O conhecimento sensível no ensino de artes visuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MARCELA MILENA MARTINS ROMÃO
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7399
Resumo: This course's conclusion work seeks to reflect on the creative process through the authors Fayga Ostrower (1983) and Cecília Almeida Salles (2006), the paths it allows us, and how our perception limits us to what we are capable of feeling and understanding. Furthermore, the research aims to reflect on art teaching, emphasizing the importance of sensitivity and personal expression through two ceramics that I produced during the research. In addition, students can use art to understand themselves, develop their perception of the world around them, and gradually understand their values within society, be rational and critical. Lastly, the research seeks, through qualitative methodological procedures, with a phenomenological approach to establish a link between theoretical research and classroom practice, also emphasizing the importance of the classroom as a welcoming environment for the development of students' creativity using experiences obtained in a workshop with second-year students at a municipal school in Campo Grande - MS.
id UFMS_3aa2956ff1c748cdcdba48e4e9ed3157
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7399
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-30T14:33:57Z2023-11-30T14:33:57Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7399This course's conclusion work seeks to reflect on the creative process through the authors Fayga Ostrower (1983) and Cecília Almeida Salles (2006), the paths it allows us, and how our perception limits us to what we are capable of feeling and understanding. Furthermore, the research aims to reflect on art teaching, emphasizing the importance of sensitivity and personal expression through two ceramics that I produced during the research. In addition, students can use art to understand themselves, develop their perception of the world around them, and gradually understand their values within society, be rational and critical. Lastly, the research seeks, through qualitative methodological procedures, with a phenomenological approach to establish a link between theoretical research and classroom practice, also emphasizing the importance of the classroom as a welcoming environment for the development of students' creativity using experiences obtained in a workshop with second-year students at a municipal school in Campo Grande - MS.Esse trabalho de Conclusão de Curso busca refletir sobre os processos criativos através das autoras Fayga Ostrower (1983) e Cecília Almeida Salles (2006) os caminhos que ele nos possibilita e como nossa percepção nos limita o que somos capazes de sentir e compreender. Além disso, a pesquisa visa refletir sobre o ensino de arte, enfatizando a importância da sensibilidade e da expressão pessoal através de duas cerâmicas que produzi no decorrer do percurso da pesquisa. Para além de que os alunos possam se apropriar da arte para compreenderem a si mesmos, desenvolverem sua percepção sobre o mundo a sua volta e aos poucos entenderem seus valores dentro da sociedade, serem racionais e críticos. Por fim, a pesquisa busca através de procedimentos metodológicos qualitativos, com uma abordagem fenomenológica estabelecer uma ligação entre a pesquisa teórica e a prática em sala de aula, enfatizando também a importância da sala de aula como um ambiente acolhedor para o desenvolvimento da criatividade dos alunos, por meio das experiências que foram obtidas em uma oficina com alunos do segundo ano de uma escola municipal de Campo Grande - MS.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSArtesPercepçãocerâmicaprocessos criativosintervenção pedagógica.O conhecimento sensível no ensino de artes visuaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisPAULO CESAR ANTONINI DE SOUZAMARCELA MILENA MARTINS ROMÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL458.pdf458.pdfapplication/pdf10395007https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7399/-1/458.pdf2098c6a0069b5580e55c285b9f7cb38dMD5-1123456789/73992023-11-30 10:33:59.096oai:repositorio.ufms.br:123456789/7399Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-30T14:33:59Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
title O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
spellingShingle O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
MARCELA MILENA MARTINS ROMÃO
Percepção
cerâmica
processos criativos
intervenção pedagógica.
Artes
title_short O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
title_full O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
title_fullStr O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
title_full_unstemmed O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
title_sort O conhecimento sensível no ensino de artes visuais
author MARCELA MILENA MARTINS ROMÃO
author_facet MARCELA MILENA MARTINS ROMÃO
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv PAULO CESAR ANTONINI DE SOUZA
dc.contributor.author.fl_str_mv MARCELA MILENA MARTINS ROMÃO
contributor_str_mv PAULO CESAR ANTONINI DE SOUZA
dc.subject.por.fl_str_mv Percepção
cerâmica
processos criativos
intervenção pedagógica.
topic Percepção
cerâmica
processos criativos
intervenção pedagógica.
Artes
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Artes
description This course's conclusion work seeks to reflect on the creative process through the authors Fayga Ostrower (1983) and Cecília Almeida Salles (2006), the paths it allows us, and how our perception limits us to what we are capable of feeling and understanding. Furthermore, the research aims to reflect on art teaching, emphasizing the importance of sensitivity and personal expression through two ceramics that I produced during the research. In addition, students can use art to understand themselves, develop their perception of the world around them, and gradually understand their values within society, be rational and critical. Lastly, the research seeks, through qualitative methodological procedures, with a phenomenological approach to establish a link between theoretical research and classroom practice, also emphasizing the importance of the classroom as a welcoming environment for the development of students' creativity using experiences obtained in a workshop with second-year students at a municipal school in Campo Grande - MS.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-30T14:33:57Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-30T14:33:57Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7399
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7399/-1/458.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2098c6a0069b5580e55c285b9f7cb38d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1797952989492674560