SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Júnior, Osvaldo Galdino dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Furtado, Renan Santos, Borges, Carlos Nazareno Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14100
Resumo: Futsal, despite not being an Olympic sport, is on a global scale and, in Brazil, is the fourth most practiced sport. It has a strong presence in the curricula of school Physical Education and non-school education. That is why we present a bibliographic study with a narrative orientation, in which we seek to support some ideas and guidelines for the practice of teaching futsal based on a specialized and nationally recognized literature in the field of sport pedagogy. The following aspects were identified that can guide the pedagogical intervention: i) the game as an element of introduction and deepening of the practical experience; ii) progressive learning of tactical-technical aspects; iii) the rules throughout the process; and iv) sociocultural contextualization and constant reflective dimension. We conclude that the study can contribute to the debate about the pedagogy of sport and help Physical Education teachers with indications for the practice of teaching futsal.
id UFMS-4_8ddff64f34fbfc87aee2f569aeb00f13
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14100
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSALPEDAGOGÍA DEL DEPORTE: INDICATIVOS PARA LA PRÁCTICA DE LA ENSEÑANZA DEL FUTSALPEDAGOGIA DO ESPORTE: INDICATIVOS PARA A PRÁTICA DE ENSINO DO FUTSAL Educação FísicaPedagogia do EsporteFutsalPhysical EducationSport PedagogyFutsalEducación FísicaPedagogía del DeporteFútbol SalaFutsal, despite not being an Olympic sport, is on a global scale and, in Brazil, is the fourth most practiced sport. It has a strong presence in the curricula of school Physical Education and non-school education. That is why we present a bibliographic study with a narrative orientation, in which we seek to support some ideas and guidelines for the practice of teaching futsal based on a specialized and nationally recognized literature in the field of sport pedagogy. The following aspects were identified that can guide the pedagogical intervention: i) the game as an element of introduction and deepening of the practical experience; ii) progressive learning of tactical-technical aspects; iii) the rules throughout the process; and iv) sociocultural contextualization and constant reflective dimension. We conclude that the study can contribute to the debate about the pedagogy of sport and help Physical Education teachers with indications for the practice of teaching futsal.El fútbol sala, a pesar de no ser un deporte olímpico, tiene escala mundial y, en Brasil, es el cuarto deporte más practicado. Tiene una fuerte presencia en los planes de estudio de la Educación Física escolar y de la educación no escolar. Es por ello que presentamos un estudio bibliográfico con orientación narrativa, en el que buscamos fundamentar algunas ideas y lineamientos para la práctica de la enseñanza del fútbol sala a partir de una literatura especializada y reconocida a nivel nacional en el campo de la pedagogía del deporte. Se identificaron los siguientes aspectos que pueden orientar la intervención pedagógica: i) el juego como elemento de introducción y profundización de la experiencia práctica; ii) aprendizaje progresivo de los aspectos técnico-tácticos; iii) las reglas a lo largo del proceso; y iv) contextualización sociocultural y dimensión reflexiva constante. Concluimos que el estudio puede contribuir al debate sobre la pedagogía del deporte y ayudar a los profesores de Educación Física con indicaciones para la práctica de la enseñanza del fútbol sala.O futsal, apesar de não ser um esporte olímpico, encontra-se em uma dimensão mundial e, no Brasil, é a quarta modalidade mais praticada. Tem forte presença nos currículos da Educação Física escolar e na educação não-escolar. Por isso, apresentamos um estudo de caráter bibliográfico de orientação narrativa, em que buscamos sustentar algumas ideias e orientações para a prática de ensino do futsal com base em uma literatura especializada e nacionalmente reconhecida do campo da pedagogia do esporte. Identificou-se os seguintes aspectos que podem orientar a intervenção pedagógica: i) o jogo como elemento de introdução e aprofundamento da experiência prática; ii) aprendizagem dos aspectos tático-técnicos em grau progressivo; iii) as regras durante todo o processo; e iv) contextualização sociocultural e dimensão reflexiva constante. Concluímos que o estudo pode contribuir com o debate acerca da pedagogia do esporte e auxiliar professores de Educação Física com indicativos para a prática de ensino do futsal.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1410010.51283/rc.v27i2.14100Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e141002178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14100/11553Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Júnior, Osvaldo Galdino dos Furtado, Renan Santos Borges, Carlos Nazareno Ferreira 2023-01-02T11:59:09Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14100Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-01-02T11:59:09Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
PEDAGOGÍA DEL DEPORTE: INDICATIVOS PARA LA PRÁCTICA DE LA ENSEÑANZA DEL FUTSAL
PEDAGOGIA DO ESPORTE: INDICATIVOS PARA A PRÁTICA DE ENSINO DO FUTSAL
title SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
spellingShingle SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
Santos Júnior, Osvaldo Galdino dos
Educação Física
Pedagogia do Esporte
Futsal
Physical Education
Sport Pedagogy
Futsal
Educación Física
Pedagogía del Deporte
Fútbol Sala
title_short SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
title_full SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
title_fullStr SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
title_full_unstemmed SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
title_sort SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL
author Santos Júnior, Osvaldo Galdino dos
author_facet Santos Júnior, Osvaldo Galdino dos
Furtado, Renan Santos
Borges, Carlos Nazareno Ferreira
author_role author
author2 Furtado, Renan Santos
Borges, Carlos Nazareno Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Júnior, Osvaldo Galdino dos
Furtado, Renan Santos
Borges, Carlos Nazareno Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Pedagogia do Esporte
Futsal
Physical Education
Sport Pedagogy
Futsal
Educación Física
Pedagogía del Deporte
Fútbol Sala
topic Educação Física
Pedagogia do Esporte
Futsal
Physical Education
Sport Pedagogy
Futsal
Educación Física
Pedagogía del Deporte
Fútbol Sala
description Futsal, despite not being an Olympic sport, is on a global scale and, in Brazil, is the fourth most practiced sport. It has a strong presence in the curricula of school Physical Education and non-school education. That is why we present a bibliographic study with a narrative orientation, in which we seek to support some ideas and guidelines for the practice of teaching futsal based on a specialized and nationally recognized literature in the field of sport pedagogy. The following aspects were identified that can guide the pedagogical intervention: i) the game as an element of introduction and deepening of the practical experience; ii) progressive learning of tactical-technical aspects; iii) the rules throughout the process; and iv) sociocultural contextualization and constant reflective dimension. We conclude that the study can contribute to the debate about the pedagogy of sport and help Physical Education teachers with indications for the practice of teaching futsal.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14100
10.51283/rc.v27i2.14100
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14100
identifier_str_mv 10.51283/rc.v27i2.14100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14100/11553
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e14100
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325461168685056