Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrea Moreno
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sara Handeri, Roberta Ornelas Oliveira, Luciano Mendes de Faria Filho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897
http://hdl.handle.net/1843/77988
https://orcid.org/0000-0002-3371-0282
https://orcid.org/0009-0009-8576-6315
https://orcid.org/0009-0003-5126-724X
https://orcid.org/0000-0002-1023-7138
Resumo: This text deals with ongoing research and reflections about organization and the potentials of university archives for the development of the history of education. It argues that there is a need to establish archival policies, therefore, of memory, that encourage the custody, organization and availability not only of the administrative collections that the legislation “orders to be kept”, but also, and above all, collections of an academic-scientific nature, relating to university teaching, research and extension. Therefore, we make an initial exhibition showing the importance of memory places and organization of archives, followed by an explanation about the current configuration of a specific memory center –the Center for Research, Documentation and Memory (CEDOC) of the Faculty of Education, located at UFMG –to, finally, focus on the potentialities of the archive of the Postgraduate Program in Education from UFMG, for researches about the history of Postgraduate and research in Brazil.
id UFMG_be93d5848db457fd58115218b54953e4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/77988
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?Gestures, archives and memory: what stories does a PPGE file tell?MemóriaCentro de MemóriaPós GraduaçãoArquivoArquivos universitáriosEducação -- Pós-graduaçãoHistória da educaçãoMemóriaPós-graduaçãoThis text deals with ongoing research and reflections about organization and the potentials of university archives for the development of the history of education. It argues that there is a need to establish archival policies, therefore, of memory, that encourage the custody, organization and availability not only of the administrative collections that the legislation “orders to be kept”, but also, and above all, collections of an academic-scientific nature, relating to university teaching, research and extension. Therefore, we make an initial exhibition showing the importance of memory places and organization of archives, followed by an explanation about the current configuration of a specific memory center –the Center for Research, Documentation and Memory (CEDOC) of the Faculty of Education, located at UFMG –to, finally, focus on the potentialities of the archive of the Postgraduate Program in Education from UFMG, for researches about the history of Postgraduate and research in Brazil.Este texto trata de pesquisas e reflexões em curso sobre a organização e as potencialidades dos arquivos universitários para a pesquisa em história da educação. Defende que há a necessidade de se estabelecer políticas de arquivos, logo, de memória, que incentivem a guarda, a organização e disponibilização não apenas dos acervos administrativos que a legislação “manda guardar”, mas também, e sobretudo, acervos de cunho acadêmico-científico relativos ao ensino, à pesquisa e à extensão universitárias. Para isso, fazemos uma exposição inicial sobre a importância dos lugares de memória e sobre a organização dos arquivos, seguida de uma explicitação da configuração atual de um centro de memória específico – o Centro de Pesquisa, Documentação e Memória (CEDOC) da Faculdade de Educação da UFMG – para, finalmente, nos determos nas potencialidades do arquivo do Programa de Pós Graduação em Educação da UFMG para as pesquisas sobre a história da Pós-Graduação e da pesquisa no país.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOUFMG2024-11-12T17:16:55Z2024-11-12T17:16:55Z2023-09-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.668972359-7003http://hdl.handle.net/1843/77988https://orcid.org/0000-0002-3371-0282https://orcid.org/0009-0009-8576-6315https://orcid.org/0009-0003-5126-724Xhttps://orcid.org/0000-0002-1023-7138porTemas em EducaçãoAndrea MorenoSara HanderiRoberta Ornelas OliveiraLuciano Mendes de Faria Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-11-12T17:16:55Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/77988Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-11-12T17:16:55Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
Gestures, archives and memory: what stories does a PPGE file tell?
title Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
spellingShingle Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
Andrea Moreno
Memória
Centro de Memória
Pós Graduação
Arquivo
Arquivos universitários
Educação -- Pós-graduação
História da educação
Memória
Pós-graduação
title_short Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
title_full Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
title_fullStr Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
title_full_unstemmed Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
title_sort Gestos, arquivos e memória: que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?
author Andrea Moreno
author_facet Andrea Moreno
Sara Handeri
Roberta Ornelas Oliveira
Luciano Mendes de Faria Filho
author_role author
author2 Sara Handeri
Roberta Ornelas Oliveira
Luciano Mendes de Faria Filho
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrea Moreno
Sara Handeri
Roberta Ornelas Oliveira
Luciano Mendes de Faria Filho
dc.subject.por.fl_str_mv Memória
Centro de Memória
Pós Graduação
Arquivo
Arquivos universitários
Educação -- Pós-graduação
História da educação
Memória
Pós-graduação
topic Memória
Centro de Memória
Pós Graduação
Arquivo
Arquivos universitários
Educação -- Pós-graduação
História da educação
Memória
Pós-graduação
description This text deals with ongoing research and reflections about organization and the potentials of university archives for the development of the history of education. It argues that there is a need to establish archival policies, therefore, of memory, that encourage the custody, organization and availability not only of the administrative collections that the legislation “orders to be kept”, but also, and above all, collections of an academic-scientific nature, relating to university teaching, research and extension. Therefore, we make an initial exhibition showing the importance of memory places and organization of archives, followed by an explanation about the current configuration of a specific memory center –the Center for Research, Documentation and Memory (CEDOC) of the Faculty of Education, located at UFMG –to, finally, focus on the potentialities of the archive of the Postgraduate Program in Education from UFMG, for researches about the history of Postgraduate and research in Brazil.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-26
2024-11-12T17:16:55Z
2024-11-12T17:16:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897
2359-7003
http://hdl.handle.net/1843/77988
https://orcid.org/0000-0002-3371-0282
https://orcid.org/0009-0009-8576-6315
https://orcid.org/0009-0003-5126-724X
https://orcid.org/0000-0002-1023-7138
url https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897
http://hdl.handle.net/1843/77988
https://orcid.org/0000-0002-3371-0282
https://orcid.org/0009-0009-8576-6315
https://orcid.org/0009-0003-5126-724X
https://orcid.org/0000-0002-1023-7138
identifier_str_mv 2359-7003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Temas em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248281596067840