SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galindo, Vinicius Aparecido
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919
Resumo: This study aims at humanizing the learning process in order to expand the repertoire of pedagogical actions of teachers through Physical Education classes in a cultural perspective, in the sense of education for leisure. School Physical Education through education for leisure should be a space for transformation and observation of principles and values, allowing students to reflect critically and creatively beyond the school. In the methodological approach, we conducted a qualitative research of a bibliographic nature, based on research related to physical education, culture and leisure. For the studies of the investigated works, we carried out textual, thematic, interpretative and critical analysis. It is essential to develop Physical Education with meaning and significance to those who are learning, aiming at an education for leisure, articulating local knowledge with global knowledge in all human spheres.
id UFMS-4_5aecc60a6cf69798de2842b44a2ef38b
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11919
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURELA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR DESDE UNA PERSPECTIVA CULTURAL Y SU INTERFAZ CON EL OCIOA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR EM UMA PERSPECTIVA CULTURAL E SUA INTERFACE COM O LAZEREducación Física EscolarRecreaciónCulturaEducação Física EscolarLazerCulturaSchool Physical EducationRecreationCultureThis study aims at humanizing the learning process in order to expand the repertoire of pedagogical actions of teachers through Physical Education classes in a cultural perspective, in the sense of education for leisure. School Physical Education through education for leisure should be a space for transformation and observation of principles and values, allowing students to reflect critically and creatively beyond the school. In the methodological approach, we conducted a qualitative research of a bibliographic nature, based on research related to physical education, culture and leisure. For the studies of the investigated works, we carried out textual, thematic, interpretative and critical analysis. It is essential to develop Physical Education with meaning and significance to those who are learning, aiming at an education for leisure, articulating local knowledge with global knowledge in all human spheres.Este estudio tiene como objetivo humanizar el proceso de aprendizaje con el fin de ampliar el repertorio de acciones pedagógicas del docente a través de clases de Educación Física en una perspectiva cultural, en el sentido de educación para el ocio. La Educación Física Escolar a través de la educación para el ocio debe ser un espacio de transformación y observación de principios y valores, que permita a los alumnos reflexionar de forma crítica y creativa más allá de la escuela. En el camino metodológico, realizamos una investigación cualitativa de carácter bibliográfico, basada en trabajos relacionados con la educación física, la cultura y el ocio. Para los estudios de los trabajos investigados, realizamos análisis textuales, temáticos, interpretativos y críticos. Es fundamental desarrollar la Educación Física con sentido y significado para quienes están aprendiendo, apuntando a una educación para el ocio, articulando el conocimiento local con el conocimiento global en todos los ámbitos humanos.Este estudo tem como objetivo a humanização do processo de aprendizagem com o intuito de ampliar o repertório das ações pedagógicas do professor por meio das aulas de Educação Física em uma perspectiva cultural, no sentido da educação para o lazer. A Educação Física escolar por meio da educação para o lazer deverá ser um espaço para transformação e observação de princípios e valores, possibilitando aos educandos reflexões críticas e criativas para além da escola. No percurso metodológico, realizamos uma pesquisa qualitativa de natureza bibliográfica, a partir de obras relativas à educação física, cultura e lazer. Para os estudos das obras investigadas, realizamos as análises textual, temática, interpretativa e crítica. É essencial o desenvolvimento da Educação Física com sentido e significado para quem está aprendendo, visando a uma educação para o lazer articulando os saberes locais com os globais em todas as esferas humanas.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1191910.51283/rc.v25i1.11919Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 187-2022178-594510.51283/rc.v25i1reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919/8078Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessGalindo, Vinicius Aparecido2021-03-29T21:30:48Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11919Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-03-29T21:30:48Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR DESDE UNA PERSPECTIVA CULTURAL Y SU INTERFAZ CON EL OCIO
A EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR EM UMA PERSPECTIVA CULTURAL E SUA INTERFACE COM O LAZER
title SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
spellingShingle SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
Galindo, Vinicius Aparecido
Educación Física Escolar
Recreación
Cultura
Educação Física Escolar
Lazer
Cultura
School Physical Education
Recreation
Culture
title_short SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
title_full SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
title_fullStr SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
title_full_unstemmed SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
title_sort SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE
author Galindo, Vinicius Aparecido
author_facet Galindo, Vinicius Aparecido
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galindo, Vinicius Aparecido
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Física Escolar
Recreación
Cultura
Educação Física Escolar
Lazer
Cultura
School Physical Education
Recreation
Culture
topic Educación Física Escolar
Recreación
Cultura
Educação Física Escolar
Lazer
Cultura
School Physical Education
Recreation
Culture
description This study aims at humanizing the learning process in order to expand the repertoire of pedagogical actions of teachers through Physical Education classes in a cultural perspective, in the sense of education for leisure. School Physical Education through education for leisure should be a space for transformation and observation of principles and values, allowing students to reflect critically and creatively beyond the school. In the methodological approach, we conducted a qualitative research of a bibliographic nature, based on research related to physical education, culture and leisure. For the studies of the investigated works, we carried out textual, thematic, interpretative and critical analysis. It is essential to develop Physical Education with meaning and significance to those who are learning, aiming at an education for leisure, articulating local knowledge with global knowledge in all human spheres.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919
10.51283/rc.v25i1.11919
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919
identifier_str_mv 10.51283/rc.v25i1.11919
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11919/8078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 187-202
2178-5945
10.51283/rc.v25i1
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460774420480