BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SABRYNA DE MATOS THIBES
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8466
Resumo: This article deals with the importance of Emmi Pikler and Reggio Emilia's approaches in early childhood education, aiming to highlight how such practices promote autonomy, individuality and the construction of solid emotional bonds in children. To carry it out, qualitative research was used to support the aforementioned theoretical production, among the authors we highlight the contributions of Sanches (2016); Fochi (2015), Soares (2017), Falk (2011), Sarmento (2004, 2007). Field research is based on observations and reflections on the daily life of the institution and the Baby Room at CEI Detran/MS. These practices leave a positive mark on child development, providing a welcoming and stimulating environment. The research highlights the relevance of such approaches in promoting the healthy and integral development of children, contributing to their well-being and socio-emotional development. Building emotional bonds from early childhood is crucial for the emotional and social development of young children. Affectionate interaction and attentive care have a positive impact on children's well-being and confidence.
id UFMS_f415da884c5ca2819f36719c5ba2252c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/8466
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2024-03-01T14:54:23Z2024-03-01T14:54:23Z2024https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8466This article deals with the importance of Emmi Pikler and Reggio Emilia's approaches in early childhood education, aiming to highlight how such practices promote autonomy, individuality and the construction of solid emotional bonds in children. To carry it out, qualitative research was used to support the aforementioned theoretical production, among the authors we highlight the contributions of Sanches (2016); Fochi (2015), Soares (2017), Falk (2011), Sarmento (2004, 2007). Field research is based on observations and reflections on the daily life of the institution and the Baby Room at CEI Detran/MS. These practices leave a positive mark on child development, providing a welcoming and stimulating environment. The research highlights the relevance of such approaches in promoting the healthy and integral development of children, contributing to their well-being and socio-emotional development. Building emotional bonds from early childhood is crucial for the emotional and social development of young children. Affectionate interaction and attentive care have a positive impact on children's well-being and confidence.Este artigo trata da importância das abordagens de Emmi Pikler e Reggio Emilia na educação infantil, objetivando evidenciar como tais práticas promovem a autonomia, individualidade e a construção de vínculos afetivos sólidos nas crianças. Para sua realização, recorreu-se a uma pesquisa qualitativa para subsidiar a referida produção teórica, dentre os autores ressaltamos as contribuições de Sanches (2016); Fochi (2015), Soares (2017), Falk (2011), Sarmento (2004, 2007). Pesquisa de campo, se baseia através de observações e reflexões no cotidiano da instituição e da Sala de Bebês do CEI Detran/MS. Essas práticas deixam uma marca positiva no desenvolvimento infantil, proporcionando um ambiente acolhedor e estimulante. A pesquisa ressalta a relevância de tais abordagens na promoção do desenvolvimento saudável e integral das crianças, contribuindo para seu bem-estar e formação socio-emocional. A construção de vínculos afetivos desde a primeira infância é crucial para o desenvolvimento emocional e social dos pequenos. A interação afetuosa e o cuidado atencioso têm um impacto positivo no bem-estar e na confiança infantil.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasBebêsAfetividadeEmmi Pikler.BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMILENE BARTOLOMEI SILVASABRYNA DE MATOS THIBESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL10667.pdf10667.pdfapplication/pdf221244https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8466/-1/10667.pdf82bac1d032b9ab7c6834af46b3a42142MD5-1123456789/84662024-03-01 10:54:23.754oai:repositorio.ufms.br:123456789/8466Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-03-01T14:54:23Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
title BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
spellingShingle BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
SABRYNA DE MATOS THIBES
Bebês
Afetividade
Emmi Pikler.
Ciências Humanas
title_short BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
title_full BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
title_fullStr BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
title_full_unstemmed BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
title_sort BEBÊS E PROFESSORAS DO CEI DETRAN/MS: A CONSTRUÇÃO DO VÍNCULO AFETIVO
author SABRYNA DE MATOS THIBES
author_facet SABRYNA DE MATOS THIBES
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv MILENE BARTOLOMEI SILVA
dc.contributor.author.fl_str_mv SABRYNA DE MATOS THIBES
contributor_str_mv MILENE BARTOLOMEI SILVA
dc.subject.por.fl_str_mv Bebês
Afetividade
Emmi Pikler.
topic Bebês
Afetividade
Emmi Pikler.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This article deals with the importance of Emmi Pikler and Reggio Emilia's approaches in early childhood education, aiming to highlight how such practices promote autonomy, individuality and the construction of solid emotional bonds in children. To carry it out, qualitative research was used to support the aforementioned theoretical production, among the authors we highlight the contributions of Sanches (2016); Fochi (2015), Soares (2017), Falk (2011), Sarmento (2004, 2007). Field research is based on observations and reflections on the daily life of the institution and the Baby Room at CEI Detran/MS. These practices leave a positive mark on child development, providing a welcoming and stimulating environment. The research highlights the relevance of such approaches in promoting the healthy and integral development of children, contributing to their well-being and socio-emotional development. Building emotional bonds from early childhood is crucial for the emotional and social development of young children. Affectionate interaction and attentive care have a positive impact on children's well-being and confidence.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-03-01T14:54:23Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-03-01T14:54:23Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8466
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8466/-1/10667.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 82bac1d032b9ab7c6834af46b3a42142
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815448053812822016