Relacionamentos interorganizacionais em empresas de pequeno porte e sua inserção em cadeias de suprimentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leonardo Pinheiro Deboçã
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ricardo Silveira Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/44023
Resumo: This research sought to contribute to the understanding of how to configure the horizontal and vertical Small and Medium Enterprises (SMEs) relationships and which are the consequences for these firms in their insertion in supply chains. To this end, furniture companies data located in industrial district were used. This was a qualitative and quantitative research, developed through a comparative study of furniture companies located at Mirassol (São Paulo) and Ubá (Minas Gerais) poles. Data were collected through semi-structured interviews with support entities and businesses. The survey revealed the diffi-culty of these firms in developing collaborative relationships, what mean a barrier to integration of the supply chain. Besides the low inclination to closer relationships, the research revealed absence of strate-gies defined as suppliers and customers, showing inclination to transactional practices. The SMEs market behavior and characteristics of governance practices create difficulties for the inclusion of these compa-nies into supply chains as suppliers, thus leaving the positioning as final goods producers, as competitors of larger companies.
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spelling Relacionamentos interorganizacionais em empresas de pequeno porte e sua inserção em cadeias de suprimentosInterorganizational relationships in small sized businesses and their insertion in supply chainsGestão de relacionamentosPequenas é médias empresas - PMERedes de suprimentosPequenas e médias empresasAdministração de empresasThis research sought to contribute to the understanding of how to configure the horizontal and vertical Small and Medium Enterprises (SMEs) relationships and which are the consequences for these firms in their insertion in supply chains. To this end, furniture companies data located in industrial district were used. This was a qualitative and quantitative research, developed through a comparative study of furniture companies located at Mirassol (São Paulo) and Ubá (Minas Gerais) poles. Data were collected through semi-structured interviews with support entities and businesses. The survey revealed the diffi-culty of these firms in developing collaborative relationships, what mean a barrier to integration of the supply chain. Besides the low inclination to closer relationships, the research revealed absence of strate-gies defined as suppliers and customers, showing inclination to transactional practices. The SMEs market behavior and characteristics of governance practices create difficulties for the inclusion of these compa-nies into supply chains as suppliers, thus leaving the positioning as final goods producers, as competitors of larger companies.Este artigo buscou contribuir para a compreensão de como se configuram os relacionamentos horizontais e verticais de pequenas e médias empresas (PMEs) e quais são seus desdobramentos para estas empresas em sua inserção em cadeias de suprimentos. Para tanto, foram utilizadas experiências de empresas moveleiras localizadas em polos industriais. Esta foi uma pesquisa qualitativa e quantitativa, de-senvolvida por meio de um estudo comparativo dos polos moveleiros de Mirassol (São Paulo) e Ubá (Minas Gerais). Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas junto a entidades de apoio e empresas nos polos. A pesquisa revelou a dificuldade destas empresas de desenvolverem relacionamentos colaborativos, o que é uma barreira para a integração em cadeia de suprimentos. Além da baixa disposição a relacionamentos mais próximos, a pesquisa revelou ausência de estratégias definidas quanto a fornece-dores e clientes, demonstrando inclinação para práticas transacionais. O comportamento mercadológico das PMEs e as características das práticas de governança criam dificuldades para a inserção destas empre-sas em cadeias de suprimentos como fornecedores, implicando, dessa forma, seu posicionamento como produtoras de bens finais e, portanto, como concorrentes de empresas de maior porte.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2022-08-08T12:08:23Z2022-08-08T12:08:23Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf10.5902/198346591240919834659http://hdl.handle.net/1843/44023porRev. Adm. UFSMLeonardo Pinheiro DeboçãRicardo Silveira Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-08-08T12:08:24Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/44023Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-08-08T12:08:24Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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