Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jean Flávio da Silva
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4679
Resumo: Electronic “word of mouth” in tourism is a communicative online guidance of information among consumer peers who want to undertake travel and understand more about tourism products and destinations. There are numerous platforms and websites to “feed” on this information, and which are generically understood as online communities of consumers. However, there is a theoretical basis in academic literature that points out criteria for an interactive platform or website to fit as an “online community.” Such members of this specific type of community can develop a sense of belonging and control over some geographic territory from social and identity representations generated by interactions in cyberspace's virtual territories. The Facebook group “Chapada dos Veadeiros – information, tips and company” is a community made up of future and experienced ecotourists, as well as hosts and small local entrepreneurs who communicate openly about the trip to Chapada's tourist destination. Of the Stags. The online interactions of these communicators are analyzed comparing them to the Google Maps evaluation platform. For this purpose, netnography principles were used with the aid of the Iramuteq software to arrive at the elucidated notes, based on eight natural attractions of the tourist territory of the destination. The results reveal relevant similarities and differences in the interactive dynamics between members as well as in the contents emitted in the communications plot.
id UFMS_295ba2baa4be9792639d4f42da7ade9e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/4679
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2022-04-10T13:37:23Z2022-04-10T13:37:23Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4679Electronic “word of mouth” in tourism is a communicative online guidance of information among consumer peers who want to undertake travel and understand more about tourism products and destinations. There are numerous platforms and websites to “feed” on this information, and which are generically understood as online communities of consumers. However, there is a theoretical basis in academic literature that points out criteria for an interactive platform or website to fit as an “online community.” Such members of this specific type of community can develop a sense of belonging and control over some geographic territory from social and identity representations generated by interactions in cyberspace's virtual territories. The Facebook group “Chapada dos Veadeiros – information, tips and company” is a community made up of future and experienced ecotourists, as well as hosts and small local entrepreneurs who communicate openly about the trip to Chapada's tourist destination. Of the Stags. The online interactions of these communicators are analyzed comparing them to the Google Maps evaluation platform. For this purpose, netnography principles were used with the aid of the Iramuteq software to arrive at the elucidated notes, based on eight natural attractions of the tourist territory of the destination. The results reveal relevant similarities and differences in the interactive dynamics between members as well as in the contents emitted in the communications plot.O “boca a boca” eletrônico no turismo é uma orientação online comunicativa de informações entre pares consumidores que desejam empreender viagens e entender mais sobre produtos e destinações de turismo. Existem inúmeras plataformas e websites para se “alimentar” dessas informações, e que são entendidos de maneira genérica como comunidades online de consumidores. No entanto há base teórica na literatura acadêmica que pontua critérios para que uma plataforma ou website interativo se enquadre como uma “comunidade online”. Tais membros deste tipo específico de comunidade podem desenvolver um senso de pertencimento e controle sobre algum território geográfico a partir de representações sociais e identitárias geradas pelas interações em territórios virtuais do ciberespaço. O grupo de Facebook “Chapada dos Veadeiros – informações, dicas e companhia” trata-se de uma comunidade composta por ecoturistas futuros e experientes, e por anfitriões e pequenos empresários locais que se comunicam de forma aberta sobre a viagem até a destinação turística da Chapada dos Veadeiros. Analisa-se as interações online e o conteúdo emitido por esses comunicantes os comparando aos da plataforma avaliativa Google Maps. Para tanto utilizou-se princípios de netnografia com auxílio do software Iramuteq para chegar aos apontamentos elucidados, a partir de 8 atrativos naturais do território turístico da destinação. Os resultados revelam similaridades comunicativas nos conteúdos emitidos como recomendações e caracterização dos atrativos extrapolando-se para polêmicas sobre contratação de serviços, além de diferenças interativas relevantes na forma comunicacional, entre os territórios virtuais analisados.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilComunidade OnlineEcoturismoNetnografiaTerritório TurísticoPlataforma AvaliativaOnline CommunityEcotourismNetnographyTourism TerritoryEvaluative PlatformEwom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMariani, Milton Augusto PasquottoSantos, Jean Flávio da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILDissertação Final SANTOS, J. F. S 2022.pdf.jpgDissertação Final SANTOS, J. F. S 2022.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1162https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4679/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final%20SANTOS%2c%20J.%20F.%20S%202022.pdf.jpg5e1d6d28a297f001bfbc9cbb7fb4f330MD53TEXTDissertação Final SANTOS, J. F. S 2022.pdf.txtDissertação Final SANTOS, J. F. S 2022.pdf.txtExtracted texttext/plain417301https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4679/2/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final%20SANTOS%2c%20J.%20F.%20S%202022.pdf.txt66a10adb485ce8abdfda687aa79d75a6MD52ORIGINALDissertação Final SANTOS, J. F. S 2022.pdfDissertação Final SANTOS, J. F. S 2022.pdfapplication/pdf4721727https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4679/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final%20SANTOS%2c%20J.%20F.%20S%202022.pdf3580888acc0b05ace81bf7427646e569MD51123456789/46792023-03-21 07:53:49.224oai:repositorio.ufms.br:123456789/4679Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-03-21T11:53:49Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
title Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
spellingShingle Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
Santos, Jean Flávio da Silva
Comunidade Online
Ecoturismo
Netnografia
Território Turístico
Plataforma Avaliativa
Online Community
Ecotourism
Netnography
Tourism Territory
Evaluative Platform
title_short Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
title_full Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
title_fullStr Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
title_full_unstemmed Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
title_sort Ewom e territorialidades virtuais: uma análise de comunidades online a partir do território turístico da Chapada dos Veadeiros, Centro-Oeste do Brasil
author Santos, Jean Flávio da Silva
author_facet Santos, Jean Flávio da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mariani, Milton Augusto Pasquotto
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jean Flávio da Silva
contributor_str_mv Mariani, Milton Augusto Pasquotto
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidade Online
Ecoturismo
Netnografia
Território Turístico
Plataforma Avaliativa
Online Community
Ecotourism
Netnography
Tourism Territory
Evaluative Platform
topic Comunidade Online
Ecoturismo
Netnografia
Território Turístico
Plataforma Avaliativa
Online Community
Ecotourism
Netnography
Tourism Territory
Evaluative Platform
description Electronic “word of mouth” in tourism is a communicative online guidance of information among consumer peers who want to undertake travel and understand more about tourism products and destinations. There are numerous platforms and websites to “feed” on this information, and which are generically understood as online communities of consumers. However, there is a theoretical basis in academic literature that points out criteria for an interactive platform or website to fit as an “online community.” Such members of this specific type of community can develop a sense of belonging and control over some geographic territory from social and identity representations generated by interactions in cyberspace's virtual territories. The Facebook group “Chapada dos Veadeiros – information, tips and company” is a community made up of future and experienced ecotourists, as well as hosts and small local entrepreneurs who communicate openly about the trip to Chapada's tourist destination. Of the Stags. The online interactions of these communicators are analyzed comparing them to the Google Maps evaluation platform. For this purpose, netnography principles were used with the aid of the Iramuteq software to arrive at the elucidated notes, based on eight natural attractions of the tourist territory of the destination. The results reveal relevant similarities and differences in the interactive dynamics between members as well as in the contents emitted in the communications plot.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-04-10T13:37:23Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-04-10T13:37:23Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4679
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4679
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4679/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final%20SANTOS%2c%20J.%20F.%20S%202022.pdf.jpg
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4679/2/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final%20SANTOS%2c%20J.%20F.%20S%202022.pdf.txt
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4679/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final%20SANTOS%2c%20J.%20F.%20S%202022.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5e1d6d28a297f001bfbc9cbb7fb4f330
66a10adb485ce8abdfda687aa79d75a6
3580888acc0b05ace81bf7427646e569
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552807135346688