Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mariana Cristina Silva Santos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lucas Rocha Delatorre, Maria Das Graças b Ceccato, Palmira de Fátima Bonolo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.1590/1413-81232018246.19582017
http://hdl.handle.net/1843/62750
Resumo: The “Bolsa Família” Program (BFP) is an income transfer program based on meeting certain conditions, being Brazil’s main strategy for combating extreme poverty, hunger and social inequality. To satisfy the educational criteria, the offspring of the beneficiary families must attend school and score minimum school attendance rates. The aim of this study was to conduct a systematic review to assess the outcomes (effects and impact) of the BFP on educational indicators among the beneficiary families. A search was con ducted in the Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct and Web of Knowledge databases and the methodological quality of the articles included was evaluated using the Downs & Black checklist. Of the 2,391 studies identified, only 12 were selected. There was evidence that BFP had positive outcomes on educational indicators for the female gender and for the Northern region of Brazil. The results showed that BFP has no impact on academic proficiency and performance, but has a significant impact on school attendance and dropout rates.
id UFMG_81705ed11fbce0c0d76f60ef4f88079c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/62750
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemáticaThe Bolsa Família Program and educational indicators of children, adolescents, and schools in Brazil: a systematic reviewPobrezaEfetividadeRevisão SistemáticaPobrezaEfetividadeRevisão SistemáticaThe “Bolsa Família” Program (BFP) is an income transfer program based on meeting certain conditions, being Brazil’s main strategy for combating extreme poverty, hunger and social inequality. To satisfy the educational criteria, the offspring of the beneficiary families must attend school and score minimum school attendance rates. The aim of this study was to conduct a systematic review to assess the outcomes (effects and impact) of the BFP on educational indicators among the beneficiary families. A search was con ducted in the Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct and Web of Knowledge databases and the methodological quality of the articles included was evaluated using the Downs & Black checklist. Of the 2,391 studies identified, only 12 were selected. There was evidence that BFP had positive outcomes on educational indicators for the female gender and for the Northern region of Brazil. The results showed that BFP has no impact on academic proficiency and performance, but has a significant impact on school attendance and dropout rates.O Programa Bolsa Família (PBF) é de transferência condicionada de renda, sendo a principal estratégia do Brasil para o combate à pobreza extrema, à fome e à desigualdade social.As condicionalidades na educação propiciam as condições de escolarização para os beneficiários. O objetivo do estudo foi realizar uma revisão sistemática para avaliar os desfechos (efeitos e impactos) do Programa Bolsa Família em indicadores educacionais entre os beneficiários. Foram consultadas as bases Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct e Web of Knowledge. A qualidade metodológica dos artigos incluídos foi avaliada por meio de escores da escala de Downs & Black. Foram identificados 2.391 estudos e selecionados 12. Houve evidências de que o PBF tem desfechos positivos em indicadores educacionais para o sexo feminino e para a Região Norte. Como resultados, demostrou-se que o PBF não tem repercussão na proficiência e no desempenho escolar, mas impacta significativamente nas taxas de abandono e na frequência escolarUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilFAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIALMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALUFMG2024-01-12T20:27:53Z2024-01-12T20:27:53Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/1413-81232018246.1958201716784561http://hdl.handle.net/1843/62750porCiência & Saúde ColetivaMariana Cristina Silva SantosLucas Rocha DelatorreMaria Das Graças b CeccatoPalmira de Fátima Bonoloinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-12T20:50:40Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/62750Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-12T20:50:40Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
The Bolsa Família Program and educational indicators of children, adolescents, and schools in Brazil: a systematic review
title Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
spellingShingle Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
Mariana Cristina Silva Santos
Pobreza
Efetividade
Revisão Sistemática
Pobreza
Efetividade
Revisão Sistemática
title_short Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
title_full Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
title_fullStr Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
title_full_unstemmed Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
title_sort Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
author Mariana Cristina Silva Santos
author_facet Mariana Cristina Silva Santos
Lucas Rocha Delatorre
Maria Das Graças b Ceccato
Palmira de Fátima Bonolo
author_role author
author2 Lucas Rocha Delatorre
Maria Das Graças b Ceccato
Palmira de Fátima Bonolo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mariana Cristina Silva Santos
Lucas Rocha Delatorre
Maria Das Graças b Ceccato
Palmira de Fátima Bonolo
dc.subject.por.fl_str_mv Pobreza
Efetividade
Revisão Sistemática
Pobreza
Efetividade
Revisão Sistemática
topic Pobreza
Efetividade
Revisão Sistemática
Pobreza
Efetividade
Revisão Sistemática
description The “Bolsa Família” Program (BFP) is an income transfer program based on meeting certain conditions, being Brazil’s main strategy for combating extreme poverty, hunger and social inequality. To satisfy the educational criteria, the offspring of the beneficiary families must attend school and score minimum school attendance rates. The aim of this study was to conduct a systematic review to assess the outcomes (effects and impact) of the BFP on educational indicators among the beneficiary families. A search was con ducted in the Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct and Web of Knowledge databases and the methodological quality of the articles included was evaluated using the Downs & Black checklist. Of the 2,391 studies identified, only 12 were selected. There was evidence that BFP had positive outcomes on educational indicators for the female gender and for the Northern region of Brazil. The results showed that BFP has no impact on academic proficiency and performance, but has a significant impact on school attendance and dropout rates.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2024-01-12T20:27:53Z
2024-01-12T20:27:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.1590/1413-81232018246.19582017
16784561
http://hdl.handle.net/1843/62750
url https://doi.org/10.1590/1413-81232018246.19582017
http://hdl.handle.net/1843/62750
identifier_str_mv 16784561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Saúde Coletiva
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIAL
MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIAL
MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829787400830976