Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tânia Mara da Silva Meireles
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-19
http://hdl.handle.net/1843/51680
https://orcid.org/0000-0002-2698-3362
Resumo: This article refers to the official dance company named Cia de Dança Palácio das Arte – CDPA located in the city of Belo Horizonte, under the perspective of the contemporary theatrical dance transformations movements for which the Cia has been recreated in its continuous professional process for more than four decades of existence, and resistance. In order to do so, an analysis is proposed observing some of the experiences contained in his technical-artistic and reflexive procedures throughout his artistic trajectory. As an intermediation of the analyzed transformations a parallel is drawn between the experience developed by the CDPA and the understanding of experience contained in Walter Benjamin’s essay untitled "The Narrator". The author understands experience becomes knowledge by accumulation, extension and unfolding of this experience. This article proposes the understanding that, despite of being the Official Dance Company the CDPA does not see itself exempt from facing challenges, remaining in the scene with dynamics of a dance that may be understood as movements of continuous resistance and in interaction with the context commonly present in contemporary theatrical dance.
id UFMG_b9c63f67546da41ced7ec7f1eda8df62
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/51680
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistênciaCia. de Dança Palácio das ArtesExperiênciaMovimentosDança de resistênciaCompanhia de Dança Palácio das ArtesDança - História - Belo Horizonte (MG)DançaTeatroThis article refers to the official dance company named Cia de Dança Palácio das Arte – CDPA located in the city of Belo Horizonte, under the perspective of the contemporary theatrical dance transformations movements for which the Cia has been recreated in its continuous professional process for more than four decades of existence, and resistance. In order to do so, an analysis is proposed observing some of the experiences contained in his technical-artistic and reflexive procedures throughout his artistic trajectory. As an intermediation of the analyzed transformations a parallel is drawn between the experience developed by the CDPA and the understanding of experience contained in Walter Benjamin’s essay untitled "The Narrator". The author understands experience becomes knowledge by accumulation, extension and unfolding of this experience. This article proposes the understanding that, despite of being the Official Dance Company the CDPA does not see itself exempt from facing challenges, remaining in the scene with dynamics of a dance that may be understood as movements of continuous resistance and in interaction with the context commonly present in contemporary theatrical dance.Este artigo aborda a Cia. de Dança Palácio das Artes - CDPA, companhia de dança estatal localizada em Belo Horizonte, sob a perspectiva dos movimentos de transformação da dança teatral contemporânea pela qual a Companhia tem se recriado em seu processo profissional contínuo de mais de quatro décadas de existência, e resistência. Para tanto, analisando-se algumas experiências decorridas de seus procedimentos técnico-artísticos e reflexivos ao longo de sua trajetória artística. Como intermediação das transformações analisadas, propõe-se um paralelo entre a CDPA e o entendimento de experiência contido no ensaio O Narrador, de Walter Benjamin, para quem esta se torna conhecimento pelo acúmulo, prolongamento e desdobramento dessa experiência. Apresenta-se o entendimento de que, apesar de ser a Companhia Oficial de Dança do Estado de Minas Gerais, a Cia não se vê isenta de enfrentar desafios, mantendo-se em cena com dinâmicas que podem ser entendidas como movimentos de uma dança de resistência contínua e em interação com o contexto comumente presente na dança teatral contemporânea.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIAUFMG2023-04-06T13:45:18Z2023-04-06T13:45:18Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-1919831005http://hdl.handle.net/1843/51680https://orcid.org/0000-0002-2698-3362porouvirOUverTânia Mara da Silva Meirelesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-04-06T19:40:17Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/51680Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-04-06T19:40:17Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
title Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
spellingShingle Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
Tânia Mara da Silva Meireles
Cia. de Dança Palácio das Artes
Experiência
Movimentos
Dança de resistência
Companhia de Dança Palácio das Artes
Dança - História - Belo Horizonte (MG)
Dança
Teatro
title_short Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
title_full Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
title_fullStr Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
title_full_unstemmed Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
title_sort Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
author Tânia Mara da Silva Meireles
author_facet Tânia Mara da Silva Meireles
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tânia Mara da Silva Meireles
dc.subject.por.fl_str_mv Cia. de Dança Palácio das Artes
Experiência
Movimentos
Dança de resistência
Companhia de Dança Palácio das Artes
Dança - História - Belo Horizonte (MG)
Dança
Teatro
topic Cia. de Dança Palácio das Artes
Experiência
Movimentos
Dança de resistência
Companhia de Dança Palácio das Artes
Dança - História - Belo Horizonte (MG)
Dança
Teatro
description This article refers to the official dance company named Cia de Dança Palácio das Arte – CDPA located in the city of Belo Horizonte, under the perspective of the contemporary theatrical dance transformations movements for which the Cia has been recreated in its continuous professional process for more than four decades of existence, and resistance. In order to do so, an analysis is proposed observing some of the experiences contained in his technical-artistic and reflexive procedures throughout his artistic trajectory. As an intermediation of the analyzed transformations a parallel is drawn between the experience developed by the CDPA and the understanding of experience contained in Walter Benjamin’s essay untitled "The Narrator". The author understands experience becomes knowledge by accumulation, extension and unfolding of this experience. This article proposes the understanding that, despite of being the Official Dance Company the CDPA does not see itself exempt from facing challenges, remaining in the scene with dynamics of a dance that may be understood as movements of continuous resistance and in interaction with the context commonly present in contemporary theatrical dance.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2023-04-06T13:45:18Z
2023-04-06T13:45:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-19
19831005
http://hdl.handle.net/1843/51680
https://orcid.org/0000-0002-2698-3362
url http://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-19
http://hdl.handle.net/1843/51680
https://orcid.org/0000-0002-2698-3362
identifier_str_mv 19831005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv ouvirOUver
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823247983680946176