Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313 |
Resumo: | This article aims to evaluate the ergonomic conditions of the workstations (classrooms) of the students of the Integrated High School of the Federal Institute of Mato Grosso, Campus of Barra do Garças-MT. For this, a structured questionnaire was applied to the students, so that they could express themselves about how comfortable or uncomfortable they feel during the theoretical classes, with regard to: desks and chairs, lighting, temperature, noise and teaching materials. In addition, measurements and photos of the physical space of the classrooms were taken. With these data and anchored by the literature to which we had access on the subject, an ergonomic evaluation of the classrooms was carried out, according to the regulations and measures were suggested to improve the comfort of the students, in the expectation that, in more favorable situations, also improve their performance as students. It is believed that researching the subject will contribute, if not to a change in the way the school environment is thought, at least to provide an opportunity for reflection on the importance of considering study as a work activity and, therefore, who knows, in the future. , one can think of projects that aim to ensure greater comfort for both students and teachers. |
id |
UFMT-1_3bcdc7ea0cbec238b64ea64d84081d92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2313 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MTCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAErgonomiaAmbiente escolarConfortoErgonomicsSchool EnvironmentComfortThis article aims to evaluate the ergonomic conditions of the workstations (classrooms) of the students of the Integrated High School of the Federal Institute of Mato Grosso, Campus of Barra do Garças-MT. For this, a structured questionnaire was applied to the students, so that they could express themselves about how comfortable or uncomfortable they feel during the theoretical classes, with regard to: desks and chairs, lighting, temperature, noise and teaching materials. In addition, measurements and photos of the physical space of the classrooms were taken. With these data and anchored by the literature to which we had access on the subject, an ergonomic evaluation of the classrooms was carried out, according to the regulations and measures were suggested to improve the comfort of the students, in the expectation that, in more favorable situations, also improve their performance as students. It is believed that researching the subject will contribute, if not to a change in the way the school environment is thought, at least to provide an opportunity for reflection on the importance of considering study as a work activity and, therefore, who knows, in the future. , one can think of projects that aim to ensure greater comfort for both students and teachers.Este artigo tem como objetivo avaliar as condições ergonômicas dos postos de trabalho (salas de aulas) dos alunos do Ensino Médio Integrado do Instituto Federal de Mato Grosso, Campus de Barra do Garças-MT. Para isso, foi aplicado um questionário estruturado aos estudantes, para que se manifestassem sobre o quão confortáveis ou desconfortáveis se sentem durante as aulas teóricas, no que se refere: às carteiras e cadeiras, iluminação, temperatura, ruídos e materiais didáticos. Além disso, foram feitas medições e fotos do espaço físico das salas de aula. De posse desses dados e ancorados pela literatura a que tivemos acesso sobre o assunto, realizou-se a avaliação ergonômica das salas de aula, de acordo com as normativas e sugeriram-se medidas para melhorar o conforto dos alunos, na expectativa de que, em situações mais favoráveis, melhore também o seu desempenho como estudantes. Acredita-se que pesquisar o tema contribuirá, se não para uma mudança na forma como se pensa o ambiente escolar, pelo menos para oportunizar a reflexão sobre a importância de se considerar o estudo como uma atividade laboral e, assim sendo, quem sabe, futuramente, pode-se pensar em projetos que visem garantir maior conforto tanto para os alunos quanto para os professores.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaEducação Física - CUATussolini, LoyseTussolini, LoyseMagalhães Neto, Anibal Monteiro dehttp://lattes.cnpq.br/5023174064373373Habitante, Carlos Alexandrehttp://lattes.cnpq.br/1505161374000816Piauí, Gabriel de Oliveira2022-05-27T22:06:31Z2022-03-102022-05-27T22:06:31Z2022-03-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetPIAUÍ, Gabriel de Oliveira. Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT. 2022. 38 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal do Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-06-13T07:00:47Zoai:localhost:1/2313Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-06-13T07:00:47falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-06-13T07:00:47Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT |
title |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT |
spellingShingle |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT Piauí, Gabriel de Oliveira CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Ergonomia Ambiente escolar Conforto Ergonomics School Environment Comfort |
title_short |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT |
title_full |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT |
title_fullStr |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT |
title_full_unstemmed |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT |
title_sort |
Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT |
author |
Piauí, Gabriel de Oliveira |
author_facet |
Piauí, Gabriel de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tussolini, Loyse Tussolini, Loyse Magalhães Neto, Anibal Monteiro de http://lattes.cnpq.br/5023174064373373 Habitante, Carlos Alexandre http://lattes.cnpq.br/1505161374000816 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Piauí, Gabriel de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Ergonomia Ambiente escolar Conforto Ergonomics School Environment Comfort |
topic |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Ergonomia Ambiente escolar Conforto Ergonomics School Environment Comfort |
description |
This article aims to evaluate the ergonomic conditions of the workstations (classrooms) of the students of the Integrated High School of the Federal Institute of Mato Grosso, Campus of Barra do Garças-MT. For this, a structured questionnaire was applied to the students, so that they could express themselves about how comfortable or uncomfortable they feel during the theoretical classes, with regard to: desks and chairs, lighting, temperature, noise and teaching materials. In addition, measurements and photos of the physical space of the classrooms were taken. With these data and anchored by the literature to which we had access on the subject, an ergonomic evaluation of the classrooms was carried out, according to the regulations and measures were suggested to improve the comfort of the students, in the expectation that, in more favorable situations, also improve their performance as students. It is believed that researching the subject will contribute, if not to a change in the way the school environment is thought, at least to provide an opportunity for reflection on the importance of considering study as a work activity and, therefore, who knows, in the future. , one can think of projects that aim to ensure greater comfort for both students and teachers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-27T22:06:31Z 2022-03-10 2022-05-27T22:06:31Z 2022-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PIAUÍ, Gabriel de Oliveira. Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT. 2022. 38 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal do Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022. http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313 |
identifier_str_mv |
PIAUÍ, Gabriel de Oliveira. Avaliação das condições ergonômicas de sala de aula do Instituto Federal de Mato Grosso – Barra do Garças/MT. 2022. 38 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal do Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Educação Física - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Educação Física - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1784991311774875648 |