Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-19 http://hdl.handle.net/1843/51680 https://orcid.org/0000-0002-2698-3362 |
Resumo: | This article refers to the official dance company named Cia de Dança Palácio das Arte – CDPA located in the city of Belo Horizonte, under the perspective of the contemporary theatrical dance transformations movements for which the Cia has been recreated in its continuous professional process for more than four decades of existence, and resistance. In order to do so, an analysis is proposed observing some of the experiences contained in his technical-artistic and reflexive procedures throughout his artistic trajectory. As an intermediation of the analyzed transformations a parallel is drawn between the experience developed by the CDPA and the understanding of experience contained in Walter Benjamin’s essay untitled "The Narrator". The author understands experience becomes knowledge by accumulation, extension and unfolding of this experience. This article proposes the understanding that, despite of being the Official Dance Company the CDPA does not see itself exempt from facing challenges, remaining in the scene with dynamics of a dance that may be understood as movements of continuous resistance and in interaction with the context commonly present in contemporary theatrical dance. |
id |
UFMG_b9c63f67546da41ced7ec7f1eda8df62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/51680 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistênciaCia. de Dança Palácio das ArtesExperiênciaMovimentosDança de resistênciaCompanhia de Dança Palácio das ArtesDança - História - Belo Horizonte (MG)DançaTeatroThis article refers to the official dance company named Cia de Dança Palácio das Arte – CDPA located in the city of Belo Horizonte, under the perspective of the contemporary theatrical dance transformations movements for which the Cia has been recreated in its continuous professional process for more than four decades of existence, and resistance. In order to do so, an analysis is proposed observing some of the experiences contained in his technical-artistic and reflexive procedures throughout his artistic trajectory. As an intermediation of the analyzed transformations a parallel is drawn between the experience developed by the CDPA and the understanding of experience contained in Walter Benjamin’s essay untitled "The Narrator". The author understands experience becomes knowledge by accumulation, extension and unfolding of this experience. This article proposes the understanding that, despite of being the Official Dance Company the CDPA does not see itself exempt from facing challenges, remaining in the scene with dynamics of a dance that may be understood as movements of continuous resistance and in interaction with the context commonly present in contemporary theatrical dance.Este artigo aborda a Cia. de Dança Palácio das Artes - CDPA, companhia de dança estatal localizada em Belo Horizonte, sob a perspectiva dos movimentos de transformação da dança teatral contemporânea pela qual a Companhia tem se recriado em seu processo profissional contínuo de mais de quatro décadas de existência, e resistência. Para tanto, analisando-se algumas experiências decorridas de seus procedimentos técnico-artísticos e reflexivos ao longo de sua trajetória artística. Como intermediação das transformações analisadas, propõe-se um paralelo entre a CDPA e o entendimento de experiência contido no ensaio O Narrador, de Walter Benjamin, para quem esta se torna conhecimento pelo acúmulo, prolongamento e desdobramento dessa experiência. Apresenta-se o entendimento de que, apesar de ser a Companhia Oficial de Dança do Estado de Minas Gerais, a Cia não se vê isenta de enfrentar desafios, mantendo-se em cena com dinâmicas que podem ser entendidas como movimentos de uma dança de resistência contínua e em interação com o contexto comumente presente na dança teatral contemporânea.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIAUFMG2023-04-06T13:45:18Z2023-04-06T13:45:18Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-1919831005http://hdl.handle.net/1843/51680https://orcid.org/0000-0002-2698-3362porouvirOUverTânia Mara da Silva Meirelesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-04-06T19:40:17Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/51680Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-04-06T19:40:17Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência |
title |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência |
spellingShingle |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência Tânia Mara da Silva Meireles Cia. de Dança Palácio das Artes Experiência Movimentos Dança de resistência Companhia de Dança Palácio das Artes Dança - História - Belo Horizonte (MG) Dança Teatro |
title_short |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência |
title_full |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência |
title_fullStr |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência |
title_full_unstemmed |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência |
title_sort |
Cia. de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma dança de resistência |
author |
Tânia Mara da Silva Meireles |
author_facet |
Tânia Mara da Silva Meireles |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tânia Mara da Silva Meireles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cia. de Dança Palácio das Artes Experiência Movimentos Dança de resistência Companhia de Dança Palácio das Artes Dança - História - Belo Horizonte (MG) Dança Teatro |
topic |
Cia. de Dança Palácio das Artes Experiência Movimentos Dança de resistência Companhia de Dança Palácio das Artes Dança - História - Belo Horizonte (MG) Dança Teatro |
description |
This article refers to the official dance company named Cia de Dança Palácio das Arte – CDPA located in the city of Belo Horizonte, under the perspective of the contemporary theatrical dance transformations movements for which the Cia has been recreated in its continuous professional process for more than four decades of existence, and resistance. In order to do so, an analysis is proposed observing some of the experiences contained in his technical-artistic and reflexive procedures throughout his artistic trajectory. As an intermediation of the analyzed transformations a parallel is drawn between the experience developed by the CDPA and the understanding of experience contained in Walter Benjamin’s essay untitled "The Narrator". The author understands experience becomes knowledge by accumulation, extension and unfolding of this experience. This article proposes the understanding that, despite of being the Official Dance Company the CDPA does not see itself exempt from facing challenges, remaining in the scene with dynamics of a dance that may be understood as movements of continuous resistance and in interaction with the context commonly present in contemporary theatrical dance. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2023-04-06T13:45:18Z 2023-04-06T13:45:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-19 19831005 http://hdl.handle.net/1843/51680 https://orcid.org/0000-0002-2698-3362 |
url |
http://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-19 http://hdl.handle.net/1843/51680 https://orcid.org/0000-0002-2698-3362 |
identifier_str_mv |
19831005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
ouvirOUver |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247983680946176 |