Saberes da equipe de enfermagem sobre cuidados com cateter venoso central
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
DOI: | 10.5205/1981-8963-v11i11a22954p4343-4350-2017 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i11a22954p4343-4350-2017 http://hdl.handle.net/1843/65381 https://orcid.org/0000-0003-2967-1783 |
Resumo: | Objective: to evaluate the knowledge of the nursing team about good practices on maintenance and dressing of central venous catheter (CVC) in accordance with the institutional protocol. Method: quantitative, descriptive, exploratory, cross-sectional study with 107 nursing professionals in hospitalization, adult intensive therapy and transplant units. Data collection was performed through the application of a structured questionnaire. The professional knowledge was classified as sufficient when there was ≥9 correct answers (≥75%) and insufficient when ≤8 answers were correct. Results: 56% of the participants had less than 75% of correct answers, characterizing deficient knowledge. Nurses obtained more correct answers when compared to nursing technicians. Conclusion: the present study evidenced the lack of knowledge of the professionals about the correct handling of CVC. Developing permanent education strategies may raise nurses and nursing technicians’ awareness and promote adherence to good practices on maintenance and dressing of this device. |
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Saberes da equipe de enfermagem sobre cuidados com cateter venoso centralKnowledge of the nursing team on care with central venous catheterSaberes del equipo de enfermería sobre cuidados con catéter venoso centralCateteres Venosos CentraisInfecções Relacionadas a CateterProtocolos ClínicosConhecimentoEquipe de EnfermagemConhecimentosProtocolos ClínicosEquipe de EnfermagemInfecções Relacionadas a CateterCateteres Venosos CentraisObjective: to evaluate the knowledge of the nursing team about good practices on maintenance and dressing of central venous catheter (CVC) in accordance with the institutional protocol. Method: quantitative, descriptive, exploratory, cross-sectional study with 107 nursing professionals in hospitalization, adult intensive therapy and transplant units. Data collection was performed through the application of a structured questionnaire. The professional knowledge was classified as sufficient when there was ≥9 correct answers (≥75%) and insufficient when ≤8 answers were correct. Results: 56% of the participants had less than 75% of correct answers, characterizing deficient knowledge. Nurses obtained more correct answers when compared to nursing technicians. Conclusion: the present study evidenced the lack of knowledge of the professionals about the correct handling of CVC. Developing permanent education strategies may raise nurses and nursing technicians’ awareness and promote adherence to good practices on maintenance and dressing of this device.Objetivo: avaliar o conhecimento da equipe de enfermagem sobre as boas práticas de manutenção e curativo de cateter venoso central (CVC) em conformidade com o protocolo institucional. Método: estudo quantitativo, descritivo, exploratório, transversal, realizado com 107 profissionais da equipe de enfermagem nas unidades de internação clínica, terapia intensiva adulto e de transplante. A coleta de dados foi realizada por meio da aplicação de um questionário estruturado. O conhecimento do profissional foi classificado como suficiente quando ≥9 acertos (≥75%) e insuficiente quando ≤8 acertos. Resultados: dos participantes, 56% obtiveram abaixo de 75% de acertos, caracterizando conhecimento deficiente. Os profissionais enfermeiros obtiveram maior número de acertos quando comparados aos técnicos de enfermagem. Conclusão: o estudo evidenciou o desconhecimento dos profissionais sobre o correto manuseio do CVC. Desenvolver estratégias de educação permanente pode sensibilizar enfermeiros e técnicos de enfermagem e promover a adesão às boas práticas de manutenção e curativo desse dispositivo.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICAENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMUFMG2024-03-06T20:03:30Z2024-03-06T20:03:30Z2017-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i11a22954p4343-4350-20171981-8963http://hdl.handle.net/1843/65381https://orcid.org/0000-0003-2967-1783porRevista de Enfermagem UFPE OnlineCristiane Villete BarbosaMônica Ribeiro CanhestroBraulio CoutoGilberto de Lima GuimarãesIsabel Yowana Quispe MendozaVania Regina Goveiainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-03-06T20:03:30Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/65381Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-03-06T20:03:30Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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Objective: to evaluate the knowledge of the nursing team about good practices on maintenance and dressing of central venous catheter (CVC) in accordance with the institutional protocol. Method: quantitative, descriptive, exploratory, cross-sectional study with 107 nursing professionals in hospitalization, adult intensive therapy and transplant units. Data collection was performed through the application of a structured questionnaire. The professional knowledge was classified as sufficient when there was ≥9 correct answers (≥75%) and insufficient when ≤8 answers were correct. Results: 56% of the participants had less than 75% of correct answers, characterizing deficient knowledge. Nurses obtained more correct answers when compared to nursing technicians. Conclusion: the present study evidenced the lack of knowledge of the professionals about the correct handling of CVC. Developing permanent education strategies may raise nurses and nursing technicians’ awareness and promote adherence to good practices on maintenance and dressing of this device. |
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