PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579 |
Resumo: | The study aimed to investigate the implementation of a didactic unit about soccers, with a group of 8th graders of elementary school, and analyze the education processes emerging from this intervention. It is about qualitative research like a research-action marked by the implementation of a didactic unit, composed of 12 classes, guided with the internal and external logic of soccer. The data product instrument used was the class diary, having as sources the participant observations and the audio records. The collected data were analyzed through the analysis of the codification categories in three steps: the organization and reading of the documents, codification and categorization of the materials. The results demonstrate that the soccers didactic unit enables the students to have positive and inclusive experiences, and a learning guided by body, conceptual and attitudinal knowledge, giving them access to the soccer sociocultural dimension through the external logic of the game. |
id |
UFMS-4_533df2c42cdfdda19b96bf5b855e09ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16579 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSESJUGAR Y PENSAR EM EL FUTBOLES EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICAJOGANDO E PENSANDO OS FUTEBÓIS NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICAEducação Física Escolar Ensino Fundamental Anos FinaisFutebolFutebóisEducación Física EscolarEducación Primaria Últimos AñosFútbolFutbolesSchool Physical EducationElementary School Final YearsSoccerSoccersThe study aimed to investigate the implementation of a didactic unit about soccers, with a group of 8th graders of elementary school, and analyze the education processes emerging from this intervention. It is about qualitative research like a research-action marked by the implementation of a didactic unit, composed of 12 classes, guided with the internal and external logic of soccer. The data product instrument used was the class diary, having as sources the participant observations and the audio records. The collected data were analyzed through the analysis of the codification categories in three steps: the organization and reading of the documents, codification and categorization of the materials. The results demonstrate that the soccers didactic unit enables the students to have positive and inclusive experiences, and a learning guided by body, conceptual and attitudinal knowledge, giving them access to the soccer sociocultural dimension through the external logic of the game.El objetivo de la investigación fue investigar la implementación de una unidad didáctica de los futboles, con un grupo de 8º grado de la Educación Primaria, así como analizar los procesos educativos emergentes de esta intervención. Se trató de una investigación cualitativa de tipo investigación-acción demarcada por la implementación de una unidad didáctica, compuesta por 12 clases, basada en la lógica interna y en la lógica externa del fútbol. El instrumento de producción de datos utilizado fue el diario de clase, teniendo como fuentes la observación participante y grabaciones de audio. Los datos recopilados fueron analizados mediante el análisis de categorías de codificación en tres etapas: organización y lectura de los documentos, codificación de los materiales y categorización. Los resultados demuestran que la unidad didáctica de los futboles posibilitó a los(as) alumnos(as) experiencias positivas e inclusivas, y un aprendizaje basado en los saberes corporales, conceptuales y actitudinales, teniendo los(as) alumnos(as) acceso a la dimensión sociocultural del fútbol, a través de la lógica externa del juego.O objetivo da pesquisa foi investigar a implementação de uma unidade didática dos futebóis, com uma turma do 8º ano do Ensino Fundamental, assim como analisar os processos educativos emergentes dessa intervenção. Tratou-se de uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação demarcada pela implementação de uma unidade didática, composta por 12 aulas, pautadas na lógica interna e na lógica externa do futebol. O instrumento de produção de dados utilizados foi o diário de aula, tendo como fontes a observação participante e gravações de áudios. Os dados coletados foram analisados mediante a análise de categorias de codificação em três etapas: organização e leitura dos documentos, codificação dos materiais e categorização. Os resultados demonstram que a unidade didática dos futebóis possibilitou aos(às) alunos(as) experiências positivas e inclusivas, e uma aprendizagem pautada pelos saberes corporais, conceituais e atitudinais, tendo os(as) alunos(as) acesso à dimensão sociocultural do futebol, através da lógica externa do jogo.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1657910.51283/rc.27.e16579Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e16579 2178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579/13082Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Mariama Silva GouvêaThiengo, Carlos RogérioRamos, Glauco Nunes Souto Souza Júnior , Osmar Moreira de2023-11-05T11:55:20Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16579Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-11-05T11:55:20Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES JUGAR Y PENSAR EM EL FUTBOLES EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA JOGANDO E PENSANDO OS FUTEBÓIS NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
spellingShingle |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES Barreto, Mariama Silva Gouvêa Educação Física Escolar Ensino Fundamental Anos Finais Futebol Futebóis Educación Física Escolar Educación Primaria Últimos Años Fútbol Futboles School Physical Education Elementary School Final Years Soccer Soccers |
title_short |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_full |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_fullStr |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_full_unstemmed |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_sort |
PLAYING AND THINKING ABOUT SOCCERS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
author |
Barreto, Mariama Silva Gouvêa |
author_facet |
Barreto, Mariama Silva Gouvêa Thiengo, Carlos Rogério Ramos, Glauco Nunes Souto Souza Júnior , Osmar Moreira de |
author_role |
author |
author2 |
Thiengo, Carlos Rogério Ramos, Glauco Nunes Souto Souza Júnior , Osmar Moreira de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Mariama Silva Gouvêa Thiengo, Carlos Rogério Ramos, Glauco Nunes Souto Souza Júnior , Osmar Moreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Escolar Ensino Fundamental Anos Finais Futebol Futebóis Educación Física Escolar Educación Primaria Últimos Años Fútbol Futboles School Physical Education Elementary School Final Years Soccer Soccers |
topic |
Educação Física Escolar Ensino Fundamental Anos Finais Futebol Futebóis Educación Física Escolar Educación Primaria Últimos Años Fútbol Futboles School Physical Education Elementary School Final Years Soccer Soccers |
description |
The study aimed to investigate the implementation of a didactic unit about soccers, with a group of 8th graders of elementary school, and analyze the education processes emerging from this intervention. It is about qualitative research like a research-action marked by the implementation of a didactic unit, composed of 12 classes, guided with the internal and external logic of soccer. The data product instrument used was the class diary, having as sources the participant observations and the audio records. The collected data were analyzed through the analysis of the codification categories in three steps: the organization and reading of the documents, codification and categorization of the materials. The results demonstrate that the soccers didactic unit enables the students to have positive and inclusive experiences, and a learning guided by body, conceptual and attitudinal knowledge, giving them access to the soccer sociocultural dimension through the external logic of the game. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579 10.51283/rc.27.e16579 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.27.e16579 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16579/13082 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e16579 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325458516836352 |