O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LARISSA PAPA NOGUEIRA MARTINS
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6187
Resumo: Based on the existing social diversity, it is necessary to understand that more equality and access to rights will hardly happen in a simplistic and homogeneous way. It will possibly confirm complexities that cross over the constitution of a social, historical and political individual. We will consider black women who, given the specificities of their history, claim for equal rights related to their vicissitudes. In this study about black feminism, intersectionality concept will be used as an analytical resource. It is discussed aspects such as the black women subjectivity. They have been not only oppressed by the deceiving inherent structures in the capitalist system that impact their economic and social reality, but also their mental health. The methodological procedures will be cultural languages research of the biography and artistic production from the singer Elza Soares. Based on Cultural Studies perspectives, her contributions will be analysed for the anti-sexist, anti-racist and decolonial studies and movements. Keywords: Decolonial feminism; Intersectionality; Cultural Studies; Resistance; Elza Soares.
id UFMS_45553e9f663e6d135a1eca9d8f74e864
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6187
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-04T01:38:56Z2023-07-04T01:38:56Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6187Based on the existing social diversity, it is necessary to understand that more equality and access to rights will hardly happen in a simplistic and homogeneous way. It will possibly confirm complexities that cross over the constitution of a social, historical and political individual. We will consider black women who, given the specificities of their history, claim for equal rights related to their vicissitudes. In this study about black feminism, intersectionality concept will be used as an analytical resource. It is discussed aspects such as the black women subjectivity. They have been not only oppressed by the deceiving inherent structures in the capitalist system that impact their economic and social reality, but also their mental health. The methodological procedures will be cultural languages research of the biography and artistic production from the singer Elza Soares. Based on Cultural Studies perspectives, her contributions will be analysed for the anti-sexist, anti-racist and decolonial studies and movements. Keywords: Decolonial feminism; Intersectionality; Cultural Studies; Resistance; Elza Soares.Considerando a diversidade social existente, é preciso compreender que a luta por mais igualdade e acesso a direitos dificilmente acontecerá de forma simplista e homogênea. Ela, possivelmente, apresentará complexidades que atravessam toda a constituição de um sujeito social, histórico e político. Trataremos da mulher negra que diante das especificidades de sua história, reivindica por igualdades de direitos que considere as suas vicissitudes. Nesse estudo, para trabalhar o feminismo negro, utiliza-se como recurso analítico o conceito de interseccionalidade. Discute-se, ainda, aspectos como a subjetividade da mulher negra, que não somente vê-se oprimida pelo engendramento de estruturas inerentes ao sistema capitalista que impactam sua realidade econômica e social, como também a sua saúde mental. Os procedimentos metodológicos envolvem a pesquisa de linguagens culturais da biografia e produção artística da cantora, Elza Soares, a fim de analisar, considerando a perspectiva dos Estudos Culturais, as suas contribuições para os estudos e movimentos antissexista, antirracista e descoloniais. Palavras-chave: Feminismo decolonial; Interseccionalidade; Estudos Culturais; Resistência; Elza Soares.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilElza Soares, Música Popular Brasileira, Estudos Culturais, Interseccionalidade, Feminismo descolonial, Subjetividade.O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFabio da Silva SousaLARISSA PAPA NOGUEIRA MARTINSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALLARISSA PAPA - DISSERTAÇÃO - versão final.pdfLARISSA PAPA - DISSERTAÇÃO - versão final.pdfapplication/pdf1217694https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6187/-1/LARISSA%20PAPA%20-%20DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20vers%c3%a3o%20final.pdfae0bc9eee751ef62e58cda80ace0326cMD5-1123456789/61872023-07-03 21:38:57.746oai:repositorio.ufms.br:123456789/6187Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-04T01:38:57Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
title O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
spellingShingle O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
LARISSA PAPA NOGUEIRA MARTINS
Elza Soares, Música Popular Brasileira, Estudos Culturais, Interseccionalidade, Feminismo descolonial, Subjetividade.
title_short O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
title_full O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
title_fullStr O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
title_full_unstemmed O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
title_sort O GRITO DA “MULHER DO FIM DO MUNDO”: FEMINISMO DESCOLONIAL, SUBJETIVIDADES E REBELDIAS NA VIDA E OBRA DE ELZA SOARES (1930 – 2022)
author LARISSA PAPA NOGUEIRA MARTINS
author_facet LARISSA PAPA NOGUEIRA MARTINS
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fabio da Silva Sousa
dc.contributor.author.fl_str_mv LARISSA PAPA NOGUEIRA MARTINS
contributor_str_mv Fabio da Silva Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Elza Soares, Música Popular Brasileira, Estudos Culturais, Interseccionalidade, Feminismo descolonial, Subjetividade.
topic Elza Soares, Música Popular Brasileira, Estudos Culturais, Interseccionalidade, Feminismo descolonial, Subjetividade.
description Based on the existing social diversity, it is necessary to understand that more equality and access to rights will hardly happen in a simplistic and homogeneous way. It will possibly confirm complexities that cross over the constitution of a social, historical and political individual. We will consider black women who, given the specificities of their history, claim for equal rights related to their vicissitudes. In this study about black feminism, intersectionality concept will be used as an analytical resource. It is discussed aspects such as the black women subjectivity. They have been not only oppressed by the deceiving inherent structures in the capitalist system that impact their economic and social reality, but also their mental health. The methodological procedures will be cultural languages research of the biography and artistic production from the singer Elza Soares. Based on Cultural Studies perspectives, her contributions will be analysed for the anti-sexist, anti-racist and decolonial studies and movements. Keywords: Decolonial feminism; Intersectionality; Cultural Studies; Resistance; Elza Soares.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-04T01:38:56Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-04T01:38:56Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6187
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6187/-1/LARISSA%20PAPA%20-%20DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20vers%c3%a3o%20final.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ae0bc9eee751ef62e58cda80ace0326c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552823214211072