A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Glenio Araujo Vilela
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34
Resumo: This work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy.
id UFMG_f2e2867ea9e5efe22b57164589199da6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/ECAP-95DJ34
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A escrita labiríntica e performática de Antonin ArtaudVozDialética negativaEscrita performáticaAntonin ArtaudNegatividadeArtaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretaçãoArtaud, Antonin, 1896-1948 EstéticaArtaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretaçãoTeatro francês História e críticaThis work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy.Esta dissertação utiliza a linguagem da performancecomo suporte teórico para se construir diferentes estratégias de análises de duas obras literárias de Antonin Artaud: O jato de sangue(1975)e Para acabar com o julgamento de Deus(1983). O objetivo é traçar pontos de tensão que constituem parte da construção estética dessas obras teatrais, cujos sentidos permanecem quase sempre inapreensíveis. Nessas peças, Artaud se desfaz dos códigos linguísticos e da estrutura baseada na ação dramática conclusiva, propondo uma escrita de caráter processual, aberta, lacunar. Assim, o escopo deste estudo é estabelecer um diálogo entre o conceito de performance e a literatura artaudiana. Além disso, usar-se-á, também, o conceito de Derrida (desconstrutivismo), os de Agamben (a negatividade e a voz), os de Didi-Huberman (imagem dialética e anacronismo), o de Adorno (dialética negativa) como operadores de leitura para classificar em que medida essas dramaturgias podem ser consideradas performáticas.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGSara Del Carmen Rojo de La RosaSabrina Sedlmayer PintoAlex Beigui de Paiva CavalcanteGlenio Araujo Vilela2019-08-13T01:24:58Z2019-08-13T01:24:58Z2013-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T23:37:47Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/ECAP-95DJ34Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T23:37:47Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
title A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
spellingShingle A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
Glenio Araujo Vilela
Voz
Dialética negativa
Escrita performática
Antonin Artaud
Negatividade
Artaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretação
Artaud, Antonin, 1896-1948 Estética
Artaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretação
Teatro francês História e crítica
title_short A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
title_full A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
title_fullStr A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
title_full_unstemmed A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
title_sort A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud
author Glenio Araujo Vilela
author_facet Glenio Araujo Vilela
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sara Del Carmen Rojo de La Rosa
Sabrina Sedlmayer Pinto
Alex Beigui de Paiva Cavalcante
dc.contributor.author.fl_str_mv Glenio Araujo Vilela
dc.subject.por.fl_str_mv Voz
Dialética negativa
Escrita performática
Antonin Artaud
Negatividade
Artaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretação
Artaud, Antonin, 1896-1948 Estética
Artaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretação
Teatro francês História e crítica
topic Voz
Dialética negativa
Escrita performática
Antonin Artaud
Negatividade
Artaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretação
Artaud, Antonin, 1896-1948 Estética
Artaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretação
Teatro francês História e crítica
description This work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-28
2019-08-13T01:24:58Z
2019-08-13T01:24:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34
url http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248017666342912