La Traviata à brasileira: diálogos culturais na sambópera de Augusto Boal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9EHH37 |
Resumo: | The aim of this paper is to present a study showing the characteristics that underlie the gender created by Augusto Boal in 1999 called sambópera and identify the elements that conceptualize it as a multicultural gender, putting into perspective such concepts as hybridity, identity and the concept of opera as musical theater. Sambópera consists in rereading operas of classic-romantic tradition, contextualizing them culturally. This rereading, besides being a social critic, discusses the issue of multiculturalism within the Brazilian society. Taking as an object of research the work "A Traviata: A Metáfora do Desejo (2002), we assume that sambópera is a cultural gender, result of Boal experience in exile, and that is part of the artistic context built in post-modernity, signaling to the plural, for multiplicity. From the methodological point of view we related the documentary sources with the audio-visual sources, in order to identify how Boal, along with Marcos Leite, Jayme Vignoli and Celso Branco have developed multiculturalism in the creation of sambópera. |
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La Traviata à brasileira: diálogos culturais na sambópera de Augusto BoalA TraviataAugusto BoalÓperaMulticulturalismoHibridismoSambóperaIdentidadeBoal, Augusto, 1931-2009MúsicaÓperas Análise e apreciaçãoThe aim of this paper is to present a study showing the characteristics that underlie the gender created by Augusto Boal in 1999 called sambópera and identify the elements that conceptualize it as a multicultural gender, putting into perspective such concepts as hybridity, identity and the concept of opera as musical theater. Sambópera consists in rereading operas of classic-romantic tradition, contextualizing them culturally. This rereading, besides being a social critic, discusses the issue of multiculturalism within the Brazilian society. Taking as an object of research the work "A Traviata: A Metáfora do Desejo (2002), we assume that sambópera is a cultural gender, result of Boal experience in exile, and that is part of the artistic context built in post-modernity, signaling to the plural, for multiplicity. From the methodological point of view we related the documentary sources with the audio-visual sources, in order to identify how Boal, along with Marcos Leite, Jayme Vignoli and Celso Branco have developed multiculturalism in the creation of sambópera.No ano de 1999 o dramaturgo Augusto Boal inaugura sua mais nova criação, a sambópera, que consiste na releitura de obras operísticas da tradição clássico-romântica, contextualizando-as culturalmente. Esta releitura, além de uma crítica social, problematiza a questão do multiculturalismo no seio da sociedade brasileira. Tomando como objeto de investigação A Traviata: A Metáfora do Desejo (2002), o presente trabalho pretende, portanto, discutir as características que fundamentam a sambópera e identificar os elementos que a conceituam como um gênero multicultural, colocando em perspectiva conceitos como hibridismo, identidade e a concepção da ópera como teatro-musical. Partimos do pressuposto de que a sambópera é um gênero intercultural, resultado da experiência de Boal no exílio, e que faz parte das manifestações artísticas construídas no contexto da pós-modernidade, sinalizando para o plural, para a multiplicidade. Sob o ponto de vista metodológico procuramos confrontar as fontes documentais com as fontes audiovisuais, buscando identificar a forma como Boal, juntamente com Marcos Leite, Jayme Vignoli e Celso Branco, desenvolvem o multiculturalismo na construção da sambópera.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGAna Claudia de AssisErnani de Castro MalettaFlavio Terrigno BarbeitasHellem Pimentel Santos2019-08-09T17:55:55Z2019-08-09T17:55:55Z2011-09-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9EHH37info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T12:04:50Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/AAGS-9EHH37Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T12:04:50Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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