Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Luana Souza
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3325
Resumo: The present study aims to promote the study of physical concepts of Thermology, through experimentation and historical aspects, in order to lead the student to the perception of physical phenomena present in everyday life. The research is configured as qualitative of an applied nature. Therefore, a Didactic Sequence was elaborated, based on the teaching dynamics of the Three Pedagogical Moments, involving experimentation, problematization and historical aspects about the theme "Thermology". The proposed teaching material aims to contribute to the teaching and learning process of Physics, providing the teacher with a way to lead the student to the perception of physical phenomena present in their reality. The experiments proposed in the Didactic Sequence can be developed with simple and low-cost materials, making it possible to carry them out in the school context. It is hoped that the practice of experimentation together with the history of Science will help students to identify and understand physical phenomena existing in everyday life, and motivate students to study Physics.
id UFMT-1_5b64f2faa250aab8e41626fdbb6ea3e2
oai_identifier_str oai:localhost:1/3325
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAEnsino de FísicaEnsino MédioExperimentaçãoSequência DidáticaTrês Momentos PedagógicosTeaching PhysicsHigh schoolExperimentationFollowing teachingThree Pedagogical MomentsThe present study aims to promote the study of physical concepts of Thermology, through experimentation and historical aspects, in order to lead the student to the perception of physical phenomena present in everyday life. The research is configured as qualitative of an applied nature. Therefore, a Didactic Sequence was elaborated, based on the teaching dynamics of the Three Pedagogical Moments, involving experimentation, problematization and historical aspects about the theme "Thermology". The proposed teaching material aims to contribute to the teaching and learning process of Physics, providing the teacher with a way to lead the student to the perception of physical phenomena present in their reality. The experiments proposed in the Didactic Sequence can be developed with simple and low-cost materials, making it possible to carry them out in the school context. It is hoped that the practice of experimentation together with the history of Science will help students to identify and understand physical phenomena existing in everyday life, and motivate students to study Physics.O presente estudo visa promover o estudo de conceitos físicos de Termologia, por meio da experimentação e aspectos históricos, a fim de propiciar o aluno à percepção dos objetos de estudos da física presentes no cotidiano. A pesquisa configura-se como qualitativa de natureza aplicada. Para tanto, foi elaborada uma Sequência Didática, com base na dinâmica de ensino dos Três Momentos Pedagógicos, envolvendo a experimentação, problematização e aspectos históricos acerca da temática “Termologia”. O material didático proposto tem por finalidade contribuir com o processo de ensino e aprendizagem de Física, proporcionando ao professor um meio de propiciar o aluno à percepção de fenômenos físicos presentes em sua realidade. Os experimentos propostos na Sequência Didática podem ser desenvolvidos com materiais simples e de baixo custo, tornando possível a sua realização no contexto escolar. Espera-se que a prática da experimentação juntamente com a história da Ciência auxilie os alunos a identificar e compreender os objetos físicos existentes no dia a dia, e motive os alunos para o estudo da Física.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopFísica - CUSFeistel, Roseli Adriana Blümkehttp://lattes.cnpq.br/8516673002046226Feistel, Roseli Adriana Blümkehttp://lattes.cnpq.br/8516673002046226Azevedo, Elizabeth Quirino dehttp://lattes.cnpq.br/4804734155117578Guilardi Junior, Feliciohttp://lattes.cnpq.br/1623424561382368Ferreira, Luana Souza2023-08-02T18:28:27Z2022-07-252023-08-02T18:28:27Z2022-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetFERREIRA, Luana Souza. Proposta Didática para o estudo da Termologia: aspectos históricos e experimentação. 2022. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3325porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-08-27T07:06:00Zoai:localhost:1/3325Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-08-27T07:06falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-08-27T07:06Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
title Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
spellingShingle Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
Ferreira, Luana Souza
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Ensino de Física
Ensino Médio
Experimentação
Sequência Didática
Três Momentos Pedagógicos
Teaching Physics
High school
Experimentation
Following teaching
Three Pedagogical Moments
title_short Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
title_full Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
title_fullStr Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
title_full_unstemmed Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
title_sort Proposta Didática para o estudo da Termologia : aspectos históricos e experimentação
author Ferreira, Luana Souza
author_facet Ferreira, Luana Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Feistel, Roseli Adriana Blümke
http://lattes.cnpq.br/8516673002046226
Feistel, Roseli Adriana Blümke
http://lattes.cnpq.br/8516673002046226
Azevedo, Elizabeth Quirino de
http://lattes.cnpq.br/4804734155117578
Guilardi Junior, Felicio
http://lattes.cnpq.br/1623424561382368
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Luana Souza
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Ensino de Física
Ensino Médio
Experimentação
Sequência Didática
Três Momentos Pedagógicos
Teaching Physics
High school
Experimentation
Following teaching
Three Pedagogical Moments
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Ensino de Física
Ensino Médio
Experimentação
Sequência Didática
Três Momentos Pedagógicos
Teaching Physics
High school
Experimentation
Following teaching
Three Pedagogical Moments
description The present study aims to promote the study of physical concepts of Thermology, through experimentation and historical aspects, in order to lead the student to the perception of physical phenomena present in everyday life. The research is configured as qualitative of an applied nature. Therefore, a Didactic Sequence was elaborated, based on the teaching dynamics of the Three Pedagogical Moments, involving experimentation, problematization and historical aspects about the theme "Thermology". The proposed teaching material aims to contribute to the teaching and learning process of Physics, providing the teacher with a way to lead the student to the perception of physical phenomena present in their reality. The experiments proposed in the Didactic Sequence can be developed with simple and low-cost materials, making it possible to carry them out in the school context. It is hoped that the practice of experimentation together with the history of Science will help students to identify and understand physical phenomena existing in everyday life, and motivate students to study Physics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
2022-07-13
2023-08-02T18:28:27Z
2023-08-02T18:28:27Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Luana Souza. Proposta Didática para o estudo da Termologia: aspectos históricos e experimentação. 2022. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2022.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3325
identifier_str_mv FERREIRA, Luana Souza. Proposta Didática para o estudo da Termologia: aspectos históricos e experimentação. 2022. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2022.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Física - CUS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Física - CUS
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012970710499328