A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34 |
Resumo: | This work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy. |
id |
UFMG_f2e2867ea9e5efe22b57164589199da6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/ECAP-95DJ34 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A escrita labiríntica e performática de Antonin ArtaudVozDialética negativaEscrita performáticaAntonin ArtaudNegatividadeArtaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretaçãoArtaud, Antonin, 1896-1948 EstéticaArtaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretaçãoTeatro francês História e críticaThis work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy.Esta dissertação utiliza a linguagem da performancecomo suporte teórico para se construir diferentes estratégias de análises de duas obras literárias de Antonin Artaud: O jato de sangue(1975)e Para acabar com o julgamento de Deus(1983). O objetivo é traçar pontos de tensão que constituem parte da construção estética dessas obras teatrais, cujos sentidos permanecem quase sempre inapreensíveis. Nessas peças, Artaud se desfaz dos códigos linguísticos e da estrutura baseada na ação dramática conclusiva, propondo uma escrita de caráter processual, aberta, lacunar. Assim, o escopo deste estudo é estabelecer um diálogo entre o conceito de performance e a literatura artaudiana. Além disso, usar-se-á, também, o conceito de Derrida (desconstrutivismo), os de Agamben (a negatividade e a voz), os de Didi-Huberman (imagem dialética e anacronismo), o de Adorno (dialética negativa) como operadores de leitura para classificar em que medida essas dramaturgias podem ser consideradas performáticas.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGSara Del Carmen Rojo de La RosaSabrina Sedlmayer PintoAlex Beigui de Paiva CavalcanteGlenio Araujo Vilela2019-08-13T01:24:58Z2019-08-13T01:24:58Z2013-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T23:37:47Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/ECAP-95DJ34Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T23:37:47Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud |
title |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud |
spellingShingle |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud Glenio Araujo Vilela Voz Dialética negativa Escrita performática Antonin Artaud Negatividade Artaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretação Artaud, Antonin, 1896-1948 Estética Artaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretação Teatro francês História e crítica |
title_short |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud |
title_full |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud |
title_fullStr |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud |
title_full_unstemmed |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud |
title_sort |
A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud |
author |
Glenio Araujo Vilela |
author_facet |
Glenio Araujo Vilela |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sara Del Carmen Rojo de La Rosa Sabrina Sedlmayer Pinto Alex Beigui de Paiva Cavalcante |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Glenio Araujo Vilela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Voz Dialética negativa Escrita performática Antonin Artaud Negatividade Artaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretação Artaud, Antonin, 1896-1948 Estética Artaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretação Teatro francês História e crítica |
topic |
Voz Dialética negativa Escrita performática Antonin Artaud Negatividade Artaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretação Artaud, Antonin, 1896-1948 Estética Artaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretação Teatro francês História e crítica |
description |
This work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-28 2019-08-13T01:24:58Z 2019-08-13T01:24:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248017666342912 |