História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/37696 |
Resumo: | This article focuses on the history of the education of teachers who teach mathematics through the book of memories written by Felicidade Arroyo Nucci, a former teacher who worked in schools in São Paulo from 1933 to 1964. Teachers’ education is viewed as a continuous process that goes beyond academic education in the strict sense, and which covers the personal life, the initial qualification and the professional path of the teachers. The author and her book stand out, with the use of some passages referring to the teaching of mathematics and other aspects of the teacher's professional life. From these passages, the history of the education of teachers who teach mathematics is considered as a history in the feminine, between the Catholic Church and the State, and also as a history of scholar practices perceived as cultural practices. The final reflections are composed of theoretical-methodological considerations on the use of memorialistic writing in investigations in History of Mathematics Education. |
id |
UFMG_e68ef834f5c18df50bff35b03e7d050a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/37696 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulistaHistory of the formation of teachers who teach mathematics: in the memoir of a teacher from São PauloHistória da formação de professores que ensinam matemáticaEscrita memorialísticaMemórias da professora Felicidade Arroyo NucciProfessores de matemática - Formação - BrasilMatemática - Estudo e Ensino - História - BrasilArroyo Nucci, FelicidadeThis article focuses on the history of the education of teachers who teach mathematics through the book of memories written by Felicidade Arroyo Nucci, a former teacher who worked in schools in São Paulo from 1933 to 1964. Teachers’ education is viewed as a continuous process that goes beyond academic education in the strict sense, and which covers the personal life, the initial qualification and the professional path of the teachers. The author and her book stand out, with the use of some passages referring to the teaching of mathematics and other aspects of the teacher's professional life. From these passages, the history of the education of teachers who teach mathematics is considered as a history in the feminine, between the Catholic Church and the State, and also as a history of scholar practices perceived as cultural practices. The final reflections are composed of theoretical-methodological considerations on the use of memorialistic writing in investigations in History of Mathematics Education.Neste artigo, focaliza-se a história da formação de professores que ensinam matemática por meio do livro de memórias da professora paulista Felicidade Arroyo Nucci, que atuou no estado de São Paulo como docente e diretora de 1933 a 1964. Entende-se a formação de professores como um processo contínuo que ultrapassa a educação acadêmica em sentido estrito, e que abrange a vida pessoal, a habilitação inicial e o trajeto profissional dos docentes. Destacam-se a autora e seu livro, com o uso de algumas passagens referentes ao ensino de matemática e a outros aspectos da vida profissional da professora. A partir desses trechos, aborda-se a história da formação de professores que ensinam matemática como uma história no feminino, entre a Igreja Católica e o Estado, e também como uma história de práticas escolares percebidas como práticas culturais. As reflexões finais são compostas de considerações teórico-metodológicas sobre o uso da escrita memorialística em investigações em História da Educação Matemática.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICAUFMG2021-08-23T20:03:06Z2021-08-23T20:03:06Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2447-6447http://hdl.handle.net/1843/37696porHISTEMAT : Revista de História da Educação MatemáticaMaria Laura Magalhães Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-08-23T20:03:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37696Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-08-23T20:03:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista History of the formation of teachers who teach mathematics: in the memoir of a teacher from São Paulo |
title |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista |
spellingShingle |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista Maria Laura Magalhães Gomes História da formação de professores que ensinam matemática Escrita memorialística Memórias da professora Felicidade Arroyo Nucci Professores de matemática - Formação - Brasil Matemática - Estudo e Ensino - História - Brasil Arroyo Nucci, Felicidade |
title_short |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista |
title_full |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista |
title_fullStr |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista |
title_full_unstemmed |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista |
title_sort |
História da formação de professores que ensinam matemática: no livro de memórias de uma professora paulista |
author |
Maria Laura Magalhães Gomes |
author_facet |
Maria Laura Magalhães Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maria Laura Magalhães Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da formação de professores que ensinam matemática Escrita memorialística Memórias da professora Felicidade Arroyo Nucci Professores de matemática - Formação - Brasil Matemática - Estudo e Ensino - História - Brasil Arroyo Nucci, Felicidade |
topic |
História da formação de professores que ensinam matemática Escrita memorialística Memórias da professora Felicidade Arroyo Nucci Professores de matemática - Formação - Brasil Matemática - Estudo e Ensino - História - Brasil Arroyo Nucci, Felicidade |
description |
This article focuses on the history of the education of teachers who teach mathematics through the book of memories written by Felicidade Arroyo Nucci, a former teacher who worked in schools in São Paulo from 1933 to 1964. Teachers’ education is viewed as a continuous process that goes beyond academic education in the strict sense, and which covers the personal life, the initial qualification and the professional path of the teachers. The author and her book stand out, with the use of some passages referring to the teaching of mathematics and other aspects of the teacher's professional life. From these passages, the history of the education of teachers who teach mathematics is considered as a history in the feminine, between the Catholic Church and the State, and also as a history of scholar practices perceived as cultural practices. The final reflections are composed of theoretical-methodological considerations on the use of memorialistic writing in investigations in History of Mathematics Education. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2021-08-23T20:03:06Z 2021-08-23T20:03:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
2447-6447 http://hdl.handle.net/1843/37696 |
identifier_str_mv |
2447-6447 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/37696 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
HISTEMAT : Revista de História da Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829916311715840 |