SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214 |
Resumo: | Writing about the challenges and emerging themes in Sport Pedagogy is also a great challenge. Talking about an applied discipline that has been gaining more space in the area of Sports Science brings the possibility of not addressing all the themes that have been explored. Based on this recognition, our aim with this paper is to provoke reflection on some challenges faced in teaching, experiencing, learning, and training in sports, as well as highlight some emerging themes that deserve our attention. There are many challenges faced daily by teachers and coaches, becoming possibilities for investigations in Sport Pedagogy and the recognition that we still have a lot to evolve. Thus, when we propose a reflection on some challenges and themes, we seek to raise new discussions and research possibilities for the understanding of sport as a socio-cultural phenomenon in the contemporary scenario, full of senses and meanings for those involved with it. |
id |
UFMS-4_83510f6be297cff4670e0b1242262d24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14214 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMESPEDAGOGÍA DEL DEPORTE: DESAFÍOS Y TEMAS EMERGENTESPEDAGOGIA DO ESPORTE: DESAFIOS E TEMAS EMERGENTESSport PedagogySports PhenomenonSports PracticeSciencePedagogía DeportivaFenómeno DeportivoPráctica DeportivaCienciaPedagogia do EsporteFenômeno EsportivoPrática EsportivaCiênciaWriting about the challenges and emerging themes in Sport Pedagogy is also a great challenge. Talking about an applied discipline that has been gaining more space in the area of Sports Science brings the possibility of not addressing all the themes that have been explored. Based on this recognition, our aim with this paper is to provoke reflection on some challenges faced in teaching, experiencing, learning, and training in sports, as well as highlight some emerging themes that deserve our attention. There are many challenges faced daily by teachers and coaches, becoming possibilities for investigations in Sport Pedagogy and the recognition that we still have a lot to evolve. Thus, when we propose a reflection on some challenges and themes, we seek to raise new discussions and research possibilities for the understanding of sport as a socio-cultural phenomenon in the contemporary scenario, full of senses and meanings for those involved with it.Escribir sobre los desafíos y temas emergentes en la Pedagogía del Deporte también es un gran desafío. Hablar de una disciplina aplicada que ha ido ganando cada vez más espacio en el área de las Ciencias del Deporte trae la posibilidad de no abordar todos los temas que se han explorado. A partir de este reconocimiento, nuestro objetivo con este ensayo es provocar la reflexión sobre algunos desafíos que se enfrentan en la enseñanza, la experiencia, el aprendizaje y la formación en el deporte, así como señalar algunos temas emergentes que merecen nuestra atención. Son muchos los desafíos que enfrentan diariamente los docentes y entrenadores, convirtiéndose en posibilidades para investigaciones en la Pedagogía del Deporte y el reconocimiento de que aún tenemos mucho por evolucionar. Así, cuando proponemos una reflexión sobre algunos desafíos y temas, buscamos suscitar nuevas discusiones y posibilidades de investigación para la comprensión del deporte como fenómeno sociocultural en el escenario contemporáneo, lleno de sentidos y significados para quienes están involucrados con él.Escrever sobre os desafios e temas emergentes na Pedagogia do Esporte se configura também como um grande desafio. Falar sobre uma disciplina aplicada que vem ganhando cada vez mais espaço na área das Ciências do Esporte traz como risco a possibilidade de não abordarmos todos os temas que vêm sendo explorados. A partir desse reconhecimento, nosso intuito com esse ensaio é provocar a reflexão acerca de alguns desafios enfrentados no ensino, vivência, aprendizagem e treinamento dos esportes, bem como apontar alguns temas emergentes que merecem a nossa atenção. Muitos são os desafios enfrentados diariamente por professores, professoras, treinadores e treinadoras, tornando-se possibilidades de investigações da Pedagogia do Esporte e do reconhecimento de que muito ainda temos a evoluir. Assim, ao propormos a reflexão acerca de alguns desafios e temas, buscamos levantar novas discussões e possibilidades de investigação para a compreensão do esporte como fenômeno sociocultural no cenário contemporâneo, carregado de sentidos e significados para quem se envolve com ele.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1421410.51283/rc.v26i2.14214Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 82-982178-594510.51283/rc.v26i2reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214/11369Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessReverdito, Riller SilvaCollet, CarineMachado, João2022-12-01T14:25:43Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14214Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2022-12-01T14:25:43Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES PEDAGOGÍA DEL DEPORTE: DESAFÍOS Y TEMAS EMERGENTES PEDAGOGIA DO ESPORTE: DESAFIOS E TEMAS EMERGENTES |
title |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES |
spellingShingle |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES Reverdito, Riller Silva Sport Pedagogy Sports Phenomenon Sports Practice Science Pedagogía Deportiva Fenómeno Deportivo Práctica Deportiva Ciencia Pedagogia do Esporte Fenômeno Esportivo Prática Esportiva Ciência |
title_short |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES |
title_full |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES |
title_fullStr |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES |
title_full_unstemmed |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES |
title_sort |
SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES |
author |
Reverdito, Riller Silva |
author_facet |
Reverdito, Riller Silva Collet, Carine Machado, João |
author_role |
author |
author2 |
Collet, Carine Machado, João |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reverdito, Riller Silva Collet, Carine Machado, João |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sport Pedagogy Sports Phenomenon Sports Practice Science Pedagogía Deportiva Fenómeno Deportivo Práctica Deportiva Ciencia Pedagogia do Esporte Fenômeno Esportivo Prática Esportiva Ciência |
topic |
Sport Pedagogy Sports Phenomenon Sports Practice Science Pedagogía Deportiva Fenómeno Deportivo Práctica Deportiva Ciencia Pedagogia do Esporte Fenômeno Esportivo Prática Esportiva Ciência |
description |
Writing about the challenges and emerging themes in Sport Pedagogy is also a great challenge. Talking about an applied discipline that has been gaining more space in the area of Sports Science brings the possibility of not addressing all the themes that have been explored. Based on this recognition, our aim with this paper is to provoke reflection on some challenges faced in teaching, experiencing, learning, and training in sports, as well as highlight some emerging themes that deserve our attention. There are many challenges faced daily by teachers and coaches, becoming possibilities for investigations in Sport Pedagogy and the recognition that we still have a lot to evolve. Thus, when we propose a reflection on some challenges and themes, we seek to raise new discussions and research possibilities for the understanding of sport as a socio-cultural phenomenon in the contemporary scenario, full of senses and meanings for those involved with it. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214 10.51283/rc.v26i2.14214 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v26i2.14214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214/11369 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 82-98 2178-5945 10.51283/rc.v26i2 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325461183365120 |