LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ESTER NATÁLIA CARVALHO SANABRIA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6410
Resumo: This work presents the contributions of reading to the development childish. It is considered that reading practices are essential for the integral development of each child, in this way they need to be stimulated since childhood. The analysis is conducted with reference to the following question: to what extent the practices used by the pedagogue can be a positive factor for encouraging the practice of reading? For this, initially, the main references on the subject, more specifically with a focus on theoretical foundation on reading, with emphasis on Early Childhood Education in the different stages, daycare and preschool, considering the specificities of each age group. Your methodological procedures initially involved a literature review. Research has a qualitative nature and is classified as a descriptive study, as the purpose is essentially bibliographic. The main research sources were articles published in scientific journals, books in the area and normative documents and mandatory for Early Childhood Education, mainly in the period 2013 to 2023, last 10 years. Given the scope of the proposed theme, it was found that the children's reading is intrinsically related to the affective, cognitive, engine and social, contributing to the enrichment of imagination, creation, logical thinking, from the verbal repertoire, in addition to promoting curiosity and need to expand knowledge during the appreciation of a story.
id UFMS_c7b6cea1dc0561d2fd3b03ff976942d7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6410
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-31T19:46:59Z2023-07-31T19:46:59Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6410This work presents the contributions of reading to the development childish. It is considered that reading practices are essential for the integral development of each child, in this way they need to be stimulated since childhood. The analysis is conducted with reference to the following question: to what extent the practices used by the pedagogue can be a positive factor for encouraging the practice of reading? For this, initially, the main references on the subject, more specifically with a focus on theoretical foundation on reading, with emphasis on Early Childhood Education in the different stages, daycare and preschool, considering the specificities of each age group. Your methodological procedures initially involved a literature review. Research has a qualitative nature and is classified as a descriptive study, as the purpose is essentially bibliographic. The main research sources were articles published in scientific journals, books in the area and normative documents and mandatory for Early Childhood Education, mainly in the period 2013 to 2023, last 10 years. Given the scope of the proposed theme, it was found that the children's reading is intrinsically related to the affective, cognitive, engine and social, contributing to the enrichment of imagination, creation, logical thinking, from the verbal repertoire, in addition to promoting curiosity and need to expand knowledge during the appreciation of a story.Este trabalho apresenta as contribuições da leitura para o desenvolvimento infantil. Considera-se que as práticas de leituras são essenciais para o desenvolvimento integral de cada criança, dessa forma precisam serem estimuladas desde a infância. A análise é conduzida tendo como referência a seguinte questão: até que ponto as práticas utilizadas pelo pedagogo podem ser um fator positivo para estimular a prática da leitura? Para isso, inicialmente, apresentam-se as principais referências acerca do tema, mais especificamente com um foco direcionado a fundamentação teórica sobre leitura, com ênfase na Educação Infantil nas diferentes etapas, creche e pré-escola, considerando as especificidades de cada faixa etária. Os procedimentos metodológicos envolveram inicialmente uma revisão da literatura. A pesquisa possui natureza qualitativa e classifica-se em um estudo descritivo, quanto ao seu objetivo é essencialmente bibliográfico. As principais fontes de pesquisas foram artigos publicados em periódicos científicos, livros na área e documentos normativos e mandatórios destinados à Educação Infantil, principalmente no período 2013 a 2023, últimos 10 anos. Diante da abrangência da temática proposta, constatou-se que a leitura infantil está intrinsecamente relacionada ao desenvolvimento afetivo, cognitivo, motor e social, contribuindo para o enriquecimento da imaginação, da criação, do pensamento lógico, do repertório verbal, além de promover a curiosidade e a necessidade de ampliação dos conhecimentos durante a apreciação de uma história.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasLeituraCrechePré-EscolaDesenvolvimento InfantilLEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTILinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisVIVIANE APARECIDA FERREIRA FAVARETO CACHEFFOESTER NATÁLIA CARVALHO SANABRIAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL4534.pdf4534.pdfapplication/pdf181101https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6410/-1/4534.pdf1a3b0934da9f36c1ce655d9521600f86MD5-1123456789/64102023-07-31 15:46:59.723oai:repositorio.ufms.br:123456789/6410Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-31T19:46:59Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
title LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
spellingShingle LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
ESTER NATÁLIA CARVALHO SANABRIA
Leitura
Creche
Pré-Escola
Desenvolvimento Infantil
Ciências Humanas
title_short LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
title_full LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
title_fullStr LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
title_full_unstemmed LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
title_sort LEITURA NA CRECHE E PRÉ-ESCOLA: CONTRIBUIÇÕES AO DESENVOLVIMENTO INFANTIL
author ESTER NATÁLIA CARVALHO SANABRIA
author_facet ESTER NATÁLIA CARVALHO SANABRIA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv VIVIANE APARECIDA FERREIRA FAVARETO CACHEFFO
dc.contributor.author.fl_str_mv ESTER NATÁLIA CARVALHO SANABRIA
contributor_str_mv VIVIANE APARECIDA FERREIRA FAVARETO CACHEFFO
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Creche
Pré-Escola
Desenvolvimento Infantil
topic Leitura
Creche
Pré-Escola
Desenvolvimento Infantil
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This work presents the contributions of reading to the development childish. It is considered that reading practices are essential for the integral development of each child, in this way they need to be stimulated since childhood. The analysis is conducted with reference to the following question: to what extent the practices used by the pedagogue can be a positive factor for encouraging the practice of reading? For this, initially, the main references on the subject, more specifically with a focus on theoretical foundation on reading, with emphasis on Early Childhood Education in the different stages, daycare and preschool, considering the specificities of each age group. Your methodological procedures initially involved a literature review. Research has a qualitative nature and is classified as a descriptive study, as the purpose is essentially bibliographic. The main research sources were articles published in scientific journals, books in the area and normative documents and mandatory for Early Childhood Education, mainly in the period 2013 to 2023, last 10 years. Given the scope of the proposed theme, it was found that the children's reading is intrinsically related to the affective, cognitive, engine and social, contributing to the enrichment of imagination, creation, logical thinking, from the verbal repertoire, in addition to promoting curiosity and need to expand knowledge during the appreciation of a story.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-31T19:46:59Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-31T19:46:59Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6410
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6410
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6410/-1/4534.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 1a3b0934da9f36c1ce655d9521600f86
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678508719603712