A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/36507 |
Resumo: | This study aims, in the field of sociolinguistics theory, to investigate the phenomenon of subject-verb agreement and noun agreement in writing of Fundamental II students, from public and private schools, in the city of Belo Horizonte. It was assumed that the linguistics variant formed by the presence and absence of agreement is conditioned by groups of linguistic factors (variable linear and relative position of the constituent in the syntagma and textual typology) and not linguistics (level of education, sex, nature of institution and location of schools) – observing the relationship between the uses of language and the linguistic and social factors guiding the variation –, and we still work with the hypothesis that the lack of agreement is the most recurrent variant in the writing of students from public schools and with a lower socioeconomic level. In this analysis, a corpus consisting of 320 wordings and 827 data was used – zero variant. These data were analyzed quantitatively using Rbrul considering the six groups of factors. The results obtained pointed out the relevance of the type of institution, public and private, for the use of the zero variant, favoring the private institutions in the use of the standard variant, as well as the students with a higher social vulnerability presented more favoring the absence of standard agreement. This analysis shows that the Portuguese is changing. |
id |
UFMG_66dcc4765847df20ba0e2dd3b3671831 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/36507 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particularesConcordância nominalConcordância verbalSociolinguísticaTeoria da VariaçãoLíngua portuguesa – VariaçãoLíngua portuguesa – Regionalismo – Belo Horizonte (MG)Língua portuguesa – ConcordânciaSociolinguísticaThis study aims, in the field of sociolinguistics theory, to investigate the phenomenon of subject-verb agreement and noun agreement in writing of Fundamental II students, from public and private schools, in the city of Belo Horizonte. It was assumed that the linguistics variant formed by the presence and absence of agreement is conditioned by groups of linguistic factors (variable linear and relative position of the constituent in the syntagma and textual typology) and not linguistics (level of education, sex, nature of institution and location of schools) – observing the relationship between the uses of language and the linguistic and social factors guiding the variation –, and we still work with the hypothesis that the lack of agreement is the most recurrent variant in the writing of students from public schools and with a lower socioeconomic level. In this analysis, a corpus consisting of 320 wordings and 827 data was used – zero variant. These data were analyzed quantitatively using Rbrul considering the six groups of factors. The results obtained pointed out the relevance of the type of institution, public and private, for the use of the zero variant, favoring the private institutions in the use of the standard variant, as well as the students with a higher social vulnerability presented more favoring the absence of standard agreement. This analysis shows that the Portuguese is changing.Este trabalho tem como objetivo, à luz da teoria sociolinguística, a investigação do fenômeno da concordância verbal e nominal na escrita de alunos do Ensino Fundamental II, de escolas públicas e particulares, na cidade de Belo Horizonte. Assumiu-se que a variável linguística formada pela presença e ausência de concordância é condicionada por grupos de fatores linguísticos (variável posição linear e relativa do constituinte no sintagma e tipologia textual) e não linguísticos (nível de escolaridade, sexo, natureza da instituição e localidade das escolas) – observando-se a relação entre os usos da língua e os fatores linguísticos e sociais norteadores da variação –, e trabalhamos ainda com a hipótese de que a ausência de concordância é a variante mais recorrente na escrita dos alunos de escolas públicas e com nível socioeconômico mais baixo. Utilizou-se nesta análise um corpus constituído de 320 redações e 827 dados – variantes zero. Analisou-se esses dados quantitativamente utilizando o Rbrul considerando os seis grupos de fatores. Os resultados obtidos apontaram a relevância o tipo de instituição, pública e particular, para o uso da variante zero, favorecendo as instituições particulares no uso da variante padrão, assim como os alunos com maior índice de vulnerabilidade social apresentaram mais favorecimento à ausência de concordância padrão. Essa análise demonstra que a língua portuguesa está em mudança.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASPrograma de Pós-Graduação em Estudos LinguísticosUFMGAlexia Teles Duchownyhttp://lattes.cnpq.br/4385805500335067Soélis Teixeira do Prado MendesDaniela Mara Lima Oliveira GuimarãesAmanda Teixeira Pinho Tavares2021-06-16T20:47:08Z2021-06-16T20:47:08Z2021-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/36507porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-06-16T20:47:08Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/36507Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-06-16T20:47:08Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares |
title |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares |
spellingShingle |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares Amanda Teixeira Pinho Tavares Concordância nominal Concordância verbal Sociolinguística Teoria da Variação Língua portuguesa – Variação Língua portuguesa – Regionalismo – Belo Horizonte (MG) Língua portuguesa – Concordância Sociolinguística |
title_short |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares |
title_full |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares |
title_fullStr |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares |
title_full_unstemmed |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares |
title_sort |
A concordância verbal e nominal em escolas públicas e particulares |
author |
Amanda Teixeira Pinho Tavares |
author_facet |
Amanda Teixeira Pinho Tavares |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Alexia Teles Duchowny http://lattes.cnpq.br/4385805500335067 Soélis Teixeira do Prado Mendes Daniela Mara Lima Oliveira Guimarães |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amanda Teixeira Pinho Tavares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concordância nominal Concordância verbal Sociolinguística Teoria da Variação Língua portuguesa – Variação Língua portuguesa – Regionalismo – Belo Horizonte (MG) Língua portuguesa – Concordância Sociolinguística |
topic |
Concordância nominal Concordância verbal Sociolinguística Teoria da Variação Língua portuguesa – Variação Língua portuguesa – Regionalismo – Belo Horizonte (MG) Língua portuguesa – Concordância Sociolinguística |
description |
This study aims, in the field of sociolinguistics theory, to investigate the phenomenon of subject-verb agreement and noun agreement in writing of Fundamental II students, from public and private schools, in the city of Belo Horizonte. It was assumed that the linguistics variant formed by the presence and absence of agreement is conditioned by groups of linguistic factors (variable linear and relative position of the constituent in the syntagma and textual typology) and not linguistics (level of education, sex, nature of institution and location of schools) – observing the relationship between the uses of language and the linguistic and social factors guiding the variation –, and we still work with the hypothesis that the lack of agreement is the most recurrent variant in the writing of students from public schools and with a lower socioeconomic level. In this analysis, a corpus consisting of 320 wordings and 827 data was used – zero variant. These data were analyzed quantitatively using Rbrul considering the six groups of factors. The results obtained pointed out the relevance of the type of institution, public and private, for the use of the zero variant, favoring the private institutions in the use of the standard variant, as well as the students with a higher social vulnerability presented more favoring the absence of standard agreement. This analysis shows that the Portuguese is changing. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-16T20:47:08Z 2021-06-16T20:47:08Z 2021-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/36507 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/36507 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829727953911808 |