Pesquisa em rede sobre a proficiência do pensamento espacial nos cursos de graduação em geografia: primeiras aproximações
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.46789/edugeo.v11i21.1117 http://hdl.handle.net/1843/76312 |
Resumo: | This article is the result of a network research that aimed to identify to what extent the undergraduate courses in Geography from five brazilian Higher Education Institutions (HEIs) contribute to the spatial thinking proficiency of their students. This investigation was established through applications of the instrument named Spatial Thinking Ability Test (STAT), elaborated by Lee and Bednarz (2012), for beginners and final-year undergraduate students of the Geography course, preferably, undergraduates. The application focused on these two groups, and was intended to identify knowledge regarding to spatial thinking throughout the training of future geographers. As a result, the global analysis of the data indicates a very modest difference in performance between first and fourth-year undergraduate students in Geography and a lower than expected performance in terms of the percentage of correct answers of both two groups in competences assessed through problem-situations that we understand to be easier. All this investigative effort was based on the recognition that spatial thinking is one of the most fundamental intellectual conditions for, subsequently, students become to produce the geographical interpretation of problematic situations. |
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Pesquisa em rede sobre a proficiência do pensamento espacial nos cursos de graduação em geografia: primeiras aproximaçõesNetwork research on spatial thinking proficiency in undergraduate geography courses: first approximationsGeografia - Estudo e ensinoFormação ProfissionalGeografia, Estudo e EnsinoProfessor, Formação ProfissionalThis article is the result of a network research that aimed to identify to what extent the undergraduate courses in Geography from five brazilian Higher Education Institutions (HEIs) contribute to the spatial thinking proficiency of their students. This investigation was established through applications of the instrument named Spatial Thinking Ability Test (STAT), elaborated by Lee and Bednarz (2012), for beginners and final-year undergraduate students of the Geography course, preferably, undergraduates. The application focused on these two groups, and was intended to identify knowledge regarding to spatial thinking throughout the training of future geographers. As a result, the global analysis of the data indicates a very modest difference in performance between first and fourth-year undergraduate students in Geography and a lower than expected performance in terms of the percentage of correct answers of both two groups in competences assessed through problem-situations that we understand to be easier. All this investigative effort was based on the recognition that spatial thinking is one of the most fundamental intellectual conditions for, subsequently, students become to produce the geographical interpretation of problematic situations.Esse artigo é resultado de uma pesquisa em rede que teve como objetivo identificar em que medida os cursos de graduação em Geografia de cinco Instituições de Ensino Superior (IES) brasileiras contribuem para a proficiência do pensamento espacial dos seus estudantes. Essa investigação se estabeleceu a partir de aplicações do instrumento denominado Teste de Aptidão do Pensamento Espacial (Spatial Thinking Ability Test - STAT, em inglês), elaborado por Lee e Berdnaz (2012), para graduandos iniciantes e finalizantes do curso de Geografia, preferencialmente, licenciandos. A aplicação focada nesses dois grupos, destinou-se a identificação de conhecimentos referentes ao pensamento espacial ao longo da formação de futuros geógrafos. Como resultado, a análise global dos dados indica uma diferença de performance bastante modesta entre alunos do primeiro e do quarto ano da graduação em Geografia e um desempenho inferior ao esperado em termos de percentuais de acertos dos dois grupos em competências avaliadas através de situações-problema que entendemos como mais fáceis. Todo esse esforço investigativo assentou-se no reconhecimento de que o pensamento espacial é uma das condições intelectuais fundamentais para que, posteriormente, os alunos venham produzir a interpretação geográfica de situações problematizadas.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIAUFMG2024-09-10T21:46:14Z2024-09-10T21:46:14Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.46789/edugeo.v11i21.111722363904http://hdl.handle.net/1843/76312porRevista Brasileira de Educação em GeografiaRonaldo Goulart DuarteCarolina Machado Rocha Busch PereiraDenis RichterLiz Cristiane DiasValéria de Oliveira Roque Ascençãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-10T21:46:15Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76312Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-10T21:46:15Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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