Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/61548 |
Resumo: | The aim of this study was to evaluate whether the value relevance of fair value Level 1 and 2 is greater than the value relevance of Level 3. This is a descriptive research, quantitative character and data analysis was developed based on the linear regressionmethod. Thesample consists of 50 companies listed in the Index IBrx-100 BM&FBOVESPAthat presentedinformation on the fair value hierarchy.The data collection was conduced in the quarterly financial statementsand explanatory notesfromthe first quarter of 2013to the fourth quarterof 2014. The results for assets at fair value showed that the only variable AVJ3(1,05)have value relevance,positive and statistically significantcoefficient. For liability, PVJ12 (7,64) and PVJ3 (6,92) had relevance value, but the different coefficient of the theoretically expected negative. Responding to the main researchobjective, it is possible to affirm that the value relevance of Levels 1 and 2 is greater than value relevance of Level 3for liabilities. From the results it can also be inferred that investors interpreted the liability amounts to fair valuewrongly, as had already been observed in studies of Gaynor, McDaniel and Yohn (2009) andLachmann, Wöhrmann and Wömpener (2011). |
id |
UFMG_daea9a07a1bb2662b703b580952ee1d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/61548 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileirasThe value relevance assessment of information about the fair value hierarchy of brazilian companiesLa evaluación de la value relevancede las informaciones acerca la jerarquía del valor razonable de las compañías brasileñasValor justoHierarquiado valor justoCPC 46Value relevanceValor (Economia)Administração financeiraThe aim of this study was to evaluate whether the value relevance of fair value Level 1 and 2 is greater than the value relevance of Level 3. This is a descriptive research, quantitative character and data analysis was developed based on the linear regressionmethod. Thesample consists of 50 companies listed in the Index IBrx-100 BM&FBOVESPAthat presentedinformation on the fair value hierarchy.The data collection was conduced in the quarterly financial statementsand explanatory notesfromthe first quarter of 2013to the fourth quarterof 2014. The results for assets at fair value showed that the only variable AVJ3(1,05)have value relevance,positive and statistically significantcoefficient. For liability, PVJ12 (7,64) and PVJ3 (6,92) had relevance value, but the different coefficient of the theoretically expected negative. Responding to the main researchobjective, it is possible to affirm that the value relevance of Levels 1 and 2 is greater than value relevance of Level 3for liabilities. From the results it can also be inferred that investors interpreted the liability amounts to fair valuewrongly, as had already been observed in studies of Gaynor, McDaniel and Yohn (2009) andLachmann, Wöhrmann and Wömpener (2011).O objetivodeste estudo foiavaliar se o value relevancedo valor justo a Nível1 e 2 é maior queo value relevancedo Nível3.Trata-se deuma pesquisa descritiva,de caráter quantitativo,desenvolvida com base no método de regressão linear-logarítmica.A amostra foicomposta por 50 empresas listadas no Índice IBrx-100 da BM&FBOVESPAque apresentaram informações sobre a hierarquia do valor justo. Os dados utilizados para as análises deste estudo foram coletadosnas demonstrações financeiras trimestrais e notas explicativas das empresas analisadas e referem-seao período entre o primeiro trimestre de 2013 ao quarto trimestre de 2014.Os resultados da pesquisa demonstraram que, para os ativosa valor justo,apenas a variávelAVJ3(1,05) apresentou value relevance,coeficientepositivo e estatisticamente significativo.Para os passivos, PVJ12 (7,64) e PVJ3 (6,92) apresentaram value relevance, porém,com coeficiente diferente do teoricamente esperadode negativo. Respondendo ao objetivo geral da pesquisa, apenasé possível afirmar que o value relevancedos Níveis 1 e 2 é maior que value relevancedo Nível3para os passivos.Além disso,a partir dos resultadospode se inferir que os investidores interpretaram os valores do passivo a valor justo de forma contrária ao esperado, conforme já havia sido observado nos estudos de Gaynor, McDaniel e Yohn (2009) e Lachmann, Wöhrmann e Wömpener (2011).Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISUFMG2023-11-30T12:45:02Z2023-11-30T12:45:02Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf2176-9036http://hdl.handle.net/1843/61548porRevista Ambiente ContábilTatiane de Oliveira MarquesJorge Katsumi NiyamaRafael Morais de SouzaCharles Albino Schultzinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-11-30T12:45:03Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/61548Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-11-30T12:45:03Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras The value relevance assessment of information about the fair value hierarchy of brazilian companies La evaluación de la value relevancede las informaciones acerca la jerarquía del valor razonable de las compañías brasileñas |
title |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras |
spellingShingle |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras Tatiane de Oliveira Marques Valor justo Hierarquiado valor justo CPC 46 Value relevance Valor (Economia) Administração financeira |
title_short |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras |
title_full |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras |
title_fullStr |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras |
title_full_unstemmed |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras |
title_sort |
Avaliação do value relevance das informações sobre a hierarquia do valor justo das empresas brasileiras |
author |
Tatiane de Oliveira Marques |
author_facet |
Tatiane de Oliveira Marques Jorge Katsumi Niyama Rafael Morais de Souza Charles Albino Schultz |
author_role |
author |
author2 |
Jorge Katsumi Niyama Rafael Morais de Souza Charles Albino Schultz |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tatiane de Oliveira Marques Jorge Katsumi Niyama Rafael Morais de Souza Charles Albino Schultz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Valor justo Hierarquiado valor justo CPC 46 Value relevance Valor (Economia) Administração financeira |
topic |
Valor justo Hierarquiado valor justo CPC 46 Value relevance Valor (Economia) Administração financeira |
description |
The aim of this study was to evaluate whether the value relevance of fair value Level 1 and 2 is greater than the value relevance of Level 3. This is a descriptive research, quantitative character and data analysis was developed based on the linear regressionmethod. Thesample consists of 50 companies listed in the Index IBrx-100 BM&FBOVESPAthat presentedinformation on the fair value hierarchy.The data collection was conduced in the quarterly financial statementsand explanatory notesfromthe first quarter of 2013to the fourth quarterof 2014. The results for assets at fair value showed that the only variable AVJ3(1,05)have value relevance,positive and statistically significantcoefficient. For liability, PVJ12 (7,64) and PVJ3 (6,92) had relevance value, but the different coefficient of the theoretically expected negative. Responding to the main researchobjective, it is possible to affirm that the value relevance of Levels 1 and 2 is greater than value relevance of Level 3for liabilities. From the results it can also be inferred that investors interpreted the liability amounts to fair valuewrongly, as had already been observed in studies of Gaynor, McDaniel and Yohn (2009) andLachmann, Wöhrmann and Wömpener (2011). |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2023-11-30T12:45:02Z 2023-11-30T12:45:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
2176-9036 http://hdl.handle.net/1843/61548 |
identifier_str_mv |
2176-9036 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/61548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ambiente Contábil |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829592138153984 |