O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QGLYP |
Resumo: | The goal of this dissertation is to establish similarities and differencesbetween the language of cinema and the language of digital games. To do this, first, we studied the historical development of computer language, the basis of all digital information systems.To study the language of film and the game was held a comparativeresearch from case studies of some works, notably: the movie "Rear Window" and "The Birds" of director Alfred Hitchcock, considered as representative the classic structure of the film, and games "Alone in the Dark" and "Follout3." the theoretical on the cinema and digital game was articulated from the works of authors like Alberto Lucena Junior, Pier Paolo Passolini, Julio Plaza, Claudia Gianetti, Edgar Calico, among many others.To understand whether the observations made about the similarities anddifferences between the language of film and digital games have some practical functionality, developed a document "game design" game "Crazy Train." This document aims to demonstrate how was the process of creating a digital prototype of the game from the aesthetics of cinema and narrative computer language, discussed in this paper and applied to the construction of the game. |
id |
UFMG_9da95cce6b684c408732d877d5c88b19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-8QGLYP |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogoslinguagem computacionallinguagem cinematográficajogo digitalLinguagem cinematográficaLinguagem de programação (Computadores)Jogos eletrônicosCinema EstéticaThe goal of this dissertation is to establish similarities and differencesbetween the language of cinema and the language of digital games. To do this, first, we studied the historical development of computer language, the basis of all digital information systems.To study the language of film and the game was held a comparativeresearch from case studies of some works, notably: the movie "Rear Window" and "The Birds" of director Alfred Hitchcock, considered as representative the classic structure of the film, and games "Alone in the Dark" and "Follout3." the theoretical on the cinema and digital game was articulated from the works of authors like Alberto Lucena Junior, Pier Paolo Passolini, Julio Plaza, Claudia Gianetti, Edgar Calico, among many others.To understand whether the observations made about the similarities anddifferences between the language of film and digital games have some practical functionality, developed a document "game design" game "Crazy Train." This document aims to demonstrate how was the process of creating a digital prototype of the game from the aesthetics of cinema and narrative computer language, discussed in this paper and applied to the construction of the game.O objetivo desta dissertação é estabelecer aproximações edistanciamentos entre a linguagem do cinema e a linguagem dos jogos digitais. Para tal, primeiro, estudou-se sobre o desenvolvimento histórico da linguagem computacional, base de todos os sistemas informativos digitais. Para o estudo da linguagem do cinema e do jogo, realizou-se uma pesquisa comparativa a partir do estudo de casos de algumas obras, em especial: os filmes Janela indiscreta e Os pássaros, do cineasta Alfred Hitchcock, considerado como representante da estrutura clássica de do cinema, e os jogos Alone in the Dark e Follout3.O referencial teórico sobre o cinema e o jogo digital foi articulado a partirdas obras de autores como Alberto Lucena Junior, Píer Paolo Passolini , Júlio Plaza, Cláudia Gianetti, Edgar Morim, entre vários outros.Para se compreender se as observações elaboradas sobre as aproximações e distanciamentos entre a linguagem do cinema e a dos jogos digitais possuem alguma funcionalidade prática, desenvolveu-se um documento do game design do jogo Trem de Doido. Este documento pretende demonstrar como se deu o processo de criação deum protótipo de jogo digital a partir da estética narrativa do cinema e da linguagem computacional, discutidas nesta dissertação e aplicadas na construção do referido jogo.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGFrancisco Carlos de Carvalho MarinhoSergio Antonio SilvaJalver Machado BethonicoMarcos Andre Penna Coutinho2019-08-13T04:26:07Z2019-08-13T04:26:07Z2011-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QGLYPinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-15T00:11:20Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-8QGLYPRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-15T00:11:20Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos |
title |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos |
spellingShingle |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos Marcos Andre Penna Coutinho linguagem computacional linguagem cinematográfica jogo digital Linguagem cinematográfica Linguagem de programação (Computadores) Jogos eletrônicos Cinema Estética |
title_short |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos |
title_full |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos |
title_fullStr |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos |
title_full_unstemmed |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos |
title_sort |
O jogo digital: a linguagem computacional e a linguagem cinematográfica na criação e construção dos jogos |
author |
Marcos Andre Penna Coutinho |
author_facet |
Marcos Andre Penna Coutinho |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Francisco Carlos de Carvalho Marinho Sergio Antonio Silva Jalver Machado Bethonico |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcos Andre Penna Coutinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
linguagem computacional linguagem cinematográfica jogo digital Linguagem cinematográfica Linguagem de programação (Computadores) Jogos eletrônicos Cinema Estética |
topic |
linguagem computacional linguagem cinematográfica jogo digital Linguagem cinematográfica Linguagem de programação (Computadores) Jogos eletrônicos Cinema Estética |
description |
The goal of this dissertation is to establish similarities and differencesbetween the language of cinema and the language of digital games. To do this, first, we studied the historical development of computer language, the basis of all digital information systems.To study the language of film and the game was held a comparativeresearch from case studies of some works, notably: the movie "Rear Window" and "The Birds" of director Alfred Hitchcock, considered as representative the classic structure of the film, and games "Alone in the Dark" and "Follout3." the theoretical on the cinema and digital game was articulated from the works of authors like Alberto Lucena Junior, Pier Paolo Passolini, Julio Plaza, Claudia Gianetti, Edgar Calico, among many others.To understand whether the observations made about the similarities anddifferences between the language of film and digital games have some practical functionality, developed a document "game design" game "Crazy Train." This document aims to demonstrate how was the process of creating a digital prototype of the game from the aesthetics of cinema and narrative computer language, discussed in this paper and applied to the construction of the game. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-13 2019-08-13T04:26:07Z 2019-08-13T04:26:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QGLYP |
url |
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QGLYP |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248010193141760 |