Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fellipe Miranda Martins
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/38931
Resumo: The creative practice of transforming recorded sounds has its origins on the works by Pierre Schaeffer and the Groupe de Recherches Musicales (GRM), however, this practice acquires a new dimension with the development of the computer programs suite Composers Desktop Project (CDP) – headed by the English composer, performer and developer Trevor Wishart. Although CDP’s programs were primely designed for non-real-time execution, the audio programming environment SuperCollider – which is mainly centered at real time logic – features flexibility not only for porting these processes but also allows and facilitates the creation of new correlated ones. Two main sound transformation types were analyzed, those in which the computer calculations were realized on the time domain – using the wavesets idea – and those in which calculations were realized on the spectral domain – using the data from the phase vocoder. In this work, CDP’s time and spectral transformations are revisited under the light of the new possibilities brought by the SuperCollider and the auditory evaluation of source and transformed sounds. At last, new transformations and expanded variants are proposed in the format of small sound studies, demonstrating how these procedures have been incorporated and integrated into the creative practices by the author of the present text.
id UFMG_c6a88eddbc0521feacdc8ab2d358e87c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/38931
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperColliderExploratory study of Trevor Wishart’s sound transformation processes: reinvention and translation to the SuperCollider environmentTransformação sonoraConjuntos de ondaVocoder de faseTrevor WishartCDPSuperColliderMúsica e tecnologiaSom - Registro e produção - Técnicas digitaisOndas sonoras.The creative practice of transforming recorded sounds has its origins on the works by Pierre Schaeffer and the Groupe de Recherches Musicales (GRM), however, this practice acquires a new dimension with the development of the computer programs suite Composers Desktop Project (CDP) – headed by the English composer, performer and developer Trevor Wishart. Although CDP’s programs were primely designed for non-real-time execution, the audio programming environment SuperCollider – which is mainly centered at real time logic – features flexibility not only for porting these processes but also allows and facilitates the creation of new correlated ones. Two main sound transformation types were analyzed, those in which the computer calculations were realized on the time domain – using the wavesets idea – and those in which calculations were realized on the spectral domain – using the data from the phase vocoder. In this work, CDP’s time and spectral transformations are revisited under the light of the new possibilities brought by the SuperCollider and the auditory evaluation of source and transformed sounds. At last, new transformations and expanded variants are proposed in the format of small sound studies, demonstrating how these procedures have been incorporated and integrated into the creative practices by the author of the present text.A prática criativa de realizar transformações em sons gravados tem origem nos trabalhos de Pierre Schaeffer e do Groupe de Recherches Musicales (GRM), contudo tal prática adquire uma nova dimensão a partir do desenvolvimento da suíte de programas computacionais Composers Desktop Project (CDP) – encabeçada pelo compositor, performer e desenvolvedor inglês Trevor Wishart. Apesar dos programas do CDP serem elaborados, a princípio, para execução em tempo diferido, o ambiente de programação de áudio SuperCollider – que é especialmente centrado na lógica do tempo real – apresenta flexibilidade para portá-los assim como permite e facilita a criação de novos processos correlatos. Dois tipos principais de transformações sonoras são analisados, aquelas nas quais os cálculos computacionais são realizados no domínio do tempo – utilizando a ideia de conjuntos de onda (wavesets) – e aquelas cujos cálculos se dão no domínio da frequência – valendo-se dos dados fornecidos pelo vocoder de fase. Neste trabalho, as transformações temporais e espectrais do CDP são revistas à luz das novas possibilidades trazidas pelo SuperCollider e avaliadas por meio da elucidação do mecanismo de transformação computacional e da escuta dos sons fonte e resultantes. Ao final, novas transformações e variantes expandidas são propostas utilizando o formato de pequenos estudos sonoros, mostrando como tais procedimentos vêm sendo incorporados e integrados às práticas criativas do autor deste texto.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMUSICA - ESCOLA DE MUSICAPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFMGJosé Henrique Padovani Vellosohttp://lattes.cnpq.br/8730308777713520Jônatas ManzolliSérgio Freire GarciaRogério Vasconcelos BarbosaFellipe Miranda Martins2021-12-23T16:50:57Z2021-12-23T16:50:57Z2020-09-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/389310000-0002-2686-6203porhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-12-23T16:50:57Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/38931Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-12-23T16:50:57Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
Exploratory study of Trevor Wishart’s sound transformation processes: reinvention and translation to the SuperCollider environment
title Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
spellingShingle Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
Fellipe Miranda Martins
Transformação sonora
Conjuntos de onda
Vocoder de fase
Trevor Wishart
CDP
SuperCollider
Música e tecnologia
Som - Registro e produção - Técnicas digitais
Ondas sonoras.
title_short Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
title_full Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
title_fullStr Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
title_full_unstemmed Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
title_sort Estudo exploratório de processos de transformação sonora a partir de Trevor Wishart: reinvenção e tradução para o ambiente SuperCollider
author Fellipe Miranda Martins
author_facet Fellipe Miranda Martins
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv José Henrique Padovani Velloso
http://lattes.cnpq.br/8730308777713520
Jônatas Manzolli
Sérgio Freire Garcia
Rogério Vasconcelos Barbosa
dc.contributor.author.fl_str_mv Fellipe Miranda Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Transformação sonora
Conjuntos de onda
Vocoder de fase
Trevor Wishart
CDP
SuperCollider
Música e tecnologia
Som - Registro e produção - Técnicas digitais
Ondas sonoras.
topic Transformação sonora
Conjuntos de onda
Vocoder de fase
Trevor Wishart
CDP
SuperCollider
Música e tecnologia
Som - Registro e produção - Técnicas digitais
Ondas sonoras.
description The creative practice of transforming recorded sounds has its origins on the works by Pierre Schaeffer and the Groupe de Recherches Musicales (GRM), however, this practice acquires a new dimension with the development of the computer programs suite Composers Desktop Project (CDP) – headed by the English composer, performer and developer Trevor Wishart. Although CDP’s programs were primely designed for non-real-time execution, the audio programming environment SuperCollider – which is mainly centered at real time logic – features flexibility not only for porting these processes but also allows and facilitates the creation of new correlated ones. Two main sound transformation types were analyzed, those in which the computer calculations were realized on the time domain – using the wavesets idea – and those in which calculations were realized on the spectral domain – using the data from the phase vocoder. In this work, CDP’s time and spectral transformations are revisited under the light of the new possibilities brought by the SuperCollider and the auditory evaluation of source and transformed sounds. At last, new transformations and expanded variants are proposed in the format of small sound studies, demonstrating how these procedures have been incorporated and integrated into the creative practices by the author of the present text.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
2021-12-23T16:50:57Z
2021-12-23T16:50:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/38931
0000-0002-2686-6203
url http://hdl.handle.net/1843/38931
identifier_str_mv 0000-0002-2686-6203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
Programa de Pós-Graduação em Música
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
Programa de Pós-Graduação em Música
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248151196205056