A arte e o segundo giro copernicano na Filosofia de Theodor W. Adorno
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-954N8G |
Resumo: | This dissertation deals with Theodor W. Adornos philosophical position concerning the grounding of philosophical knowledge and its relationship to aesthetics. For this purpose, it approachs this authors criticism to the philosophical positions that still depend on the truths concept of tradition as adequacy and hipostatize the realm of reflection, proposing a group of principles, concepts or axioms, as independent of the historically determined content and also seeks to ground such content in the aforementioned manner. To oppose to this way of dealing with knowledge and to obtain a kind of knowledge which be in intrinsic mediation with the content, the dissertation aims to demonstrate that Adorno proposes another knowledges model and that this model is only possible starting from the philosophical reflection about art. Key-words: grounding, knowledge, aesthetics, art. |
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A arte e o segundo giro copernicano na Filosofia de Theodor W. AdornoConhecimentoFundamentaçãoArteEstéticaFilosofiaAdorno, Theodor W, 1903-1969ArteEstéticaThis dissertation deals with Theodor W. Adornos philosophical position concerning the grounding of philosophical knowledge and its relationship to aesthetics. For this purpose, it approachs this authors criticism to the philosophical positions that still depend on the truths concept of tradition as adequacy and hipostatize the realm of reflection, proposing a group of principles, concepts or axioms, as independent of the historically determined content and also seeks to ground such content in the aforementioned manner. To oppose to this way of dealing with knowledge and to obtain a kind of knowledge which be in intrinsic mediation with the content, the dissertation aims to demonstrate that Adorno proposes another knowledges model and that this model is only possible starting from the philosophical reflection about art. Key-words: grounding, knowledge, aesthetics, art.O presente trabalho trata da posição filosófica de Theodor W. Adorno acerca da fundamentação do conhecimento filosófico e a relação desta com a estética. Para tal, abordaremos as críticas do referido autor às posições filosóficas que - ainda dependentes do conceito de verdade como adequação da tradição - hipostasiam um âmbito da reflexão, propondo um conjunto de princípios, conceitos ou axiomas, como independentes do conteúdo, historicamente determinado, e, mais que isto, fundamentando tal conteúdo. Para opor-se a este modo de tratar o conhecimento e conseguir um conhecimento em intrínseca mediação com o conteúdo, a tese demonstrará que Adorno propõe outra forma de conhecimento e que esta só é possível a partir da reflexão filosófica sobre a arte.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGRodrigo Antonio de Paiva DuarteEduardo Soares Neves SilvaVerlaine FreitasDouglas Garcia Alves JuniorHenry Martin Burnett JuniorSara Juliana Pozzer da Silveira2019-08-11T23:51:07Z2019-08-11T23:51:07Z2012-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-954N8Ginfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T09:34:59Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-954N8GRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T09:34:59Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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