O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BRUNA LETICIA NUNES VIANA
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3680
Resumo: The story takes place in Mato Grosso do Sul (also right there where you are), the year is 2019 (but perhaps way before that) when a researcher in training decides begin an adventure into two primary schools: the escola rural quilombola Zumbi dos Palmares,in Jaraguari-MS and escola urbana Padre José Valentim, in Campo Grande-MS. In this adventure she proposed the students of these two schools interactions by composing questions and answers based on the exchange of some videos and photos that were made about and from their school-places. These imagery and film productions were built in an attempt by the researcher to be together with these students in a process of (re)inventing the school-places of each one. Thus, as in steps of a vertiginous dance, this story presents (and intends to provoke) some vacillations, including cracks in truths, that are happening as the researcher produces meaning for some things that permeate her adventure, such as decolonial thinking / doing / knowledge that help her to be with these students beyond white, christian, male, eurocentric logic, etc., allowing her to see / feel some of the truths they have to tell.
id UFMS_face525b4052051e10a47fc6995e5ac2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/3680
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2021-05-13T12:28:22Z2021-09-30T19:57:36Z2020https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3680The story takes place in Mato Grosso do Sul (also right there where you are), the year is 2019 (but perhaps way before that) when a researcher in training decides begin an adventure into two primary schools: the escola rural quilombola Zumbi dos Palmares,in Jaraguari-MS and escola urbana Padre José Valentim, in Campo Grande-MS. In this adventure she proposed the students of these two schools interactions by composing questions and answers based on the exchange of some videos and photos that were made about and from their school-places. These imagery and film productions were built in an attempt by the researcher to be together with these students in a process of (re)inventing the school-places of each one. Thus, as in steps of a vertiginous dance, this story presents (and intends to provoke) some vacillations, including cracks in truths, that are happening as the researcher produces meaning for some things that permeate her adventure, such as decolonial thinking / doing / knowledge that help her to be with these students beyond white, christian, male, eurocentric logic, etc., allowing her to see / feel some of the truths they have to tell.A história se passa em Mato Grosso do Sul (e também bem aí onde você está), no ano de 2019 (mas talvez bem antes), quando uma pesquisadora em formação decide se aventurar em duas escolas da rede básica de ensino: uma escola rural quilombola da rede estadual, Zumbi dos Palmares, em Jaraguari-MS, e uma escola urbana da rede municipal, Padre José Valentim, em Campo Grande-MS. Nessa aventura, a pesquisadora propôs para alunxs dessas escolas (do oitavo e nono ano do ensino fundamental) a produção de vídeos e fotos sobre/d esses lugares-escola, em uma tentativa de estar junto a elxs, em um processo de (re)invenção dos lugares-escola de cada umx, e também a criação de encontroS entre xs alunxs dessas duas escolas, em que estxs poderiam perguntar, a partir das produções imagéticas e fílmicas desses lugares-escola, o que quisessem sobre os lugares-escola dxs outrxs. Assim, do mesmo modo como em passos de uma dança vertiginosa, essa história apresenta alguns vacilos, incluindo fissuras de verdades, que vão acontecendo (também) conforme a pesquisadora produz significado para algumas coisas, como os pensares/fazeres/saberes decoloniais que perpassam sua aventura, e que a ajuda a estar com estxs alunxs para além de uma lógica branca, cristã, masculina, eurocêntrica, etc., e permite que ela enxergue sinta algumas das verdades que elxs têm para contar.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasillugares-escoladecolonialidademodelo dos campos semânticoseducação matemáticaO QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJoao Ricardo Viola dos SantosBRUNA LETICIA NUNES VIANAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILdissertacao_bruna_viana_2020(1).pdf.jpgdissertacao_bruna_viana_2020(1).pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2318https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3680/3/dissertacao_bruna_viana_2020%281%29.pdf.jpg5692c1032c8b852d49b60833415fdbb2MD53TEXTdissertacao_bruna_viana_2020(1).pdf.txtdissertacao_bruna_viana_2020(1).pdf.txtExtracted texttext/plain245707https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3680/2/dissertacao_bruna_viana_2020%281%29.pdf.txt4654c2571cb2a63f2378c50b75010ee5MD52ORIGINALdissertacao_bruna_viana_2020(1).pdfdissertacao_bruna_viana_2020(1).pdfapplication/pdf13264304https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3680/1/dissertacao_bruna_viana_2020%281%29.pdf9292347d566206829c18d48fe76d82e0MD51123456789/36802021-09-30 15:57:36.994oai:repositorio.ufms.br:123456789/3680Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242021-09-30T19:57:36Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
title O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
spellingShingle O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
BRUNA LETICIA NUNES VIANA
lugares-escola
decolonialidade
modelo dos campos semânticos
educação matemática
title_short O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
title_full O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
title_fullStr O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
title_full_unstemmed O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
title_sort O QUE SÓ VOCÊ VÊ NA SUA ESCOLA? Encontros, alunxs, cenas, e...
author BRUNA LETICIA NUNES VIANA
author_facet BRUNA LETICIA NUNES VIANA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Joao Ricardo Viola dos Santos
dc.contributor.author.fl_str_mv BRUNA LETICIA NUNES VIANA
contributor_str_mv Joao Ricardo Viola dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv lugares-escola
decolonialidade
modelo dos campos semânticos
educação matemática
topic lugares-escola
decolonialidade
modelo dos campos semânticos
educação matemática
description The story takes place in Mato Grosso do Sul (also right there where you are), the year is 2019 (but perhaps way before that) when a researcher in training decides begin an adventure into two primary schools: the escola rural quilombola Zumbi dos Palmares,in Jaraguari-MS and escola urbana Padre José Valentim, in Campo Grande-MS. In this adventure she proposed the students of these two schools interactions by composing questions and answers based on the exchange of some videos and photos that were made about and from their school-places. These imagery and film productions were built in an attempt by the researcher to be together with these students in a process of (re)inventing the school-places of each one. Thus, as in steps of a vertiginous dance, this story presents (and intends to provoke) some vacillations, including cracks in truths, that are happening as the researcher produces meaning for some things that permeate her adventure, such as decolonial thinking / doing / knowledge that help her to be with these students beyond white, christian, male, eurocentric logic, etc., allowing her to see / feel some of the truths they have to tell.
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-05-13T12:28:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-09-30T19:57:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3680
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3680
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3680/3/dissertacao_bruna_viana_2020%281%29.pdf.jpg
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3680/2/dissertacao_bruna_viana_2020%281%29.pdf.txt
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3680/1/dissertacao_bruna_viana_2020%281%29.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5692c1032c8b852d49b60833415fdbb2
4654c2571cb2a63f2378c50b75010ee5
9292347d566206829c18d48fe76d82e0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1797953028719902720