A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335 |
Resumo: | This research, linked to the Professional Master in Arts program - Prof-Arts, sought to discuss the practice of storytelling in the formation of children in early childhood education, by proposing elements of theater and some principles of somatic education for the classroom under the perspective of its possible creative and pedagogical developments. For this, a theoretical survey of the main assumptions of somatic education was carried out, also investigating the field of theatricality and storytelling. The present study brings a bibliographical survey of the themes of storytelling, somatic education, theatricality, and children's education, addressed in the research, and elaborates a script of experiments thought for the classroom. Based on Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) and Janiaski (2021), among other theorists, the research sought to understand the possible relationships and complementarities between storytelling, theatricality and principles of somatic education present in pedagogical practice in classroom. Keywords: Art Education; Performing Arts; Theater; Body |
id |
UFMS_3a3f45e7b6a06a9f78d48c74899eeade |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6335 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-07-15T01:34:19Z2023-07-15T01:34:19Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335This research, linked to the Professional Master in Arts program - Prof-Arts, sought to discuss the practice of storytelling in the formation of children in early childhood education, by proposing elements of theater and some principles of somatic education for the classroom under the perspective of its possible creative and pedagogical developments. For this, a theoretical survey of the main assumptions of somatic education was carried out, also investigating the field of theatricality and storytelling. The present study brings a bibliographical survey of the themes of storytelling, somatic education, theatricality, and children's education, addressed in the research, and elaborates a script of experiments thought for the classroom. Based on Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) and Janiaski (2021), among other theorists, the research sought to understand the possible relationships and complementarities between storytelling, theatricality and principles of somatic education present in pedagogical practice in classroom. Keywords: Art Education; Performing Arts; Theater; BodyEsta pesquisa, vinculada ao programa do Mestrado Profissional em Artes - Prof-Artes, buscou discutir a prática da contação de história na formação da criança na educação infantil, ao propor elementos do teatro e alguns princípios da educação somática para a sala de aula sob a perspectiva de seus possíveis desdobramentos criativos e pedagógicos. Para isso, foi realizado um levantamento teórico dos principais pressupostos da educação somática, investigando ainda o campo da teatralidade e da contação de histórias. O presente estudo traz um levantamento bibliográfico dos temas contação de história, educação somática, teatralidade e educação infantil, abordados na pesquisa e elabora um roteiro de experimentações pensadas para sala de aula. A partir de Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) e Janiaski (2021), entre outros teóricos, a pesquisa buscou compreender as possíveis relações e complementaridades entre contação de história, teatralidade e princípios da educação somática presentes na prática pedagógica em sala de aula. Palavras-chave: Arte educação; Artes Cênicas; Teatro; Corpo.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilArte educaçãoArtes CênicasTeatroCorpoA contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisDora de Andrade SilvaAna Paula Galdino da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALata+artigo+proposta Ana Paula Galdino.pdfata+artigo+proposta Ana Paula Galdino.pdfapplication/pdf727530https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6335/-1/ata%2bartigo%2bproposta%20Ana%20Paula%20Galdino.pdf866666c54dc3daaf8fc7c175bb6b9a5eMD5-1123456789/63352023-07-14 21:34:20.653oai:repositorio.ufms.br:123456789/6335Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-15T01:34:20Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. |
title |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. |
spellingShingle |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. Ana Paula Galdino da Silva Arte educação Artes Cênicas Teatro Corpo |
title_short |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. |
title_full |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. |
title_fullStr |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. |
title_full_unstemmed |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. |
title_sort |
A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática. |
author |
Ana Paula Galdino da Silva |
author_facet |
Ana Paula Galdino da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Dora de Andrade Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ana Paula Galdino da Silva |
contributor_str_mv |
Dora de Andrade Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte educação Artes Cênicas Teatro Corpo |
topic |
Arte educação Artes Cênicas Teatro Corpo |
description |
This research, linked to the Professional Master in Arts program - Prof-Arts, sought to discuss the practice of storytelling in the formation of children in early childhood education, by proposing elements of theater and some principles of somatic education for the classroom under the perspective of its possible creative and pedagogical developments. For this, a theoretical survey of the main assumptions of somatic education was carried out, also investigating the field of theatricality and storytelling. The present study brings a bibliographical survey of the themes of storytelling, somatic education, theatricality, and children's education, addressed in the research, and elaborates a script of experiments thought for the classroom. Based on Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) and Janiaski (2021), among other theorists, the research sought to understand the possible relationships and complementarities between storytelling, theatricality and principles of somatic education present in pedagogical practice in classroom. Keywords: Art Education; Performing Arts; Theater; Body |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-15T01:34:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-15T01:34:19Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6335/-1/ata%2bartigo%2bproposta%20Ana%20Paula%20Galdino.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
866666c54dc3daaf8fc7c175bb6b9a5e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815448027614150656 |