Cinema eu: o espectador do documentário de Eduardo Coutinho
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/61138 https://orcid.org/0000-0001-6732-2395 |
Resumo: | Cinema seeks, through its language, to create conditions for a particular spectator to be reached. In this sense, this thesis intends to analyze and discuss how the narrative strategies worked by filmmaker Eduardo Coutinho, mainly in his films Jogo de cena (Playing, Brazil, 2007) and Moscou (Brazil, 2009), create possibilities of experience for the observer to submit to a process of subjectivation and become 'other', so that the film reaches its specific spectator. The research establishes modalities of analysis to be worked on based on the methodology of film analysis, supported by concepts and theories of authors such as André Gaudreault, Gilles Deleuze, Consuelo Lins and Rafael Conde. |
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Cinema eu: o espectador do documentário de Eduardo CoutinhoDocumentárioEspectadorAnálise fílmicaEstratégias narrativasSubjetivaçãoCoutinho, Eduardo, 1933-2014Documentário (Cinema)Linguagem cinematográficaRoteiros cinematográficos - TécnicaDiretores e produtores de cinema - BrasilCinema seeks, through its language, to create conditions for a particular spectator to be reached. In this sense, this thesis intends to analyze and discuss how the narrative strategies worked by filmmaker Eduardo Coutinho, mainly in his films Jogo de cena (Playing, Brazil, 2007) and Moscou (Brazil, 2009), create possibilities of experience for the observer to submit to a process of subjectivation and become 'other', so that the film reaches its specific spectator. The research establishes modalities of analysis to be worked on based on the methodology of film analysis, supported by concepts and theories of authors such as André Gaudreault, Gilles Deleuze, Consuelo Lins and Rafael Conde.O cinema procura, através de sua linguagem, criar condições para que determinado espectador seja alcançado. Nesse sentido, a presente tese analisa e discute como as estratégias narrativas trabalhadas pelo cineasta Eduardo Coutinho, principalmente em seus filmes Jogo de cena (Brasil, 2007) e Moscou (Brasil, 2009), criam possibilidades de experiência para que o observador se submeta a um processo de subjetivação e tornese ‘outro’, de forma que o filme alcance seu espectador específico. A pesquisa estabelece modalidades de análise a serem trabalhadas a partir da metodologia da análise fílmica, com amparo de conceitos e teorias de autores como André Gaudreault, Gilles Deleuze, Consuelo Lins e Rafael Conde.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESPrograma de Pós-Graduação em ArtesUFMGAna Lúcia Menezes de Andradehttp://lattes.cnpq.br/3135226803336399Mariana Ribeiro da Silva TavaresÉrika Savernini LopesRafael Conde de ResendeLeonardo Álvares VidigalHelena Oliveira Teixeira de Carvalho2023-11-20T15:50:43Z2023-11-20T15:50:43Z2023-10-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/61138https://orcid.org/0000-0001-6732-2395porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-11-20T15:50:44Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/61138Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-11-20T15:50:44Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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