Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/S0104-59702020000500009 http://hdl.handle.net/1843/59429 https://orcid.org/0000-0001-6891-9919 https://orcid.org/0000-0002-8363-7562 https://orcid.org/0000-0001-5539-0112 https://orcid.org/0000-0002-5710-7242 https://orcid.org/0000-0002-2162-6673 https://orcid.org/0000-0003-3964-1844 https://orcid.org/0000-0003-4003-5956 https://orcid.org/0000-0003-0662-7229 https://orcid.org/0000-0001-9487-841X https://orcid.org/0000-0003-4687-1840 https://orcid.org/0000-0003-2382-9041 |
Resumo: | Television is an important mediator of cultural practices and contributes to the construction of social representations, including representations of science. Considering that teenagers are a main target audience, here we analyze how TV content can help build perceptions of science among these young people. Twelve focus groups were held with students from public and private schools in three Brazilian cities: Rio de Janeiro, Belo Horizonte (Minas Gerais), and Belém (Pará). We observed that although stereotypes of science and scientists did emerge in the discussions, the students demonstrated a more detailed understanding of scientific activity, as well as the TV programming itself. |
id |
UFMG_8c1b9cef9f82b9412e4d30ea02c92c6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/59429 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileirasScience on TV: perceptions among adolescents in three Brazilian citiesEstudos de recepçãoGrupos focaisTelevisãoAdolescentesRepresentação da ciênciaAdolescenteTelevisãoCiênciaTelevision is an important mediator of cultural practices and contributes to the construction of social representations, including representations of science. Considering that teenagers are a main target audience, here we analyze how TV content can help build perceptions of science among these young people. Twelve focus groups were held with students from public and private schools in three Brazilian cities: Rio de Janeiro, Belo Horizonte (Minas Gerais), and Belém (Pará). We observed that although stereotypes of science and scientists did emerge in the discussions, the students demonstrated a more detailed understanding of scientific activity, as well as the TV programming itself.Importante mediação de práticas culturais, a TV contribui na construção de representações sociais, incluindo a da ciência. Considerando que adolescentes são um dos seus principais públicos, visamos analisar de que forma os conteúdos televisivos podem contribuir para a construção de percepções sobre ciência nesses jovens. Realizamos 12 grupos focais com alunos de escolas públicas e privadas em três cidades brasileiras: Rio de Janeiro (RJ), Belo Horizonte (MG) e Belém (PA). Observamos que, embora estereótipos da ciência e dos cientistas tenham emergido nas discussões, os jovens demonstraram compreender a atividade científica de maneira mais aprofundada, assim como a própria programação televisiva.CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoFAPERJ - Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de JaneiroUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOFAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIAUFMG2023-10-11T22:14:57Z2023-10-11T22:14:57Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/S0104-597020200005000091678-4758http://hdl.handle.net/1843/59429https://orcid.org/0000-0001-6891-9919https://orcid.org/0000-0002-8363-7562https://orcid.org/0000-0001-5539-0112https://orcid.org/0000-0002-5710-7242https://orcid.org/0000-0002-2162-6673https://orcid.org/0000-0003-3964-1844https://orcid.org/0000-0003-4003-5956https://orcid.org/0000-0003-0662-7229https://orcid.org/0000-0001-9487-841Xhttps://orcid.org/0000-0003-4687-1840https://orcid.org/0000-0003-2382-9041porHistória, Ciências, Saúde - ManguinhosVanessa Brasil de CarvalhoSuzana Cunha LopesWeverton RaiolLuisa MassaraniMarina RamalhoLuís AmorimYurij CastelfranchiLicinia Maria CorreaAna Carolina CorrieriMaria Ataide MalcherJane Aparecida Marquesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-11T22:14:57Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59429Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-11T22:14:57Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras Science on TV: perceptions among adolescents in three Brazilian cities |
title |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras |
spellingShingle |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras Vanessa Brasil de Carvalho Estudos de recepção Grupos focais Televisão Adolescentes Representação da ciência Adolescente Televisão Ciência |
title_short |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras |
title_full |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras |
title_fullStr |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras |
title_full_unstemmed |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras |
title_sort |
Ciência na TV: percepções de adolescentes de três cidades brasileiras |
author |
Vanessa Brasil de Carvalho |
author_facet |
Vanessa Brasil de Carvalho Suzana Cunha Lopes Weverton Raiol Luisa Massarani Marina Ramalho Luís Amorim Yurij Castelfranchi Licinia Maria Correa Ana Carolina Corrieri Maria Ataide Malcher Jane Aparecida Marques |
author_role |
author |
author2 |
Suzana Cunha Lopes Weverton Raiol Luisa Massarani Marina Ramalho Luís Amorim Yurij Castelfranchi Licinia Maria Correa Ana Carolina Corrieri Maria Ataide Malcher Jane Aparecida Marques |
author2_role |
author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vanessa Brasil de Carvalho Suzana Cunha Lopes Weverton Raiol Luisa Massarani Marina Ramalho Luís Amorim Yurij Castelfranchi Licinia Maria Correa Ana Carolina Corrieri Maria Ataide Malcher Jane Aparecida Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos de recepção Grupos focais Televisão Adolescentes Representação da ciência Adolescente Televisão Ciência |
topic |
Estudos de recepção Grupos focais Televisão Adolescentes Representação da ciência Adolescente Televisão Ciência |
description |
Television is an important mediator of cultural practices and contributes to the construction of social representations, including representations of science. Considering that teenagers are a main target audience, here we analyze how TV content can help build perceptions of science among these young people. Twelve focus groups were held with students from public and private schools in three Brazilian cities: Rio de Janeiro, Belo Horizonte (Minas Gerais), and Belém (Pará). We observed that although stereotypes of science and scientists did emerge in the discussions, the students demonstrated a more detailed understanding of scientific activity, as well as the TV programming itself. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2023-10-11T22:14:57Z 2023-10-11T22:14:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/S0104-59702020000500009 1678-4758 http://hdl.handle.net/1843/59429 https://orcid.org/0000-0001-6891-9919 https://orcid.org/0000-0002-8363-7562 https://orcid.org/0000-0001-5539-0112 https://orcid.org/0000-0002-5710-7242 https://orcid.org/0000-0002-2162-6673 https://orcid.org/0000-0003-3964-1844 https://orcid.org/0000-0003-4003-5956 https://orcid.org/0000-0003-0662-7229 https://orcid.org/0000-0001-9487-841X https://orcid.org/0000-0003-4687-1840 https://orcid.org/0000-0003-2382-9041 |
url |
https://doi.org/10.1590/S0104-59702020000500009 http://hdl.handle.net/1843/59429 https://orcid.org/0000-0001-6891-9919 https://orcid.org/0000-0002-8363-7562 https://orcid.org/0000-0001-5539-0112 https://orcid.org/0000-0002-5710-7242 https://orcid.org/0000-0002-2162-6673 https://orcid.org/0000-0003-3964-1844 https://orcid.org/0000-0003-4003-5956 https://orcid.org/0000-0003-0662-7229 https://orcid.org/0000-0001-9487-841X https://orcid.org/0000-0003-4687-1840 https://orcid.org/0000-0003-2382-9041 |
identifier_str_mv |
1678-4758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
História, Ciências, Saúde - Manguinhos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO FAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO FAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829740458180608 |