Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897 http://hdl.handle.net/1843/77988 https://orcid.org/0000-0002-3371-0282 https://orcid.org/0009-0009-8576-6315 https://orcid.org/0009-0003-5126-724X https://orcid.org/0000-0002-1023-7138 |
Resumo: | This text deals with ongoing research and reflections about organization and the potentials of university archives for the development of the history of education. It argues that there is a need to establish archival policies, therefore, of memory, that encourage the custody, organization and availability not only of the administrative collections that the legislation “orders to be kept”, but also, and above all, collections of an academic-scientific nature, relating to university teaching, research and extension. Therefore, we make an initial exhibition showing the importance of memory places and organization of archives, followed by an explanation about the current configuration of a specific memory center –the Center for Research, Documentation and Memory (CEDOC) of the Faculty of Education, located at UFMG –to, finally, focus on the potentialities of the archive of the Postgraduate Program in Education from UFMG, for researches about the history of Postgraduate and research in Brazil. |
id |
UFMG_be93d5848db457fd58115218b54953e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/77988 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?Gestures, archives and memory: what stories does a PPGE file tell?MemóriaCentro de MemóriaPós GraduaçãoArquivoArquivos universitáriosEducação -- Pós-graduaçãoHistória da educaçãoMemóriaPós-graduaçãoThis text deals with ongoing research and reflections about organization and the potentials of university archives for the development of the history of education. It argues that there is a need to establish archival policies, therefore, of memory, that encourage the custody, organization and availability not only of the administrative collections that the legislation “orders to be kept”, but also, and above all, collections of an academic-scientific nature, relating to university teaching, research and extension. Therefore, we make an initial exhibition showing the importance of memory places and organization of archives, followed by an explanation about the current configuration of a specific memory center –the Center for Research, Documentation and Memory (CEDOC) of the Faculty of Education, located at UFMG –to, finally, focus on the potentialities of the archive of the Postgraduate Program in Education from UFMG, for researches about the history of Postgraduate and research in Brazil.Este texto trata de pesquisas e reflexões em curso sobre a organização e as potencialidades dos arquivos universitários para a pesquisa em história da educação. Defende que há a necessidade de se estabelecer políticas de arquivos, logo, de memória, que incentivem a guarda, a organização e disponibilização não apenas dos acervos administrativos que a legislação “manda guardar”, mas também, e sobretudo, acervos de cunho acadêmico-científico relativos ao ensino, à pesquisa e à extensão universitárias. Para isso, fazemos uma exposição inicial sobre a importância dos lugares de memória e sobre a organização dos arquivos, seguida de uma explicitação da configuração atual de um centro de memória específico – o Centro de Pesquisa, Documentação e Memória (CEDOC) da Faculdade de Educação da UFMG – para, finalmente, nos determos nas potencialidades do arquivo do Programa de Pós Graduação em Educação da UFMG para as pesquisas sobre a história da Pós-Graduação e da pesquisa no país.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOUFMG2024-11-12T17:16:55Z2024-11-12T17:16:55Z2023-09-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.668972359-7003http://hdl.handle.net/1843/77988https://orcid.org/0000-0002-3371-0282https://orcid.org/0009-0009-8576-6315https://orcid.org/0009-0003-5126-724Xhttps://orcid.org/0000-0002-1023-7138porTemas em EducaçãoAndrea MorenoSara HanderiRoberta Ornelas OliveiraLuciano Mendes de Faria Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-11-12T17:16:55Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/77988Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-11-12T17:16:55Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? Gestures, archives and memory: what stories does a PPGE file tell? |
title |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? |
spellingShingle |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? Andrea Moreno Memória Centro de Memória Pós Graduação Arquivo Arquivos universitários Educação -- Pós-graduação História da educação Memória Pós-graduação |
title_short |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? |
title_full |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? |
title_fullStr |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? |
title_full_unstemmed |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? |
title_sort |
Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação? |
author |
Andrea Moreno |
author_facet |
Andrea Moreno Sara Handeri Roberta Ornelas Oliveira Luciano Mendes de Faria Filho |
author_role |
author |
author2 |
Sara Handeri Roberta Ornelas Oliveira Luciano Mendes de Faria Filho |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrea Moreno Sara Handeri Roberta Ornelas Oliveira Luciano Mendes de Faria Filho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Memória Centro de Memória Pós Graduação Arquivo Arquivos universitários Educação -- Pós-graduação História da educação Memória Pós-graduação |
topic |
Memória Centro de Memória Pós Graduação Arquivo Arquivos universitários Educação -- Pós-graduação História da educação Memória Pós-graduação |
description |
This text deals with ongoing research and reflections about organization and the potentials of university archives for the development of the history of education. It argues that there is a need to establish archival policies, therefore, of memory, that encourage the custody, organization and availability not only of the administrative collections that the legislation “orders to be kept”, but also, and above all, collections of an academic-scientific nature, relating to university teaching, research and extension. Therefore, we make an initial exhibition showing the importance of memory places and organization of archives, followed by an explanation about the current configuration of a specific memory center –the Center for Research, Documentation and Memory (CEDOC) of the Faculty of Education, located at UFMG –to, finally, focus on the potentialities of the archive of the Postgraduate Program in Education from UFMG, for researches about the history of Postgraduate and research in Brazil. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-26 2024-11-12T17:16:55Z 2024-11-12T17:16:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897 2359-7003 http://hdl.handle.net/1843/77988 https://orcid.org/0000-0002-3371-0282 https://orcid.org/0009-0009-8576-6315 https://orcid.org/0009-0003-5126-724X https://orcid.org/0000-0002-1023-7138 |
url |
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897 http://hdl.handle.net/1843/77988 https://orcid.org/0000-0002-3371-0282 https://orcid.org/0009-0009-8576-6315 https://orcid.org/0009-0003-5126-724X https://orcid.org/0000-0002-1023-7138 |
identifier_str_mv |
2359-7003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Temas em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248281596067840 |