O valor de negócio das práticas de tecnologia da informação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/47784 |
Resumo: | The real contribution of the business value of Information Technology (IT) is still much discussed and the results of several studies are divergent. Some authors argue the reason for the differences may lie in the excessive aggregation of the IT construct (BRYNJOLFSSON; HITT, 2003) and organizational performance construct (RAY; BARNEY; MUHANNA, 2004). This research employed a model which seeks to assess the business value of IT through the relationship between the internal resources of IT performance and business processes in the value chain (MOONEY; GURBAXANI; KRAEMER, 1996). After pre-test to check the language of the questionnaire, data were colected from 96 service firms of Belo Horizonte/Brazil through a cross-sectional survey. We validate and analyze the data with univariate and multivariate statistics and Partial Least Squares Path Model technique was the main one utilized. We found that IT practices (use of the Internet architecture, digital transactions intensity and internal IT communication intensity) had a significant relationship with the performance of all business processes chain value and reasonable predictive effect. The evaluated model showed a high goodness of fit, indicating that IT contributes to value creation. For management purposes, the study demonstrates the importance of the development of the IT practices. From the academic point of view, the work explores a theoretical model multidimensional process oriented business and thus it contributes introducing new perspectives for assessing the business value of IT. |
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O valor de negócio das práticas de tecnologia da informaçãoThe business value of information technology practicesValor da TIDesempenho de processos de negócioDesempenho organizacionalTecnologia da InformaçãoPartial Least Squares.Tecnologia da informaçãoAdministração de empresasThe real contribution of the business value of Information Technology (IT) is still much discussed and the results of several studies are divergent. Some authors argue the reason for the differences may lie in the excessive aggregation of the IT construct (BRYNJOLFSSON; HITT, 2003) and organizational performance construct (RAY; BARNEY; MUHANNA, 2004). This research employed a model which seeks to assess the business value of IT through the relationship between the internal resources of IT performance and business processes in the value chain (MOONEY; GURBAXANI; KRAEMER, 1996). After pre-test to check the language of the questionnaire, data were colected from 96 service firms of Belo Horizonte/Brazil through a cross-sectional survey. We validate and analyze the data with univariate and multivariate statistics and Partial Least Squares Path Model technique was the main one utilized. We found that IT practices (use of the Internet architecture, digital transactions intensity and internal IT communication intensity) had a significant relationship with the performance of all business processes chain value and reasonable predictive effect. The evaluated model showed a high goodness of fit, indicating that IT contributes to value creation. For management purposes, the study demonstrates the importance of the development of the IT practices. From the academic point of view, the work explores a theoretical model multidimensional process oriented business and thus it contributes introducing new perspectives for assessing the business value of IT.A real contribuição da Tecnologia da Informação (TI) para a geração de valor é ainda bastante discutida, com resultados de diversas pesquisas mostrando-se divergentes. Alguns autores sustentam que o motivo das divergências pode residir na excessiva agregação dos construtos que se referem à TI (BRYNJOLFSSON; HITT, 2003) e ao desempenho organizacional (RAY; BARNEY; MUHANNA, 2004). Esta pesquisa empregou um modelo que procura avaliar o valor de negócio da TI por meio da relação entre os recursos internos da TI e o desempenho de processos de negócio da cadeia de valor (MOONEY; GURBAXANI; KRAEMER, 1996). Após pré-teste para verificação da linguagem do questionário, coletou-se dados de 96 empresas da área de serviços de Belo Horizonte por meio de survey transversal. Os dados foram validados e analisados com o emprego de estatística univariada e multivariada, em que Partial Least Squares Path Model foi a técnica central. Verificou-se que o construto práticas de TI, formado por uso da arquitetura de Internet, intensidade de transações digitais e intensidade de comunicações digitais internas apresentou relação relevante com o desempenho de todos processos de negócio da cadeia de valor e razoável efeito preditivo. O modelo avaliado mostrou grau de ajuste geral elevado, indicando que a TI contribui para a geração de valor na organização. Do ponto de vista gerencial, o estudo revela a importância do desenvolvimento das práticas de TI e, ao explorar um modelo teórico multidimensional orientado por processos de negócio, contribui academicamente por apresentar novas perspectivas para avaliação do valor da TI.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2022-12-06T16:26:25Z2022-12-06T16:26:25Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf22376453http://hdl.handle.net/1843/47784porDesenvolvimento em questãoEros Viggiano de SouzaMarlusa de Sevilha Goslinginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-12-06T16:26:25Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/47784Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-12-06T16:26:25Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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