A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ana Paula Galdino da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335
Resumo: This research, linked to the Professional Master in Arts program - Prof-Arts, sought to discuss the practice of storytelling in the formation of children in early childhood education, by proposing elements of theater and some principles of somatic education for the classroom under the perspective of its possible creative and pedagogical developments. For this, a theoretical survey of the main assumptions of somatic education was carried out, also investigating the field of theatricality and storytelling. The present study brings a bibliographical survey of the themes of storytelling, somatic education, theatricality, and children's education, addressed in the research, and elaborates a script of experiments thought for the classroom. Based on Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) and Janiaski (2021), among other theorists, the research sought to understand the possible relationships and complementarities between storytelling, theatricality and principles of somatic education present in pedagogical practice in classroom. Keywords: Art Education; Performing Arts; Theater; Body
id UFMS_3a3f45e7b6a06a9f78d48c74899eeade
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6335
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-15T01:34:19Z2023-07-15T01:34:19Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335This research, linked to the Professional Master in Arts program - Prof-Arts, sought to discuss the practice of storytelling in the formation of children in early childhood education, by proposing elements of theater and some principles of somatic education for the classroom under the perspective of its possible creative and pedagogical developments. For this, a theoretical survey of the main assumptions of somatic education was carried out, also investigating the field of theatricality and storytelling. The present study brings a bibliographical survey of the themes of storytelling, somatic education, theatricality, and children's education, addressed in the research, and elaborates a script of experiments thought for the classroom. Based on Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) and Janiaski (2021), among other theorists, the research sought to understand the possible relationships and complementarities between storytelling, theatricality and principles of somatic education present in pedagogical practice in classroom. Keywords: Art Education; Performing Arts; Theater; BodyEsta pesquisa, vinculada ao programa do Mestrado Profissional em Artes - Prof-Artes, buscou discutir a prática da contação de história na formação da criança na educação infantil, ao propor elementos do teatro e alguns princípios da educação somática para a sala de aula sob a perspectiva de seus possíveis desdobramentos criativos e pedagógicos. Para isso, foi realizado um levantamento teórico dos principais pressupostos da educação somática, investigando ainda o campo da teatralidade e da contação de histórias. O presente estudo traz um levantamento bibliográfico dos temas contação de história, educação somática, teatralidade e educação infantil, abordados na pesquisa e elabora um roteiro de experimentações pensadas para sala de aula. A partir de Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) e Janiaski (2021), entre outros teóricos, a pesquisa buscou compreender as possíveis relações e complementaridades entre contação de história, teatralidade e princípios da educação somática presentes na prática pedagógica em sala de aula. Palavras-chave: Arte educação; Artes Cênicas; Teatro; Corpo.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilArte educaçãoArtes CênicasTeatroCorpoA contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisDora de Andrade SilvaAna Paula Galdino da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALata+artigo+proposta Ana Paula Galdino.pdfata+artigo+proposta Ana Paula Galdino.pdfapplication/pdf727530https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6335/-1/ata%2bartigo%2bproposta%20Ana%20Paula%20Galdino.pdf866666c54dc3daaf8fc7c175bb6b9a5eMD5-1123456789/63352023-07-14 21:34:20.653oai:repositorio.ufms.br:123456789/6335Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-15T01:34:20Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
title A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
spellingShingle A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
Ana Paula Galdino da Silva
Arte educação
Artes Cênicas
Teatro
Corpo
title_short A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
title_full A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
title_fullStr A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
title_full_unstemmed A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
title_sort A contação de história na educação infantil: Teatralidade e Educação Somática.
author Ana Paula Galdino da Silva
author_facet Ana Paula Galdino da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Dora de Andrade Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Ana Paula Galdino da Silva
contributor_str_mv Dora de Andrade Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Arte educação
Artes Cênicas
Teatro
Corpo
topic Arte educação
Artes Cênicas
Teatro
Corpo
description This research, linked to the Professional Master in Arts program - Prof-Arts, sought to discuss the practice of storytelling in the formation of children in early childhood education, by proposing elements of theater and some principles of somatic education for the classroom under the perspective of its possible creative and pedagogical developments. For this, a theoretical survey of the main assumptions of somatic education was carried out, also investigating the field of theatricality and storytelling. The present study brings a bibliographical survey of the themes of storytelling, somatic education, theatricality, and children's education, addressed in the research, and elaborates a script of experiments thought for the classroom. Based on Slade (1978), Vianna (2005) Souza (2006) Strazzacappa (2001, 2009), Fortin (2010), Dewey (2010), Machado (2010, 2015), Miller (2012, 2016), Santos (2017) and Janiaski (2021), among other theorists, the research sought to understand the possible relationships and complementarities between storytelling, theatricality and principles of somatic education present in pedagogical practice in classroom. Keywords: Art Education; Performing Arts; Theater; Body
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-15T01:34:19Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-15T01:34:19Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6335/-1/ata%2bartigo%2bproposta%20Ana%20Paula%20Galdino.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 866666c54dc3daaf8fc7c175bb6b9a5e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815448027614150656