Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ana Paula Silveira Mendes
Data de Publicação: 2019
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/32073
Resumo: Introduction: Pain education is not a specific set of procedures and techniques, it refers to a type of educational intervention, generated from the understanding of a new concept that teaches patients the neurobiological and neurophysiological processes involved in pain experiences rather than focusing exclusively on the injured pathology or structure. Objective: To conduct a review of the literature to investigate the efficacy of education in neuroscience of pain in reducing pain and disability in individuals with chronic low back pain. Methods: Searches performed in the Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) and Pubmed in the period between June and August of 2018. The main outcomes were pain and disability. Results: Five of the six studies selected demonstrate that education in pain neurophysiology is beneficial and reduces pain and disability rates of patients with chronic low back pain. Conclusion: Evidence suggests that education in pain neurophysiology is an effective tool for patient education with chronic low back pain.
id UFMG_9f8233df501a4c748fb8e9170d055622
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/32073
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônicaDor lombarEducaçãoDor crônicaIntroduction: Pain education is not a specific set of procedures and techniques, it refers to a type of educational intervention, generated from the understanding of a new concept that teaches patients the neurobiological and neurophysiological processes involved in pain experiences rather than focusing exclusively on the injured pathology or structure. Objective: To conduct a review of the literature to investigate the efficacy of education in neuroscience of pain in reducing pain and disability in individuals with chronic low back pain. Methods: Searches performed in the Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) and Pubmed in the period between June and August of 2018. The main outcomes were pain and disability. Results: Five of the six studies selected demonstrate that education in pain neurophysiology is beneficial and reduces pain and disability rates of patients with chronic low back pain. Conclusion: Evidence suggests that education in pain neurophysiology is an effective tool for patient education with chronic low back pain.Introdução: A educação em dor não é um conjunto específico de procedimentos e técnicas, refere-se a um tipo de intervenção educacional, gerada a partir da compreensão de um novo conceito que ensina aos pacientes os processos neurobiológicos e neurofisiológicos envolvidos nas experiências de dor ao invés de focar exclusivamente na patologia ou estrutura lesionada. Objetivo: realizar uma revisão da literatura para investigar a eficácia da educação em neurociência da dor na diminuição da dor e da incapacidade em indivíduos com dor lombar crônica. Metodologia: Buscas realizadas na base de dados Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) e Pubmed, no período entre junho a agosto de 2018. Os desfechos principais foram dor e incapacidade. Resultados: Cinco dos seis estudos selecionados demonstram que a educação em neurofisiologia da dor é benéfica e reduz os índices dor e incapacidade dos pacientes com lombalgia crônica. Conclusão: As evidências sugerem que a educação em neurofisiologia da dor é uma ferramenta eficaz para educação do paciente com lombalgia crônica.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALCurso de Especialização em Avanços Clínicos em FisioterapiaUFMGRafael Zambelli de Almeida Pintohttp://lattes.cnpq.br/9871583737296654Ana Paula Silveira Mendes2020-01-21T12:06:51Z2020-01-21T12:06:51Z2019-07-06Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/32073porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-01-22T08:15:16Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/32073Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-01-22T08:15:16Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
title Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
spellingShingle Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
Ana Paula Silveira Mendes
Dor lombar
Educação
Dor crônica
title_short Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
title_full Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
title_fullStr Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
title_full_unstemmed Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
title_sort Eficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônica
author Ana Paula Silveira Mendes
author_facet Ana Paula Silveira Mendes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rafael Zambelli de Almeida Pinto
http://lattes.cnpq.br/9871583737296654
dc.contributor.author.fl_str_mv Ana Paula Silveira Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Dor lombar
Educação
Dor crônica
topic Dor lombar
Educação
Dor crônica
description Introduction: Pain education is not a specific set of procedures and techniques, it refers to a type of educational intervention, generated from the understanding of a new concept that teaches patients the neurobiological and neurophysiological processes involved in pain experiences rather than focusing exclusively on the injured pathology or structure. Objective: To conduct a review of the literature to investigate the efficacy of education in neuroscience of pain in reducing pain and disability in individuals with chronic low back pain. Methods: Searches performed in the Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) and Pubmed in the period between June and August of 2018. The main outcomes were pain and disability. Results: Five of the six studies selected demonstrate that education in pain neurophysiology is beneficial and reduces pain and disability rates of patients with chronic low back pain. Conclusion: Evidence suggests that education in pain neurophysiology is an effective tool for patient education with chronic low back pain.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-06
2020-01-21T12:06:51Z
2020-01-21T12:06:51Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/32073
url http://hdl.handle.net/1843/32073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
Curso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
Curso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248171342495744