SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reverdito, Riller Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Collet, Carine, Machado, João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214
Resumo: Writing about the challenges and emerging themes in Sport Pedagogy is also a great challenge. Talking about an applied discipline that has been gaining more space in the area of ​​Sports Science brings the possibility of not addressing all the themes that have been explored. Based on this recognition, our aim with this paper is to provoke reflection on some challenges faced in teaching, experiencing, learning, and training in sports, as well as highlight some emerging themes that deserve our attention. There are many challenges faced daily by teachers and coaches, becoming possibilities for investigations in Sport Pedagogy and the recognition that we still have a lot to evolve. Thus, when we propose a reflection on some challenges and themes, we seek to raise new discussions and research possibilities for the understanding of sport as a socio-cultural phenomenon in the contemporary scenario, full of senses and meanings for those involved with it.
id UFMS-4_83510f6be297cff4670e0b1242262d24
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14214
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMESPEDAGOGÍA DEL DEPORTE: DESAFÍOS Y TEMAS EMERGENTESPEDAGOGIA DO ESPORTE: DESAFIOS E TEMAS EMERGENTESSport PedagogySports PhenomenonSports PracticeSciencePedagogía DeportivaFenómeno DeportivoPráctica DeportivaCienciaPedagogia do EsporteFenômeno EsportivoPrática EsportivaCiênciaWriting about the challenges and emerging themes in Sport Pedagogy is also a great challenge. Talking about an applied discipline that has been gaining more space in the area of ​​Sports Science brings the possibility of not addressing all the themes that have been explored. Based on this recognition, our aim with this paper is to provoke reflection on some challenges faced in teaching, experiencing, learning, and training in sports, as well as highlight some emerging themes that deserve our attention. There are many challenges faced daily by teachers and coaches, becoming possibilities for investigations in Sport Pedagogy and the recognition that we still have a lot to evolve. Thus, when we propose a reflection on some challenges and themes, we seek to raise new discussions and research possibilities for the understanding of sport as a socio-cultural phenomenon in the contemporary scenario, full of senses and meanings for those involved with it.Escribir sobre los desafíos y temas emergentes en la Pedagogía del Deporte también es un gran desafío. Hablar de una disciplina aplicada que ha ido ganando cada vez más espacio en el área de las Ciencias del Deporte trae la posibilidad de no abordar todos los temas que se han explorado. A partir de este reconocimiento, nuestro objetivo con este ensayo es provocar la reflexión sobre algunos desafíos que se enfrentan en la enseñanza, la experiencia, el aprendizaje y la formación en el deporte, así como señalar algunos temas emergentes que merecen nuestra atención. Son muchos los desafíos que enfrentan diariamente los docentes y entrenadores, convirtiéndose en posibilidades para investigaciones en la Pedagogía del Deporte y el reconocimiento de que aún tenemos mucho por evolucionar. Así, cuando proponemos una reflexión sobre algunos desafíos y temas, buscamos suscitar nuevas discusiones y posibilidades de investigación para la comprensión del deporte como fenómeno sociocultural en el escenario contemporáneo, lleno de sentidos y significados para quienes están involucrados con él.Escrever sobre os desafios e temas emergentes na Pedagogia do Esporte se configura também como um grande desafio. Falar sobre uma disciplina aplicada que vem ganhando cada vez mais espaço na área das Ciências do Esporte traz como risco a possibilidade de não abordarmos todos os temas que vêm sendo explorados. A partir desse reconhecimento, nosso intuito com esse ensaio é provocar a reflexão acerca de alguns desafios enfrentados no ensino, vivência, aprendizagem e treinamento dos esportes, bem como apontar alguns temas emergentes que merecem a nossa atenção. Muitos são os desafios enfrentados diariamente por professores, professoras, treinadores e treinadoras, tornando-se possibilidades de investigações da Pedagogia do Esporte e do reconhecimento de que muito ainda temos a evoluir. Assim, ao propormos a reflexão acerca de alguns desafios e temas, buscamos levantar novas discussões e possibilidades de investigação para a compreensão do esporte como fenômeno sociocultural no cenário contemporâneo, carregado de sentidos e significados para quem se envolve com ele.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1421410.51283/rc.v26i2.14214Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 82-982178-594510.51283/rc.v26i2reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214/11369Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessReverdito, Riller SilvaCollet, CarineMachado, João2022-12-01T14:25:43Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14214Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2022-12-01T14:25:43Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
PEDAGOGÍA DEL DEPORTE: DESAFÍOS Y TEMAS EMERGENTES
PEDAGOGIA DO ESPORTE: DESAFIOS E TEMAS EMERGENTES
title SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
spellingShingle SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
Reverdito, Riller Silva
Sport Pedagogy
Sports Phenomenon
Sports Practice
Science
Pedagogía Deportiva
Fenómeno Deportivo
Práctica Deportiva
Ciencia
Pedagogia do Esporte
Fenômeno Esportivo
Prática Esportiva
Ciência
title_short SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
title_full SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
title_fullStr SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
title_full_unstemmed SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
title_sort SPORT PEDAGOGY: CHALLENGES AND EMERGING THEMES
author Reverdito, Riller Silva
author_facet Reverdito, Riller Silva
Collet, Carine
Machado, João
author_role author
author2 Collet, Carine
Machado, João
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reverdito, Riller Silva
Collet, Carine
Machado, João
dc.subject.por.fl_str_mv Sport Pedagogy
Sports Phenomenon
Sports Practice
Science
Pedagogía Deportiva
Fenómeno Deportivo
Práctica Deportiva
Ciencia
Pedagogia do Esporte
Fenômeno Esportivo
Prática Esportiva
Ciência
topic Sport Pedagogy
Sports Phenomenon
Sports Practice
Science
Pedagogía Deportiva
Fenómeno Deportivo
Práctica Deportiva
Ciencia
Pedagogia do Esporte
Fenômeno Esportivo
Prática Esportiva
Ciência
description Writing about the challenges and emerging themes in Sport Pedagogy is also a great challenge. Talking about an applied discipline that has been gaining more space in the area of ​​Sports Science brings the possibility of not addressing all the themes that have been explored. Based on this recognition, our aim with this paper is to provoke reflection on some challenges faced in teaching, experiencing, learning, and training in sports, as well as highlight some emerging themes that deserve our attention. There are many challenges faced daily by teachers and coaches, becoming possibilities for investigations in Sport Pedagogy and the recognition that we still have a lot to evolve. Thus, when we propose a reflection on some challenges and themes, we seek to raise new discussions and research possibilities for the understanding of sport as a socio-cultural phenomenon in the contemporary scenario, full of senses and meanings for those involved with it.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214
10.51283/rc.v26i2.14214
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214
identifier_str_mv 10.51283/rc.v26i2.14214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14214/11369
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 82-98
2178-5945
10.51283/rc.v26i2
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325461183365120