Mineração, desastres, formação crítica: casos no Brasil e no Canadá
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.35699/2316-770X.2020.21466 http://hdl.handle.net/1843/76078 |
Resumo: | Increasingly there have been Mine Tailings Dam Failure Disasters (MTDFD’s). This article aims to draw some parallels between three of the largest MTDFD’s in the world. These, which occurred in Brazil and Canada, are configured in processes derived from a mining modus operandi that results in dam failures but extends far beyond those events. We argue that the promise of local development disseminated by mining in territories where the mining complexes are installed is questionable and favors the production of MTDFD’s. In this context, schools are the target of mining, but also possible spaces for information and critical citizen training in which the controversies, impacts and risks of mining activity can be highlighted and discussed. |
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Mineração, desastres, formação crítica: casos no Brasil e no CanadáMining, disasters, critical education: cases in Brazil and CanadaMineraçãoDesastres AmbientaisEducação AmbientalMineraçãoDesastres AmbientaisEducação AmbientalIncreasingly there have been Mine Tailings Dam Failure Disasters (MTDFD’s). This article aims to draw some parallels between three of the largest MTDFD’s in the world. These, which occurred in Brazil and Canada, are configured in processes derived from a mining modus operandi that results in dam failures but extends far beyond those events. We argue that the promise of local development disseminated by mining in territories where the mining complexes are installed is questionable and favors the production of MTDFD’s. In this context, schools are the target of mining, but also possible spaces for information and critical citizen training in which the controversies, impacts and risks of mining activity can be highlighted and discussed.Os Desastres de Rompimentos de Barragens de Rejeitos de Mineração (DRBRM’s) têm ocorrido com cada vez mais frequência. Este artigo objetiva traçar alguns paralelos entre três dos maiores DRBRM’s do mundo. Estes, ocorridos no Brasil e no Canadá, configuram-se como processos derivados de um modus operandi da mineração, que tem seu pico no rompimento, mas não se limita a esse evento. Argumenta-se que a promessa de desenvolvimento local, disseminada pela mineração nos territórios em que são instalados os complexos minerários, é questionável e favorece a produção desses DRBRM’s. Nesse contexto, as escolas são alvo da mineração, mas também espaços possíveis de informação e formação crítica cidadã em que as controvérsias, impactos e riscos da atividade minerária possam ser evidenciados e discutidos.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIAUFMG2024-09-09T19:45:11Z2024-09-09T19:45:11Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.35699/2316-770X.2020.214662316770Xhttp://hdl.handle.net/1843/76078porRevista da Universidade Federal de Minas GeraisDaniela Campolina VieiraLussandra Martins GianasiPatricia Ellie PerkinsBernardo Jefferson de OliveiraJudith Marshallinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-09T19:45:12Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76078Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-09T19:45:12Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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