Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8377 |
Resumo: | The literature highlights the growing importance of school inclusion for students targeted by Special Education (PAEE), highlighting the provision of specialized educational services to implement Inclusive Education. Despite this, there is a gap in information about the implementation of these resources. This work has the general objective of verifying the organization of Specialized Educational Assistance (AEE) in Corumbá and Ladário, and the specific objectives: Identify forms of AEE; Know the structure offered by schools to students; and Know the number of students served. To achieve these objectives, the following steps were carried out: 1. Study of the literature on the topic and national guidance documents on the provision of specialized educational services; 2. Contact with the municipal education departments of Corumbá and Ladário; 3. Survey of data relating to the functioning of specialized educational services in the two municipalities. The research sought to expand reflections on inclusive pedagogical practices, with the aim of contributing to the construction of equitable and quality education. |
id |
UFMS_fe9532214585314ffc6190c6aaab74e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/8377 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2024-02-09T17:53:23Z2024-02-09T17:53:23Z2024https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8377The literature highlights the growing importance of school inclusion for students targeted by Special Education (PAEE), highlighting the provision of specialized educational services to implement Inclusive Education. Despite this, there is a gap in information about the implementation of these resources. This work has the general objective of verifying the organization of Specialized Educational Assistance (AEE) in Corumbá and Ladário, and the specific objectives: Identify forms of AEE; Know the structure offered by schools to students; and Know the number of students served. To achieve these objectives, the following steps were carried out: 1. Study of the literature on the topic and national guidance documents on the provision of specialized educational services; 2. Contact with the municipal education departments of Corumbá and Ladário; 3. Survey of data relating to the functioning of specialized educational services in the two municipalities. The research sought to expand reflections on inclusive pedagogical practices, with the aim of contributing to the construction of equitable and quality education.A literatura ressalta a importância crescente da inclusão escolar para alunos público-alvo da Educação Especial (PAEE), destacando a realização do atendimento educacional especializado para a efetivação da Educação Inclusiva. Apesar disso, há uma lacuna nas informações sobre a realização desses recursos. Este trabalho tem como objetivo geral verificar a organização do Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário, e como objetivos específicos: Identificar formas de AEE; Conhecer a estrutura oferecida pelas escolas aos alunos; e Conhecer o número de alunos atendidos. Para o alcance desses objetivos, foram realizadas as seguintes etapas: 1. Estudo da literatura sobre o tema e de documentos orientadores nacionais sobre o oferecimento de atendimento educacional especializado; 2. Contato com as secretarias municipais de educação de Corumbá e Ladário; 3. Levantamento dos dados relativos ao funcionamento das formas de atendimento educacional especializado nos dois municípios. A pesquisa buscou ampliar reflexões sobre práticas pedagógicas inclusivas, com o intuito de colaborar para a construção de uma educação equitativa e de qualidade.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasSala de Recursos (AEE)InclusãoCorumbá e Ladário.Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladárioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMONICA DE CARVALHO MAGALHAES KASSARTHAÍS MONTEIRO DO NASCIMENTOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL7566.pdf7566.pdfapplication/pdf419264https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8377/-1/7566.pdfb5aa93824a0722c0ab29357f4ccbcdd0MD5-1123456789/83772024-02-09 13:53:23.887oai:repositorio.ufms.br:123456789/8377Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-02-09T17:53:23Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário |
title |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário |
spellingShingle |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário THAÍS MONTEIRO DO NASCIMENTO Sala de Recursos (AEE) Inclusão Corumbá e Ladário. Ciências Humanas |
title_short |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário |
title_full |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário |
title_fullStr |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário |
title_full_unstemmed |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário |
title_sort |
Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Corumbá e Ladário |
author |
THAÍS MONTEIRO DO NASCIMENTO |
author_facet |
THAÍS MONTEIRO DO NASCIMENTO |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
MONICA DE CARVALHO MAGALHAES KASSAR |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
THAÍS MONTEIRO DO NASCIMENTO |
contributor_str_mv |
MONICA DE CARVALHO MAGALHAES KASSAR |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sala de Recursos (AEE) Inclusão Corumbá e Ladário. |
topic |
Sala de Recursos (AEE) Inclusão Corumbá e Ladário. Ciências Humanas |
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
description |
The literature highlights the growing importance of school inclusion for students targeted by Special Education (PAEE), highlighting the provision of specialized educational services to implement Inclusive Education. Despite this, there is a gap in information about the implementation of these resources. This work has the general objective of verifying the organization of Specialized Educational Assistance (AEE) in Corumbá and Ladário, and the specific objectives: Identify forms of AEE; Know the structure offered by schools to students; and Know the number of students served. To achieve these objectives, the following steps were carried out: 1. Study of the literature on the topic and national guidance documents on the provision of specialized educational services; 2. Contact with the municipal education departments of Corumbá and Ladário; 3. Survey of data relating to the functioning of specialized educational services in the two municipalities. The research sought to expand reflections on inclusive pedagogical practices, with the aim of contributing to the construction of equitable and quality education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-02-09T17:53:23Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-02-09T17:53:23Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8377 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8377 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv |
|
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8377/-1/7566.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b5aa93824a0722c0ab29357f4ccbcdd0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1823324001262370816 |