Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/32073 |
Resumo: | Introduction: Pain education is not a specific set of procedures and techniques, it refers to a type of educational intervention, generated from the understanding of a new concept that teaches patients the neurobiological and neurophysiological processes involved in pain experiences rather than focusing exclusively on the injured pathology or structure. Objective: To conduct a review of the literature to investigate the efficacy of education in neuroscience of pain in reducing pain and disability in individuals with chronic low back pain. Methods: Searches performed in the Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) and Pubmed in the period between June and August of 2018. The main outcomes were pain and disability. Results: Five of the six studies selected demonstrate that education in pain neurophysiology is beneficial and reduces pain and disability rates of patients with chronic low back pain. Conclusion: Evidence suggests that education in pain neurophysiology is an effective tool for patient education with chronic low back pain. |
id |
UFMG_9f8233df501a4c748fb8e9170d055622 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/32073 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônicaDor lombarEducaçãoDor crônicaIntroduction: Pain education is not a specific set of procedures and techniques, it refers to a type of educational intervention, generated from the understanding of a new concept that teaches patients the neurobiological and neurophysiological processes involved in pain experiences rather than focusing exclusively on the injured pathology or structure. Objective: To conduct a review of the literature to investigate the efficacy of education in neuroscience of pain in reducing pain and disability in individuals with chronic low back pain. Methods: Searches performed in the Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) and Pubmed in the period between June and August of 2018. The main outcomes were pain and disability. Results: Five of the six studies selected demonstrate that education in pain neurophysiology is beneficial and reduces pain and disability rates of patients with chronic low back pain. Conclusion: Evidence suggests that education in pain neurophysiology is an effective tool for patient education with chronic low back pain.Introdução: A educação em dor não é um conjunto específico de procedimentos e técnicas, refere-se a um tipo de intervenção educacional, gerada a partir da compreensão de um novo conceito que ensina aos pacientes os processos neurobiológicos e neurofisiológicos envolvidos nas experiências de dor ao invés de focar exclusivamente na patologia ou estrutura lesionada. Objetivo: realizar uma revisão da literatura para investigar a eficácia da educação em neurociência da dor na diminuição da dor e da incapacidade em indivíduos com dor lombar crônica. Metodologia: Buscas realizadas na base de dados Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) e Pubmed, no período entre junho a agosto de 2018. Os desfechos principais foram dor e incapacidade. Resultados: Cinco dos seis estudos selecionados demonstram que a educação em neurofisiologia da dor é benéfica e reduz os índices dor e incapacidade dos pacientes com lombalgia crônica. Conclusão: As evidências sugerem que a educação em neurofisiologia da dor é uma ferramenta eficaz para educação do paciente com lombalgia crônica.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALCurso de Especialização em Avanços Clínicos em FisioterapiaUFMGRafael Zambelli de Almeida Pintohttp://lattes.cnpq.br/9871583737296654Ana Paula Silveira Mendes2020-01-21T12:06:51Z2020-01-21T12:06:51Z2019-07-06Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/32073porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-01-22T08:15:16Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/32073Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-01-22T08:15:16Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica |
title |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica |
spellingShingle |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica Ana Paula Silveira Mendes Dor lombar Educação Dor crônica |
title_short |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica |
title_full |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica |
title_fullStr |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica |
title_full_unstemmed |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica |
title_sort |
Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica |
author |
Ana Paula Silveira Mendes |
author_facet |
Ana Paula Silveira Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rafael Zambelli de Almeida Pinto http://lattes.cnpq.br/9871583737296654 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ana Paula Silveira Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dor lombar Educação Dor crônica |
topic |
Dor lombar Educação Dor crônica |
description |
Introduction: Pain education is not a specific set of procedures and techniques, it refers to a type of educational intervention, generated from the understanding of a new concept that teaches patients the neurobiological and neurophysiological processes involved in pain experiences rather than focusing exclusively on the injured pathology or structure. Objective: To conduct a review of the literature to investigate the efficacy of education in neuroscience of pain in reducing pain and disability in individuals with chronic low back pain. Methods: Searches performed in the Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) and Pubmed in the period between June and August of 2018. The main outcomes were pain and disability. Results: Five of the six studies selected demonstrate that education in pain neurophysiology is beneficial and reduces pain and disability rates of patients with chronic low back pain. Conclusion: Evidence suggests that education in pain neurophysiology is an effective tool for patient education with chronic low back pain. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-06 2020-01-21T12:06:51Z 2020-01-21T12:06:51Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/32073 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/32073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL Curso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL Curso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248171342495744 |