SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919 |
Resumo: | This study aims at humanizing the learning process in order to expand the repertoire of pedagogical actions of teachers through Physical Education classes in a cultural perspective, in the sense of education for leisure. School Physical Education through education for leisure should be a space for transformation and observation of principles and values, allowing students to reflect critically and creatively beyond the school. In the methodological approach, we conducted a qualitative research of a bibliographic nature, based on research related to physical education, culture and leisure. For the studies of the investigated works, we carried out textual, thematic, interpretative and critical analysis. It is essential to develop Physical Education with meaning and significance to those who are learning, aiming at an education for leisure, articulating local knowledge with global knowledge in all human spheres. |
id |
UFMS-4_5aecc60a6cf69798de2842b44a2ef38b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11919 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURELA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR DESDE UNA PERSPECTIVA CULTURAL Y SU INTERFAZ CON EL OCIOA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR EM UMA PERSPECTIVA CULTURAL E SUA INTERFACE COM O LAZEREducación Física EscolarRecreaciónCulturaEducação Física EscolarLazerCulturaSchool Physical EducationRecreationCultureThis study aims at humanizing the learning process in order to expand the repertoire of pedagogical actions of teachers through Physical Education classes in a cultural perspective, in the sense of education for leisure. School Physical Education through education for leisure should be a space for transformation and observation of principles and values, allowing students to reflect critically and creatively beyond the school. In the methodological approach, we conducted a qualitative research of a bibliographic nature, based on research related to physical education, culture and leisure. For the studies of the investigated works, we carried out textual, thematic, interpretative and critical analysis. It is essential to develop Physical Education with meaning and significance to those who are learning, aiming at an education for leisure, articulating local knowledge with global knowledge in all human spheres.Este estudio tiene como objetivo humanizar el proceso de aprendizaje con el fin de ampliar el repertorio de acciones pedagógicas del docente a través de clases de Educación Física en una perspectiva cultural, en el sentido de educación para el ocio. La Educación Física Escolar a través de la educación para el ocio debe ser un espacio de transformación y observación de principios y valores, que permita a los alumnos reflexionar de forma crítica y creativa más allá de la escuela. En el camino metodológico, realizamos una investigación cualitativa de carácter bibliográfico, basada en trabajos relacionados con la educación física, la cultura y el ocio. Para los estudios de los trabajos investigados, realizamos análisis textuales, temáticos, interpretativos y críticos. Es fundamental desarrollar la Educación Física con sentido y significado para quienes están aprendiendo, apuntando a una educación para el ocio, articulando el conocimiento local con el conocimiento global en todos los ámbitos humanos.Este estudo tem como objetivo a humanização do processo de aprendizagem com o intuito de ampliar o repertório das ações pedagógicas do professor por meio das aulas de Educação Física em uma perspectiva cultural, no sentido da educação para o lazer. A Educação Física escolar por meio da educação para o lazer deverá ser um espaço para transformação e observação de princípios e valores, possibilitando aos educandos reflexões críticas e criativas para além da escola. No percurso metodológico, realizamos uma pesquisa qualitativa de natureza bibliográfica, a partir de obras relativas à educação física, cultura e lazer. Para os estudos das obras investigadas, realizamos as análises textual, temática, interpretativa e crítica. É essencial o desenvolvimento da Educação Física com sentido e significado para quem está aprendendo, visando a uma educação para o lazer articulando os saberes locais com os globais em todas as esferas humanas.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1191910.51283/rc.v25i1.11919Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 187-2022178-594510.51283/rc.v25i1reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919/8078Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessGalindo, Vinicius Aparecido2021-03-29T21:30:48Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11919Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-03-29T21:30:48Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR DESDE UNA PERSPECTIVA CULTURAL Y SU INTERFAZ CON EL OCIO A EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR EM UMA PERSPECTIVA CULTURAL E SUA INTERFACE COM O LAZER |
title |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE |
spellingShingle |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE Galindo, Vinicius Aparecido Educación Física Escolar Recreación Cultura Educação Física Escolar Lazer Cultura School Physical Education Recreation Culture |
title_short |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE |
title_full |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE |
title_fullStr |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE |
title_full_unstemmed |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE |
title_sort |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE |
author |
Galindo, Vinicius Aparecido |
author_facet |
Galindo, Vinicius Aparecido |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galindo, Vinicius Aparecido |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Física Escolar Recreación Cultura Educação Física Escolar Lazer Cultura School Physical Education Recreation Culture |
topic |
Educación Física Escolar Recreación Cultura Educação Física Escolar Lazer Cultura School Physical Education Recreation Culture |
description |
This study aims at humanizing the learning process in order to expand the repertoire of pedagogical actions of teachers through Physical Education classes in a cultural perspective, in the sense of education for leisure. School Physical Education through education for leisure should be a space for transformation and observation of principles and values, allowing students to reflect critically and creatively beyond the school. In the methodological approach, we conducted a qualitative research of a bibliographic nature, based on research related to physical education, culture and leisure. For the studies of the investigated works, we carried out textual, thematic, interpretative and critical analysis. It is essential to develop Physical Education with meaning and significance to those who are learning, aiming at an education for leisure, articulating local knowledge with global knowledge in all human spheres. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919 10.51283/rc.v25i1.11919 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v25i1.11919 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919/8078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 187-202 2178-5945 10.51283/rc.v25i1 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460774420480 |