O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7399 |
Resumo: | This course's conclusion work seeks to reflect on the creative process through the authors Fayga Ostrower (1983) and Cecília Almeida Salles (2006), the paths it allows us, and how our perception limits us to what we are capable of feeling and understanding. Furthermore, the research aims to reflect on art teaching, emphasizing the importance of sensitivity and personal expression through two ceramics that I produced during the research. In addition, students can use art to understand themselves, develop their perception of the world around them, and gradually understand their values within society, be rational and critical. Lastly, the research seeks, through qualitative methodological procedures, with a phenomenological approach to establish a link between theoretical research and classroom practice, also emphasizing the importance of the classroom as a welcoming environment for the development of students' creativity using experiences obtained in a workshop with second-year students at a municipal school in Campo Grande - MS. |
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2023-11-30T14:33:57Z2023-11-30T14:33:57Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7399This course's conclusion work seeks to reflect on the creative process through the authors Fayga Ostrower (1983) and Cecília Almeida Salles (2006), the paths it allows us, and how our perception limits us to what we are capable of feeling and understanding. Furthermore, the research aims to reflect on art teaching, emphasizing the importance of sensitivity and personal expression through two ceramics that I produced during the research. In addition, students can use art to understand themselves, develop their perception of the world around them, and gradually understand their values within society, be rational and critical. Lastly, the research seeks, through qualitative methodological procedures, with a phenomenological approach to establish a link between theoretical research and classroom practice, also emphasizing the importance of the classroom as a welcoming environment for the development of students' creativity using experiences obtained in a workshop with second-year students at a municipal school in Campo Grande - MS.Esse trabalho de Conclusão de Curso busca refletir sobre os processos criativos através das autoras Fayga Ostrower (1983) e Cecília Almeida Salles (2006) os caminhos que ele nos possibilita e como nossa percepção nos limita o que somos capazes de sentir e compreender. Além disso, a pesquisa visa refletir sobre o ensino de arte, enfatizando a importância da sensibilidade e da expressão pessoal através de duas cerâmicas que produzi no decorrer do percurso da pesquisa. Para além de que os alunos possam se apropriar da arte para compreenderem a si mesmos, desenvolverem sua percepção sobre o mundo a sua volta e aos poucos entenderem seus valores dentro da sociedade, serem racionais e críticos. Por fim, a pesquisa busca através de procedimentos metodológicos qualitativos, com uma abordagem fenomenológica estabelecer uma ligação entre a pesquisa teórica e a prática em sala de aula, enfatizando também a importância da sala de aula como um ambiente acolhedor para o desenvolvimento da criatividade dos alunos, por meio das experiências que foram obtidas em uma oficina com alunos do segundo ano de uma escola municipal de Campo Grande - MS.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSArtesPercepçãocerâmicaprocessos criativosintervenção pedagógica.O conhecimento sensível no ensino de artes visuaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisPAULO CESAR ANTONINI DE SOUZAMARCELA MILENA MARTINS ROMÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL458.pdf458.pdfapplication/pdf10395007https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7399/-1/458.pdf2098c6a0069b5580e55c285b9f7cb38dMD5-1123456789/73992023-11-30 10:33:59.096oai:repositorio.ufms.br:123456789/7399Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-30T14:33:59Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
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