THE DESIGN OF A REFERENTIAL MATRIX FOR TEACHING TEAM SPORTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rigon, Thiago André
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Novaes, Rafael Batista, Tsukamoto, Mariana Harumi Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10713
Resumo: Currently, the mechanistic perspective has been giving way to systemic proposals for teaching and training sports. This means that the exercises used to develop the technique, carried out without opposition, has been replaced by contextualized activities, which integrate the technique with the tactic. In general, it is understood that the best way to learn to play is playing, mainly from modified versions of the game, named Small-Sided Games (SSG). Assisting in the construction of activities of a systemic design, the present work aims to offer an original matrix for the classification and elaboration of the SSG, conceived from the reflection on the use of the game as a teaching tool and the definition of pedagogical objectives, with examples in football and futsal. It is intended to indicate contexts for the implementation of the JR that can be extended, including, to other sports.
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spelling THE DESIGN OF A REFERENTIAL MATRIX FOR TEACHING TEAM SPORTSEL DISEÑO DE UNA MATRIZ DE REFERENCIA PARA LA ENSEÑANZA DE JUEGOS DEPORTIVOS COLECTIVOSA ELABORAÇÃO DE UMA MATRIZ DE REFERÊNCIA PARA O ENSINO DE JOGOS ESPORTIVOS COLETIVOSJogo ReduzidoEnsinoFutebolFutsalSmall-Sided GamesTeachingSoccerFutsalJuego ReducidoEnseñazaFútbolFutsalCurrently, the mechanistic perspective has been giving way to systemic proposals for teaching and training sports. This means that the exercises used to develop the technique, carried out without opposition, has been replaced by contextualized activities, which integrate the technique with the tactic. In general, it is understood that the best way to learn to play is playing, mainly from modified versions of the game, named Small-Sided Games (SSG). Assisting in the construction of activities of a systemic design, the present work aims to offer an original matrix for the classification and elaboration of the SSG, conceived from the reflection on the use of the game as a teaching tool and the definition of pedagogical objectives, with examples in football and futsal. It is intended to indicate contexts for the implementation of the JR that can be extended, including, to other sports.Actualmente, la perspectiva mecanicista ha dado paso a propuestas sistémicas para la enseñanza y el entrenamiento deportivo. Esto significa que los ejercicios para desarrollar la técnica, realizados sin oposición, han sido reemplazados por actividades contextualizadas, que integran la técnica con la táctica. En general, se entiende que la mejor manera de aprender a jugar es jugando, principalmente a partir de versiones modificadas del juego, llamadas de Juego Reducido (JR). Con el objetivo de ayudar en la construcción de actividades sistémicas, el presente trabajo tiene como objetivo ofrecer una matriz original para la clasificación y elaboración de la JR, concebida a partir de la reflexión sobre el uso del juego como herramienta de enseñanza y la definición de objetivos pedagógicos, con ejemplos en fútbol y futsal. Está destinado a indicar contextos para la implementación del JR que pueden extenderse, incluso, a otros deportes.No cenário atual, a perspectiva mecanicista vem cedendo espaço para propostas sistêmicas de ensino e treinamento do esporte. Isso significa que os exercícios para o desenvolvimento da técnica, realizados sem oposição, vêm sendo substituídos por atividades contextualizadas, que integram a técnica à tática. De maneira geral, entende-se que a melhor forma de se aprender a jogar é jogando, principalmente a partir de versões modificadas de jogo, que se popularizaram pelo termo Jogo Reduzido (JR). Visando auxiliar na construção de atividades de natureza sistêmica, o presente trabalho tem como objetivo oferecer uma matriz original para classificação e elaboração do JR, concebida a partir da reflexão sobre a utilização do jogo como ferramenta de ensino e a definição de objetivos pedagógicos, com exemplos no futebol e futsal. Pretende-se indicar contextos para a implementação do JR que podem ser estendidos, inclusive, para outras modalidades esportivas.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10713Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 172-1862178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10713/7437Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessRigon, Thiago AndréNovaes, Rafael BatistaTsukamoto, Mariana Harumi Cruz2020-07-23T15:09:49Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10713Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-07-23T15:09:49Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
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