RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ANDERSON LOPES DA SILVA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6588
Resumo: When reporting my experience, as a resident of Furna dos Baianos, I felt that I could contribute, encouraging some people to also report their experiences, I observed and participated in the pedagogical practice in quilombola education: the use of ancestral play. The objective of this research, in addition to collecting family data, rescuing our memories, so that other family members know about the difficult beginnings in the region, was to investigate how pedagogical practice was organized in our school, without materials, without structure, but with a focus on ancestral play. We seek to understand the history of quilombos and describe the main characteristics of quilombola education. Equality and difference dialogued in the local cultural construction, ties of belonging to the community of this study allowed me to understand the diversity of my relatives and the pedagogical practice used by the teachers, they worked in quilombola education, I was able to observe that the approximation of the community's culture with the elements teaching materials was relevant to local students.
id UFMS_5f9a32c228f6cb932c0b97f61d0107a0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6588
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-09-21T20:56:08Z2023-09-21T20:56:08Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6588When reporting my experience, as a resident of Furna dos Baianos, I felt that I could contribute, encouraging some people to also report their experiences, I observed and participated in the pedagogical practice in quilombola education: the use of ancestral play. The objective of this research, in addition to collecting family data, rescuing our memories, so that other family members know about the difficult beginnings in the region, was to investigate how pedagogical practice was organized in our school, without materials, without structure, but with a focus on ancestral play. We seek to understand the history of quilombos and describe the main characteristics of quilombola education. Equality and difference dialogued in the local cultural construction, ties of belonging to the community of this study allowed me to understand the diversity of my relatives and the pedagogical practice used by the teachers, they worked in quilombola education, I was able to observe that the approximation of the community's culture with the elements teaching materials was relevant to local students.Ao relatar a minha experiência, enquanto morador da Furna dos Baianos, senti que poderia contribuir, encorajando algumas pessoas a também relatarem as suas experiências e vivências, observei e participei da prática pedagógica na educação quilombola: a utilização do lúdico ancestral. O objetivo dessa pesquisa, além de coletar dados da família, resgatar as nossas memórias, para que os demais membros da família saibam o difícil início na região, foi investigar como foi organizada a prática pedagógica na nossa escola, sem materiais, sem estrutura, mas com foco no lúdico ancestral. Buscamos compreender a história dos quilombos e descrevemos as principais características da educação quilombola. Igualdade e diferença dialogaram na construção cultural local, laços de pertencimento a comunidade desse estudo me possibilitou compreender a diversidade dos meus parentes e a pratica pedagógica utilizada pelas professoras, elas atuaram na educação quilombola, pude observar que a aproximação da cultura da comunidade com os elementos didáticos foi relevante aos estudantes do local.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Exatas e da TerraQuilomboeducação quilombolaprática pedagógicaRELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisFATIMA CRISTINA DUARTE FERREIRA CUNHAANDERSON LOPES DA SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL6330.pdf6330.pdfapplication/pdf285952https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6588/-1/6330.pdf6de8d5fe383068269bdb3cefac3c0e45MD5-1123456789/65882023-09-21 16:56:10.663oai:repositorio.ufms.br:123456789/6588Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-09-21T20:56:10Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
title RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
spellingShingle RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
ANDERSON LOPES DA SILVA
Quilombo
educação quilombola
prática pedagógica
Ciências Exatas e da Terra
title_short RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
title_full RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
title_fullStr RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
title_full_unstemmed RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
title_sort RELATO DA MINHA EXPERIÊNCIA, ENQUANTO MORADOR DA FURNA DOS BAIANOS, E PARTICIPANTE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO QUILOMBOLA: A UTILIZAÇÃO DO LÚDICO ANCESTRAL.
author ANDERSON LOPES DA SILVA
author_facet ANDERSON LOPES DA SILVA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv FATIMA CRISTINA DUARTE FERREIRA CUNHA
dc.contributor.author.fl_str_mv ANDERSON LOPES DA SILVA
contributor_str_mv FATIMA CRISTINA DUARTE FERREIRA CUNHA
dc.subject.por.fl_str_mv Quilombo
educação quilombola
prática pedagógica
topic Quilombo
educação quilombola
prática pedagógica
Ciências Exatas e da Terra
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
description When reporting my experience, as a resident of Furna dos Baianos, I felt that I could contribute, encouraging some people to also report their experiences, I observed and participated in the pedagogical practice in quilombola education: the use of ancestral play. The objective of this research, in addition to collecting family data, rescuing our memories, so that other family members know about the difficult beginnings in the region, was to investigate how pedagogical practice was organized in our school, without materials, without structure, but with a focus on ancestral play. We seek to understand the history of quilombos and describe the main characteristics of quilombola education. Equality and difference dialogued in the local cultural construction, ties of belonging to the community of this study allowed me to understand the diversity of my relatives and the pedagogical practice used by the teachers, they worked in quilombola education, I was able to observe that the approximation of the community's culture with the elements teaching materials was relevant to local students.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-09-21T20:56:08Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-09-21T20:56:08Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6588
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6588
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6588/-1/6330.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6de8d5fe383068269bdb3cefac3c0e45
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552806799802368