Modelos no ensino de química : verificação do modelo termodinâmico do calor sensível
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/2443 |
Resumo: | Scientific modeling is a didactic tool to build models, and a didactic transposition can be made to be worked on in the classroom. The new changes in the paradigms of education, in the National Common Curricular Base, bring the search for investigative development in students, with the use of scientific modeling applied in teaching being a viable option that meets this new paradigm. In this context, this work aimed at the first part of a literature review on the use of scientific modeling in the teaching of Chemistry, in the second part it aimed at the validation of the theoretical model based on Mario Bunge's scientific modeling on the sensible heat equation, if it was directly proportional to mass, temperature variation and specific heat. The results obtained from the literature review show that there are still few works focused specifically on scientific modeling in classroom teaching, and of those that present this, most of them are in the area of physical chemistry and none of them uses Bunge modeling. Regarding the validation of the theoretical model, with the experimental data, the linear dependence of heat with the variation of temperature and mass was verified, but it was not possible to verify the linear dependence of the sensible heat with the specific heat. |
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Modelos no ensino de química : verificação do modelo termodinâmico do calor sensívelCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAModelagem científicaModelo fenomenológicoFísico-químicaCalor sensívelScientific modelingPhenomenological modelPhysical-chemicalHeat sensitiveScientific modeling is a didactic tool to build models, and a didactic transposition can be made to be worked on in the classroom. The new changes in the paradigms of education, in the National Common Curricular Base, bring the search for investigative development in students, with the use of scientific modeling applied in teaching being a viable option that meets this new paradigm. In this context, this work aimed at the first part of a literature review on the use of scientific modeling in the teaching of Chemistry, in the second part it aimed at the validation of the theoretical model based on Mario Bunge's scientific modeling on the sensible heat equation, if it was directly proportional to mass, temperature variation and specific heat. The results obtained from the literature review show that there are still few works focused specifically on scientific modeling in classroom teaching, and of those that present this, most of them are in the area of physical chemistry and none of them uses Bunge modeling. Regarding the validation of the theoretical model, with the experimental data, the linear dependence of heat with the variation of temperature and mass was verified, but it was not possible to verify the linear dependence of the sensible heat with the specific heat.A modelagem científica é uma ferramenta didática para se construir modelos, podendo ser feita uma transposição didática para ser trabalhado em sala de aula. As novas mudanças nos paradigmas da educação, na própria Base Nacional Comum Curricular, trazem a busca do desenvolvimento investigativo nos alunos, sendo a utilização da modelagem científica aplicado no ensino, uma opção viável e que vai de encontro com esse novo paradigma. Nesse contexto, esse trabalho objetivou na primeira parte de uma revisão de literatura sobre uso da modelagem científica no ensino de Química, já na segunda se objetivou a validação do modelo teórico com base na modelagem científica de Mario Bunge sobre a equação do calor sensível, se ele era diretamente proporcional a massa, a variação de temperatura e ao calor específico. Os resultados obtidos da revisão de literatura, mostram que ainda tem poucos trabalhos voltados específico a modelagem cientifica no ensino em sala de aula, sendo dos que apresentam isso, a maioria da área da físico-química e nenhum deles se utiliza da modelagem de Bunge. Já referente a validação do modelo teórico, com os dados experimentais foi verificado a dependência linear do calor com a variação de temperatura e a massa, mas não foi possível verificar a dependência linear do calor sensível com o calor específico.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopQuímica - CUSSantana, Ricardo Robinson Campomaneshttp://lattes.cnpq.br/4005610138735380Guilardi Junior, Feliciohttp://lattes.cnpq.br/1623424561382368Santana, Ricardo Robinson Campomaneshttp://lattes.cnpq.br/4005610138735380Dresch, Mauro Andréhttp://lattes.cnpq.br/2779525668838132Uliana, Eduardo Morganhttp://lattes.cnpq.br/2355209690082964Rieger, Isabél Andrieli2022-08-23T22:15:39Z2022-04-132022-08-23T22:15:39Z2022-03-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetRIEGER, Isabél Andrieli. Modelos no ensino de química: verificação do modelo termodinâmico do calor sensível. 2021. 53f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2021.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2443porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-10-10T21:07:52Zoai:localhost:1/2443Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-10-10T21:07:52falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-10-10T21:07:52Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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