Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/56028 |
Resumo: | This paper discusses desirable formats for a financial capability plan from the perspective of the Brazilian experience. The conventional proposal has usually been to much focused on financial education, arguing that transfer of knowledge and information is the best way to promote financial literacy, financial capability and wellbeing. However, the critical analysis of this proposal shows that it is inadequate because: (i) the treatment must deal with the environment in which financial decisions are taken, and; (ii) financial qualification can not be achieved through primary education, but through financial advice provided by independent experts. |
id |
UFMG_8e91cd126b41e8f528d4078626a524ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/56028 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiroA national financial capability plan: the brazilian caseCapacitação FinanceiraEducação financeiraRegulação do sistema financeiroSistema de proteção ao consumidor financeiroAbordagem institucionalistaÍndice de capacitação financeiraEducação financeiraAdmionistração financeiraThis paper discusses desirable formats for a financial capability plan from the perspective of the Brazilian experience. The conventional proposal has usually been to much focused on financial education, arguing that transfer of knowledge and information is the best way to promote financial literacy, financial capability and wellbeing. However, the critical analysis of this proposal shows that it is inadequate because: (i) the treatment must deal with the environment in which financial decisions are taken, and; (ii) financial qualification can not be achieved through primary education, but through financial advice provided by independent experts.Este artigo discute formatos desejáveis para um plano nacional de capacitação financeira, a partir da experiência brasileira. As propostas convencionais usualmente dão excessiva importância à educação financeira, sob justificativa de que a transferência de conhecimento e informação é a melhor forma de promover alfabetização, capacitação e bem-estar financeiro. A análise crítica desta proposta mostra, porém, que ela é inadequada, pois: i) é imperativo incluir o ambiente em que as decisões financeiras são tomadas e; ii) a qualificação financeira não pode se dar prioritariamente via transferência de conhecimento, mas pelo aconselhamento financeiro provido por especialistas independentes.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASUFMG2023-07-10T18:19:11Z2023-07-10T18:19:11Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf10.1590/1982-3533.2019v28n2art101982-3533http://hdl.handle.net/1843/56028porEconomia e SociedadeFernando PereiraMarco CroccoAnderson Tadeu Marques Cavalcanteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-10T20:15:07Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/56028Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-10T20:15:07Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro A national financial capability plan: the brazilian case |
title |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro |
spellingShingle |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro Fernando Pereira Capacitação Financeira Educação financeira Regulação do sistema financeiro Sistema de proteção ao consumidor financeiro Abordagem institucionalista Índice de capacitação financeira Educação financeira Admionistração financeira |
title_short |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro |
title_full |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro |
title_fullStr |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro |
title_full_unstemmed |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro |
title_sort |
Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro |
author |
Fernando Pereira |
author_facet |
Fernando Pereira Marco Crocco Anderson Tadeu Marques Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
Marco Crocco Anderson Tadeu Marques Cavalcante |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernando Pereira Marco Crocco Anderson Tadeu Marques Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capacitação Financeira Educação financeira Regulação do sistema financeiro Sistema de proteção ao consumidor financeiro Abordagem institucionalista Índice de capacitação financeira Educação financeira Admionistração financeira |
topic |
Capacitação Financeira Educação financeira Regulação do sistema financeiro Sistema de proteção ao consumidor financeiro Abordagem institucionalista Índice de capacitação financeira Educação financeira Admionistração financeira |
description |
This paper discusses desirable formats for a financial capability plan from the perspective of the Brazilian experience. The conventional proposal has usually been to much focused on financial education, arguing that transfer of knowledge and information is the best way to promote financial literacy, financial capability and wellbeing. However, the critical analysis of this proposal shows that it is inadequate because: (i) the treatment must deal with the environment in which financial decisions are taken, and; (ii) financial qualification can not be achieved through primary education, but through financial advice provided by independent experts. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2023-07-10T18:19:11Z 2023-07-10T18:19:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
10.1590/1982-3533.2019v28n2art10 1982-3533 http://hdl.handle.net/1843/56028 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-3533.2019v28n2art10 1982-3533 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/56028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Economia e Sociedade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248118927327232 |