Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piauí, Gabriel de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313
Resumo: This article aims to evaluate the ergonomic conditions of the workstations (classrooms) of the students of the Integrated High School of the Federal Institute of Mato Grosso, Campus of Barra do Garças-MT. For this, a structured questionnaire was applied to the students, so that they could express themselves about how comfortable or uncomfortable they feel during the theoretical classes, with regard to: desks and chairs, lighting, temperature, noise and teaching materials. In addition, measurements and photos of the physical space of the classrooms were taken. With these data and anchored by the literature to which we had access on the subject, an ergonomic evaluation of the classrooms was carried out, according to the regulations and measures were suggested to improve the comfort of the students, in the expectation that, in more favorable situations, also improve their performance as students. It is believed that researching the subject will contribute, if not to a change in the way the school environment is thought, at least to provide an opportunity for reflection on the importance of considering study as a work activity and, therefore, who knows, in the future. , one can think of projects that aim to ensure greater comfort for both students and teachers.
id UFMT-1_3bcdc7ea0cbec238b64ea64d84081d92
oai_identifier_str oai:localhost:1/2313
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MTCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAErgonomiaAmbiente escolarConfortoErgonomicsSchool EnvironmentComfortThis article aims to evaluate the ergonomic conditions of the workstations (classrooms) of the students of the Integrated High School of the Federal Institute of Mato Grosso, Campus of Barra do Garças-MT. For this, a structured questionnaire was applied to the students, so that they could express themselves about how comfortable or uncomfortable they feel during the theoretical classes, with regard to: desks and chairs, lighting, temperature, noise and teaching materials. In addition, measurements and photos of the physical space of the classrooms were taken. With these data and anchored by the literature to which we had access on the subject, an ergonomic evaluation of the classrooms was carried out, according to the regulations and measures were suggested to improve the comfort of the students, in the expectation that, in more favorable situations, also improve their performance as students. It is believed that researching the subject will contribute, if not to a change in the way the school environment is thought, at least to provide an opportunity for reflection on the importance of considering study as a work activity and, therefore, who knows, in the future. , one can think of projects that aim to ensure greater comfort for both students and teachers.Este artigo tem como objetivo avaliar as condições ergonômicas dos postos de trabalho (salas de aulas) dos alunos do Ensino Médio Integrado do Instituto Federal de Mato Grosso, Campus de Barra do Garças-MT. Para isso, foi aplicado um questionário estruturado aos estudantes, para que se manifestassem sobre o quão confortáveis ou desconfortáveis se sentem durante as aulas teóricas, no que se refere: às carteiras e cadeiras, iluminação, temperatura, ruídos e materiais didáticos. Além disso, foram feitas medições e fotos do espaço físico das salas de aula. De posse desses dados e ancorados pela literatura a que tivemos acesso sobre o assunto, realizou-se a avaliação ergonômica das salas de aula, de acordo com as normativas e sugeriram-se medidas para melhorar o conforto dos alunos, na expectativa de que, em situações mais favoráveis, melhore também o seu desempenho como estudantes. Acredita-se que pesquisar o tema contribuirá, se não para uma mudança na forma como se pensa o ambiente escolar, pelo menos para oportunizar a reflexão sobre a importância de se considerar o estudo como uma atividade laboral e, assim sendo, quem sabe, futuramente, pode-se pensar em projetos que visem garantir maior conforto tanto para os alunos quanto para os professores.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaEducação Física - CUATussolini, LoyseTussolini, LoyseMagalhães Neto, Anibal Monteiro dehttp://lattes.cnpq.br/5023174064373373Habitante, Carlos Alexandrehttp://lattes.cnpq.br/1505161374000816Piauí, Gabriel de Oliveira2022-05-27T22:06:31Z2022-03-102022-05-27T22:06:31Z2022-03-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetPIAUÍ, Gabriel de Oliveira. Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT. 2022. 38 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal do Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-06-13T07:00:47Zoai:localhost:1/2313Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-06-13T07:00:47falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-06-13T07:00:47Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
title Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
spellingShingle Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
Piauí, Gabriel de Oliveira
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Ergonomia
Ambiente escolar
Conforto
Ergonomics
School Environment
Comfort
title_short Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
title_full Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
title_fullStr Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
title_full_unstemmed Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
title_sort Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
author Piauí, Gabriel de Oliveira
author_facet Piauí, Gabriel de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tussolini, Loyse
Tussolini, Loyse
Magalhães Neto, Anibal Monteiro de
http://lattes.cnpq.br/5023174064373373
Habitante, Carlos Alexandre
http://lattes.cnpq.br/1505161374000816
dc.contributor.author.fl_str_mv Piauí, Gabriel de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Ergonomia
Ambiente escolar
Conforto
Ergonomics
School Environment
Comfort
topic CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Ergonomia
Ambiente escolar
Conforto
Ergonomics
School Environment
Comfort
description This article aims to evaluate the ergonomic conditions of the workstations (classrooms) of the students of the Integrated High School of the Federal Institute of Mato Grosso, Campus of Barra do Garças-MT. For this, a structured questionnaire was applied to the students, so that they could express themselves about how comfortable or uncomfortable they feel during the theoretical classes, with regard to: desks and chairs, lighting, temperature, noise and teaching materials. In addition, measurements and photos of the physical space of the classrooms were taken. With these data and anchored by the literature to which we had access on the subject, an ergonomic evaluation of the classrooms was carried out, according to the regulations and measures were suggested to improve the comfort of the students, in the expectation that, in more favorable situations, also improve their performance as students. It is believed that researching the subject will contribute, if not to a change in the way the school environment is thought, at least to provide an opportunity for reflection on the importance of considering study as a work activity and, therefore, who knows, in the future. , one can think of projects that aim to ensure greater comfort for both students and teachers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-27T22:06:31Z
2022-03-10
2022-05-27T22:06:31Z
2022-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/dataset
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PIAUÍ, Gabriel de Oliveira. Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT. 2022. 38 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal do Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313
identifier_str_mv PIAUÍ, Gabriel de Oliveira. Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT. 2022. 38 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal do Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1784991311774875648