PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Mariama Silva Gouvêa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Thiengo, Carlos Rogério, Ramos, Glauco Nunes Souto, Souza Júnior , Osmar Moreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579
Resumo: The study aimed to investigate the implementation of a didactic unit about soccers, with a group of 8th graders of elementary school, and analyze the education processes emerging from this intervention. It is about qualitative research like a research-action marked by the implementation of a didactic unit, composed of 12 classes, guided with the internal and external logic of soccer. The data product instrument used was the class diary, having as sources the participant observations and the audio records. The collected data were analyzed through the analysis of the codification categories in three steps: the organization and reading of the documents, codification and categorization of the materials. The results demonstrate that the soccers didactic unit enables the students to have positive and inclusive experiences, and a learning guided by body, conceptual and attitudinal knowledge, giving them access to the soccer sociocultural dimension through the external logic of the game.
id UFMS-4_533df2c42cdfdda19b96bf5b855e09ce
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16579
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSESJUGAR Y PENSAR EM EL FUTBOLES EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICAJOGANDO E PENSANDO OS FUTEBÓIS NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICAEducação Física Escolar Ensino Fundamental Anos FinaisFutebolFutebóisEducación Física EscolarEducación Primaria Últimos AñosFútbolFutbolesSchool Physical EducationElementary School Final YearsSoccerSoccersThe study aimed to investigate the implementation of a didactic unit about soccers, with a group of 8th graders of elementary school, and analyze the education processes emerging from this intervention. It is about qualitative research like a research-action marked by the implementation of a didactic unit, composed of 12 classes, guided with the internal and external logic of soccer. The data product instrument used was the class diary, having as sources the participant observations and the audio records. The collected data were analyzed through the analysis of the codification categories in three steps: the organization and reading of the documents, codification and categorization of the materials. The results demonstrate that the soccers didactic unit enables the students to have positive and inclusive experiences, and a learning guided by body, conceptual and attitudinal knowledge, giving them access to the soccer sociocultural dimension through the external logic of the game.El objetivo de la investigación fue investigar la implementación de una unidad didáctica de los futboles, con un grupo de 8º grado de la Educación Primaria, así como analizar los procesos educativos emergentes de esta intervención. Se trató de una investigación cualitativa de tipo investigación-acción demarcada por la implementación de una unidad didáctica, compuesta por 12 clases, basada en la lógica interna y en la lógica externa del fútbol. El instrumento de producción de datos utilizado fue el diario de clase, teniendo como fuentes la observación participante y grabaciones de audio. Los datos recopilados fueron analizados mediante el análisis de categorías de codificación en tres etapas: organización y lectura de los documentos, codificación de los materiales y categorización. Los resultados demuestran que la unidad didáctica de los futboles posibilitó a los(as) alumnos(as) experiencias positivas e inclusivas, y un aprendizaje basado en los saberes corporales, conceptuales y actitudinales, teniendo los(as) alumnos(as) acceso a la dimensión sociocultural del fútbol, a través de la lógica externa del juego.O objetivo da pesquisa foi investigar a implementação de uma unidade didática dos futebóis, com uma turma do 8º ano do Ensino Fundamental, assim como analisar os processos educativos emergentes dessa intervenção. Tratou-se de uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação demarcada pela implementação de uma unidade didática, composta por 12 aulas, pautadas na lógica interna e na lógica externa do futebol. O instrumento de produção de dados utilizados foi o diário de aula, tendo como fontes a observação participante e gravações de áudios. Os dados coletados foram analisados mediante a análise de categorias de codificação em três etapas: organização e leitura dos documentos, codificação dos materiais e categorização. Os resultados demonstram que a unidade didática dos futebóis possibilitou aos(às) alunos(as) experiências positivas e inclusivas, e uma aprendizagem pautada pelos saberes corporais, conceituais e atitudinais, tendo os(as) alunos(as) acesso à dimensão sociocultural do futebol, através da lógica externa do jogo.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1657910.51283/rc.27.e16579Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e16579 2178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579/13082Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Mariama Silva GouvêaThiengo, Carlos RogérioRamos, Glauco Nunes Souto Souza Júnior , Osmar Moreira de2023-11-05T11:55:20Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16579Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-11-05T11:55:20Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
JUGAR Y PENSAR EM EL FUTBOLES EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA
JOGANDO E PENSANDO OS FUTEBÓIS NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA
title PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
spellingShingle PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
Barreto, Mariama Silva Gouvêa
Educação Física Escolar
Ensino Fundamental Anos Finais
Futebol
Futebóis
Educación Física Escolar
Educación Primaria Últimos Años
Fútbol
Futboles
School Physical Education
Elementary School Final Years
Soccer
Soccers
title_short PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_full PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_fullStr PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_full_unstemmed PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_sort PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
author Barreto, Mariama Silva Gouvêa
author_facet Barreto, Mariama Silva Gouvêa
Thiengo, Carlos Rogério
Ramos, Glauco Nunes Souto
Souza Júnior , Osmar Moreira de
author_role author
author2 Thiengo, Carlos Rogério
Ramos, Glauco Nunes Souto
Souza Júnior , Osmar Moreira de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Mariama Silva Gouvêa
Thiengo, Carlos Rogério
Ramos, Glauco Nunes Souto
Souza Júnior , Osmar Moreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física Escolar
Ensino Fundamental Anos Finais
Futebol
Futebóis
Educación Física Escolar
Educación Primaria Últimos Años
Fútbol
Futboles
School Physical Education
Elementary School Final Years
Soccer
Soccers
topic Educação Física Escolar
Ensino Fundamental Anos Finais
Futebol
Futebóis
Educación Física Escolar
Educación Primaria Últimos Años
Fútbol
Futboles
School Physical Education
Elementary School Final Years
Soccer
Soccers
description The study aimed to investigate the implementation of a didactic unit about soccers, with a group of 8th graders of elementary school, and analyze the education processes emerging from this intervention. It is about qualitative research like a research-action marked by the implementation of a didactic unit, composed of 12 classes, guided with the internal and external logic of soccer. The data product instrument used was the class diary, having as sources the participant observations and the audio records. The collected data were analyzed through the analysis of the codification categories in three steps: the organization and reading of the documents, codification and categorization of the materials. The results demonstrate that the soccers didactic unit enables the students to have positive and inclusive experiences, and a learning guided by body, conceptual and attitudinal knowledge, giving them access to the soccer sociocultural dimension through the external logic of the game.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579
10.51283/rc.27.e16579
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579
identifier_str_mv 10.51283/rc.27.e16579
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579/13082
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e16579
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325458516836352