Karl Marx, trabalho, educação e a luta pelo comunismo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/37597 https://orcid.org/0000-0001-9570-9968 |
Resumo: | We will analyze the relation between work process, education and human nature´s transformation in the work of Karl Marx. To analyze, above all, The capital, in which the German author shows that education plays a fundamental role in shaping a class of workers that takes capitalist production as presupposed. However, there is a fundamental contradiction regarding this process: the very development of the capitalist mode of production allows the emergence of potentialities that, with the suppression of capitalism, refer to a formative process of individuals no longer crumbled by the division of work, but multifaceted. Education, then, could have a rather distinct function after the suppression of capitalist system of production. |
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Karl Marx, trabalho, educação e a luta pelo comunismoKark Marx, work, education and the struggle for communismMarxTrabalhoNatureza humanaEducaçãoSocialismoMarx, Karl, 1818-1883TrabalhoEducaçãoSocialismoWe will analyze the relation between work process, education and human nature´s transformation in the work of Karl Marx. To analyze, above all, The capital, in which the German author shows that education plays a fundamental role in shaping a class of workers that takes capitalist production as presupposed. However, there is a fundamental contradiction regarding this process: the very development of the capitalist mode of production allows the emergence of potentialities that, with the suppression of capitalism, refer to a formative process of individuals no longer crumbled by the division of work, but multifaceted. Education, then, could have a rather distinct function after the suppression of capitalist system of production.Buscaremos abordar a relação entre o processo de trabalho, a educação e a transformação da natureza humana na obra de Karl Marx. Analisaremos, sobretudo, O capital, tendo por objetivo mostrar que o autor alemão entende que a educação tem papel fundamental na conformação de uma classe de trabalhadores que toma a produção capitalista como suposto da sociabilidade. Procuraremos mostrar, no entanto, que a questão passa por uma contradição fundamental: o próprio desenvolvimento do modo de produção capitalista permite que surjam potencialidades que, com a supressão do capitalismo, remetem a um processo formativo de uma personalidade não mais esfacelada pela divisão do trabalho, mas multifacetada. A educação, então, poderia ter uma função bastante distinta daquela que tem no sistema capitalista de produção.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilDIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO DO TRABALHO E INTRODUÇÃO AO ESTUDO DO DIREITOUFMG2021-08-18T19:15:41Z2021-08-18T19:15:41Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2238-037Xhttp://hdl.handle.net/1843/37597https://orcid.org/0000-0001-9570-9968porTrabalho & EducaçãoVitor Bartoletti Sartoriinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-08-18T19:15:41Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37597Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-08-18T19:15:41Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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