Avaliação de crianças com indicadores de risco para deficiência auditiva atendidas em um serviço de referência em triagem auditiva neonatal
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i4p630-640 http://hdl.handle.net/1843/56638 https://orcid.org/0000-0002-1840-2951 |
Resumo: | Objective: To evaluate the hearing of children with risk indicators for hearing loss who underwent newborn hearing screening and returned to follow up after six months. Methods: Longitudinal study conducted at the Newborn Hearing Screening Service of a university hospital with children with risk indicators for hearing loss. The study was performed in two stages: test and retest (when necessary) and follow-up (at six months). Results: 179 children were evaluated in the screening. In this stage there was an association between “failed” result in both ears and suspected syndrome and “failed” result and cytomegalovirus. In all the stages, 12 children presented conductive alterations confirmed by the immittanciometry and none presented sensorineural alteration. Conclusion: Conductive hearing loss was more present in this population. No sensorineural hearing loss was detected in any child evaluated during the study period; therefore the auditory monitoring of these children should be performed until later ages to detect any progressive or late-onset hearing loss. |
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Avaliação de crianças com indicadores de risco para deficiência auditiva atendidas em um serviço de referência em triagem auditiva neonatalEvaluation of Children with Risk Indicators for Hearing Loss in a Newborn Hearing Screening Reference ServiceEvaluación de Niños con Indicadores de Riesgo para Deficiencia auditiva Atendidas en un Servicio de Referencia en Triagem Auditiva NeonatalTriagem NeonatalAudiçãoPerda AuditivaLactenteIndicador de RiscoTriagem NeonatalAudiçãoPerda AuditivaLactenteIndicador de RiscoObjective: To evaluate the hearing of children with risk indicators for hearing loss who underwent newborn hearing screening and returned to follow up after six months. Methods: Longitudinal study conducted at the Newborn Hearing Screening Service of a university hospital with children with risk indicators for hearing loss. The study was performed in two stages: test and retest (when necessary) and follow-up (at six months). Results: 179 children were evaluated in the screening. In this stage there was an association between “failed” result in both ears and suspected syndrome and “failed” result and cytomegalovirus. In all the stages, 12 children presented conductive alterations confirmed by the immittanciometry and none presented sensorineural alteration. Conclusion: Conductive hearing loss was more present in this population. No sensorineural hearing loss was detected in any child evaluated during the study period; therefore the auditory monitoring of these children should be performed until later ages to detect any progressive or late-onset hearing loss.Objetivo: Avaliar a audição de crianças com indicadores de risco para deficiência auditiva que realizaram triagem auditiva neonatal e retornaram para o acompanhamento após seis meses. Métodos: Estudo longitudinal realizado no Serviço de Referência em Triagem Auditiva Neonatal de um hospitaluniversitário com crianças com indicadores de risco para deficiência auditiva. O estudo foi realizado em duas etapas: teste e reteste (quando necessário) e acompanhamento (aos seis meses de idade corrigida). Resultado: Na triagem foram avaliadas 179 crianças. Nesta etapa houve associação entre resultado “falha” em ambas as orelhas e suspeita de síndrome e resultado “falha” e citomegalovirose. Em todas as etapas 12 crianças apresentaram alterações condutivas confirmadas pela imitanciometria, e nenhuma apresentou alteração neurossensorial. Conclusão: A alteração auditiva condutiva foi a mais presente nesta população. Não foram detectadas alterações auditivas neurossensoriais em nenhuma criança avaliada no período do estudo, portanto o monitoramento auditivo dessas crianças deve ser realizado até idades mais avançadas para se detectar eventuais perdas auditivas progressivas ou de origem tardia.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIAUFMG2023-07-18T20:24:17Z2023-07-18T20:24:17Z2020-01-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i4p630-6402176-2724http://hdl.handle.net/1843/56638https://orcid.org/0000-0002-1840-2951porDistúrbios Da ComunicaçãoAna Luiza de Freitas RezendeLuciana Macedo ResendeElaine Alvarenga de Almeida CarvalhoPaul AvanSirley Alves da Silva Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-18T20:24:17Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/56638Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-18T20:24:17Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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