, being a major concern for teachers. This study aimed to identify and clarify the concepts and the different means of evaluation, with the main contemporary approaches existing in Physical Education. To understand the topic, this monograph describes the historical development and trends in physical education since joining the school curriculum. Then focused on the concepts of learning assessment. To finish the approaches taken were presented in the discipline and evaluation processes of the main theoretical guiding Physical Education. The analysis of these lines of thought had the main focus of the evaluation, ie how these authors worked and discussed the assessment within that school discipline. This review hopes to have clarified some of the many questions in evaluating the teaching and learning in Physical Education.A avaliação é um meio complexo e importante no processo ensino e aprendizagem, sendo motivo de grande preocupação por parte dos professores. Este trabalho teve como objetivo identificar e esclarecer os conceitos e os diferentes meios da avaliação, relacionados às principais abordagens contemporâneas existentes na Educação Física Escolar. Para a compreensão do tema, esta monografia descreveu o desenvolvimento histórico e tendências da Educação Física desde seu ingresso nos currículos escolares. Em seguida focalizou nos conceitos de avaliação da aprendizagem. Para finalizar foram apresentadas as abordagens realizadas na disciplina e os processos avaliativos das principais linhas teóricas norteadoras da Educação Física. A análise dessas linhas de pensamento teve como principal foco de atenção a avaliação, ou seja, de que maneira esses autores trabalharam e discutiram a avaliação dentro dessa disciplina escolar. Esta revisão espera ter esclarecido alguns dos diversos questionamentos existentes na avaliação do processo ensino e aprendizagem na Educação Física Escolar.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGIvana Montandon Soares AleixoRafael Carvalho Rocha Silva2019-08-12T03:12:02Z2019-08-12T03:12:02Z2010-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EAN7Qinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T10:14:47Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-9EAN7QRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T10:14:47Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
title A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
spellingShingle A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
Rafael Carvalho Rocha Silva
Avaliação
Processo ensino aprendizagem
Educação física escolar
Educação fisica para crianças
Educação física Estudo e ensino
Aprendizagem
title_short A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
title_full A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
title_fullStr A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
title_full_unstemmed A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
title_sort A avaliação na Educação Física escolar: conceitos e abordagens
author Rafael Carvalho Rocha Silva
author_facet Rafael Carvalho Rocha Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ivana Montandon Soares Aleixo
dc.contributor.author.fl_str_mv Rafael Carvalho Rocha Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Processo ensino aprendizagem
Educação física escolar
Educação fisica para crianças
Educação física Estudo e ensino
Aprendizagem
topic Avaliação
Processo ensino aprendizagem
Educação física escolar
Educação fisica para crianças
Educação física Estudo e ensino
Aprendizagem
description The evaluation is a complex and important mean in teaching - learning process, being a major concern for teachers. This study aimed to identify and clarify the concepts and the different means of evaluation, with the main contemporary approaches existing in Physical Education. To understand the topic, this monograph describes the historical development and trends in physical education since joining the school curriculum. Then focused on the concepts of learning assessment. To finish the approaches taken were presented in the discipline and evaluation processes of the main theoretical guiding Physical Education. The analysis of these lines of thought had the main focus of the evaluation, ie how these authors worked and discussed the assessment within that school discipline. This review hopes to have clarified some of the many questions in evaluating the teaching and learning in Physical Education.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-17
2019-08-12T03:12:02Z
2019-08-12T03:12:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EAN7Q
url http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EAN7Q
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829608122646528