GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Aluízio Henrique Rocha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bufalo, Rafael Soares, Parente, Thomás Augusto, Impolcetto, Fernanda Moreto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14063
Resumo: The purpose of this study was analyzing how the Sport Education model can influenced gender issues presented in physical education classes in High School. The data were produced in a partnership between an extension project bound to São Paulo State University and a São Paulo state’s interior school. The analysis was made by codification category, which emerge two main categories: a) Sport Education project; and b) physical education classes and gender. Both categories search for a discussion about how the Sport Education model in physical education classes, based on it principles, can help in gender issues and seek for coeducational practices, even though there are problems related with this theme. It is concluded that are gender stereotypes reflected in school physical education and, through Sport Education, can be discussed with students in order to overcome this question.  
id UFMS-4_79f54e7c45a43462b7b529bc081a17ec
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14063
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODELGÉNERO Y EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: REFLEXIONES A PARTIR DE LA APLICACÍON DEL MODELO DEL SPORT EDUCATIONGÊNERO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: REFLEXÕES A PARTIR DA APLICAÇÃO DO MODELO DO SPORT EDUCATIONEducação Física EscolarPedagogia do EsporteSport EducationGêneroEducación Física EscolarPedagogía del DeporteEducación DeportivaGéneroPhysical Eeducation ClassesSport PedagogySport EducationGenderThe purpose of this study was analyzing how the Sport Education model can influenced gender issues presented in physical education classes in High School. The data were produced in a partnership between an extension project bound to São Paulo State University and a São Paulo state’s interior school. The analysis was made by codification category, which emerge two main categories: a) Sport Education project; and b) physical education classes and gender. Both categories search for a discussion about how the Sport Education model in physical education classes, based on it principles, can help in gender issues and seek for coeducational practices, even though there are problems related with this theme. It is concluded that are gender stereotypes reflected in school physical education and, through Sport Education, can be discussed with students in order to overcome this question.  El objetivo de este estúdio fue analizar como el modelo de Educacion Deportiva influye en las cuestiones de género presentes en las clases de educación física en la escuela secundaria. Los datos fueron producidos entre una sociedad de un proyecto de extensión vinculado a la Universidad Estadual Paulista y una escuela del interior de São Paulo. El análisis se realizó mediante la técnica de codificación de categorías, de la cual surgieron dos categorías principales: a) el proyecto de Educación Deportiva; y b) Educación Física Escolar y género. Ambos buscan discutir como el Educacion Deportiva en educación física en la escuela, a partir de sus principios, puede ayudar en las cuestiones de género y buscan prácticas coeducativas, aunque todavía surgen problemas en relación al tema. Se concluye que existen estereotipos de género que se reflejan en las clases de educación física en la escuela y que, a través de el Educacion Deportiva, podrían ser discutidos con los estudiantes para poder superar estos temas.O objetivo deste estudo foi analisar como o modelo do Sport Education influenciou as questões de gênero presentes em aulas de Educação Física Escolar no Ensino Médio. Os dados foram produzidos por meio de um projeto de extensão vinculado à Universidade Estadual Paulista desenvolvido em uma escola do interior do Estado de São Paulo. A análise foi realizada por meio da técnica categorias de codificação, da qual emergiram duas categorias principais: a) o projeto de Educação Esportiva; e b) Educação Física escolar e gênero. Ambas procuram discutir sobre como o Sport Education na Educação Física Escolar, a partir dos seus princípios, pode auxiliar nas questões de gênero e buscar práticas coeducativas, apesar de ainda surgirem problemas em relação a temática. Concluiu-se que há estereótipos de gênero que se refletem nas aulas de Educação Física Escolar e, por meio do Sport Education, puderam ser discutidos com os estudantes na busca pela superação dos mesmos.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1406310.51283/rc.v26i2.14063Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 149-1642178-594510.51283/rc.v26i2reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14063/11240Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, Aluízio Henrique Rocha Bufalo, Rafael Soares Parente, Thomás AugustoImpolcetto, Fernanda Moreto 2022-12-01T14:25:43Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14063Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2022-12-01T14:25:43Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
GÉNERO Y EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: REFLEXIONES A PARTIR DE LA APLICACÍON DEL MODELO DEL SPORT EDUCATION
GÊNERO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: REFLEXÕES A PARTIR DA APLICAÇÃO DO MODELO DO SPORT EDUCATION
title GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
spellingShingle GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
Pires, Aluízio Henrique Rocha
Educação Física Escolar
Pedagogia do Esporte
Sport Education
Gênero
Educación Física Escolar
Pedagogía del Deporte
Educación Deportiva
Género
Physical Eeducation Classes
Sport Pedagogy
Sport Education
Gender
title_short GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
title_full GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
title_fullStr GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
title_full_unstemmed GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
title_sort GENDER AND PHYSICAL EDUCATION CLASSES: REFLECTIONS FROM THE APPLICATION OF SPORT EDUCATION MODEL
author Pires, Aluízio Henrique Rocha
author_facet Pires, Aluízio Henrique Rocha
Bufalo, Rafael Soares
Parente, Thomás Augusto
Impolcetto, Fernanda Moreto
author_role author
author2 Bufalo, Rafael Soares
Parente, Thomás Augusto
Impolcetto, Fernanda Moreto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Aluízio Henrique Rocha
Bufalo, Rafael Soares
Parente, Thomás Augusto
Impolcetto, Fernanda Moreto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física Escolar
Pedagogia do Esporte
Sport Education
Gênero
Educación Física Escolar
Pedagogía del Deporte
Educación Deportiva
Género
Physical Eeducation Classes
Sport Pedagogy
Sport Education
Gender
topic Educação Física Escolar
Pedagogia do Esporte
Sport Education
Gênero
Educación Física Escolar
Pedagogía del Deporte
Educación Deportiva
Género
Physical Eeducation Classes
Sport Pedagogy
Sport Education
Gender
description The purpose of this study was analyzing how the Sport Education model can influenced gender issues presented in physical education classes in High School. The data were produced in a partnership between an extension project bound to São Paulo State University and a São Paulo state’s interior school. The analysis was made by codification category, which emerge two main categories: a) Sport Education project; and b) physical education classes and gender. Both categories search for a discussion about how the Sport Education model in physical education classes, based on it principles, can help in gender issues and seek for coeducational practices, even though there are problems related with this theme. It is concluded that are gender stereotypes reflected in school physical education and, through Sport Education, can be discussed with students in order to overcome this question.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14063
10.51283/rc.v26i2.14063
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14063
identifier_str_mv 10.51283/rc.v26i2.14063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14063/11240
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 149-164
2178-5945
10.51283/rc.v26i2
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325461160296448