História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maria Laura Magalhães Gomes
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/37696
Resumo: This article focuses on the history of the education of teachers who teach mathematics through the book of memories written by Felicidade Arroyo Nucci, a former teacher who worked in schools in São Paulo from 1933 to 1964. Teachers’ education is viewed as a continuous process that goes beyond academic education in the strict sense, and which covers the personal life, the initial qualification and the professional path of the teachers. The author and her book stand out, with the use of some passages referring to the teaching of mathematics and other aspects of the teacher's professional life. From these passages, the history of the education of teachers who teach mathematics is considered as a history in the feminine, between the Catholic Church and the State, and also as a history of scholar practices perceived as cultural practices. The final reflections are composed of theoretical-methodological considerations on the use of memorialistic writing in investigations in History of Mathematics Education.
id UFMG_e68ef834f5c18df50bff35b03e7d050a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/37696
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulistaHistory of the formation of teachers who teach mathematics: in the memoir of a teacher from São PauloHistória da formação de professores que ensinam matemáticaEscrita memorialísticaMemórias da professora Felicidade Arroyo NucciProfessores de matemática - Formação - BrasilMatemática - Estudo e Ensino - História - BrasilArroyo Nucci, FelicidadeThis article focuses on the history of the education of teachers who teach mathematics through the book of memories written by Felicidade Arroyo Nucci, a former teacher who worked in schools in São Paulo from 1933 to 1964. Teachers’ education is viewed as a continuous process that goes beyond academic education in the strict sense, and which covers the personal life, the initial qualification and the professional path of the teachers. The author and her book stand out, with the use of some passages referring to the teaching of mathematics and other aspects of the teacher's professional life. From these passages, the history of the education of teachers who teach mathematics is considered as a history in the feminine, between the Catholic Church and the State, and also as a history of scholar practices perceived as cultural practices. The final reflections are composed of theoretical-methodological considerations on the use of memorialistic writing in investigations in History of Mathematics Education.Neste artigo, focaliza-se a história da formação de professores que ensinam matemática por meio do livro de memórias da professora paulista Felicidade Arroyo Nucci, que atuou no estado de São Paulo como docente e diretora de 1933 a 1964. Entende-se a formação de professores como um processo contínuo que ultrapassa a educação acadêmica em sentido estrito, e que abrange a vida pessoal, a habilitação inicial e o trajeto profissional dos docentes. Destacam-se a autora e seu livro, com o uso de algumas passagens referentes ao ensino de matemática e a outros aspectos da vida profissional da professora. A partir desses trechos, aborda-se a história da formação de professores que ensinam matemática como uma história no feminino, entre a Igreja Católica e o Estado, e também como uma história de práticas escolares percebidas como práticas culturais. As reflexões finais são compostas de considerações teórico-metodológicas sobre o uso da escrita memorialística em investigações em História da Educação Matemática.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICAUFMG2021-08-23T20:03:06Z2021-08-23T20:03:06Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2447-6447http://hdl.handle.net/1843/37696porHISTEMAT : Revista de História da Educação MatemáticaMaria Laura Magalhães Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-08-23T20:03:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37696Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-08-23T20:03:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
History of the formation of teachers who teach mathematics: in the memoir of a teacher from São Paulo
title História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
spellingShingle História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
Maria Laura Magalhães Gomes
História da formação de professores que ensinam matemática
Escrita memorialística
Memórias da professora Felicidade Arroyo Nucci
Professores de matemática - Formação - Brasil
Matemática - Estudo e Ensino - História - Brasil
Arroyo Nucci, Felicidade
title_short História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
title_full História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
title_fullStr História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
title_full_unstemmed História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
title_sort História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
author Maria Laura Magalhães Gomes
author_facet Maria Laura Magalhães Gomes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maria Laura Magalhães Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv História da formação de professores que ensinam matemática
Escrita memorialística
Memórias da professora Felicidade Arroyo Nucci
Professores de matemática - Formação - Brasil
Matemática - Estudo e Ensino - História - Brasil
Arroyo Nucci, Felicidade
topic História da formação de professores que ensinam matemática
Escrita memorialística
Memórias da professora Felicidade Arroyo Nucci
Professores de matemática - Formação - Brasil
Matemática - Estudo e Ensino - História - Brasil
Arroyo Nucci, Felicidade
description This article focuses on the history of the education of teachers who teach mathematics through the book of memories written by Felicidade Arroyo Nucci, a former teacher who worked in schools in São Paulo from 1933 to 1964. Teachers’ education is viewed as a continuous process that goes beyond academic education in the strict sense, and which covers the personal life, the initial qualification and the professional path of the teachers. The author and her book stand out, with the use of some passages referring to the teaching of mathematics and other aspects of the teacher's professional life. From these passages, the history of the education of teachers who teach mathematics is considered as a history in the feminine, between the Catholic Church and the State, and also as a history of scholar practices perceived as cultural practices. The final reflections are composed of theoretical-methodological considerations on the use of memorialistic writing in investigations in History of Mathematics Education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2021-08-23T20:03:06Z
2021-08-23T20:03:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 2447-6447
http://hdl.handle.net/1843/37696
identifier_str_mv 2447-6447
url http://hdl.handle.net/1843/37696
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv HISTEMAT : Revista de História da Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829916311715840