Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Derciana Aparecida de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/2686
Resumo: Over the years, evaluations of textbooks have produced a significant improvement in editorial output. At first the central question of evaluations lay in the quality of information, currently the largest emphasis is on methodological issue, when analyzed carefully and strictly the pedagogical proposal contemplates an investigative and contextualized teaching. This study analyzed the text books of 6th grades of elementary public schools in Sinop city (MT). The goal was to identify whether the Science textbooks have adequate approach about the Carbon Cycle, in order to meet the needs as an effective pedagogical tool. The study was conducted through the analysis of five books indicated by the Didactic Book Guide 2013 and 2014, in which the subject scope, coherence, the context and the existence of illustrations were evaluated. In the second stage we used a questionnaire containing five questions to investigate teachers' views on the importance and effectiveness of textbooks for teaching the Carbon Cycle. In this study, we found that four of these booke were the most suited to the proposed criteria and are similar to the goals of PCNs, while the other book presented insufficiency in scope, coherence and context of texts and images. The interviewed teachers agreed on the possibility and need of the study of the Carbon Cycle on 6th grades. It was observed that most of the interviewed teachers point that the textbooks cannot be used as a unique educational tool.
id UFMT-1_9e8f924fe6adbbceb3fb76ef7b624403
oai_identifier_str oai:localhost:1/2686
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino FundamentalCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICACiclo do CarbonoLivro didático - QuímicaPCNsEnsino de QuímicaCarbon CycleTextbook - ChemistryPCNsChemistry teachingOver the years, evaluations of textbooks have produced a significant improvement in editorial output. At first the central question of evaluations lay in the quality of information, currently the largest emphasis is on methodological issue, when analyzed carefully and strictly the pedagogical proposal contemplates an investigative and contextualized teaching. This study analyzed the text books of 6th grades of elementary public schools in Sinop city (MT). The goal was to identify whether the Science textbooks have adequate approach about the Carbon Cycle, in order to meet the needs as an effective pedagogical tool. The study was conducted through the analysis of five books indicated by the Didactic Book Guide 2013 and 2014, in which the subject scope, coherence, the context and the existence of illustrations were evaluated. In the second stage we used a questionnaire containing five questions to investigate teachers' views on the importance and effectiveness of textbooks for teaching the Carbon Cycle. In this study, we found that four of these booke were the most suited to the proposed criteria and are similar to the goals of PCNs, while the other book presented insufficiency in scope, coherence and context of texts and images. The interviewed teachers agreed on the possibility and need of the study of the Carbon Cycle on 6th grades. It was observed that most of the interviewed teachers point that the textbooks cannot be used as a unique educational tool.Ao longo dos anos, as avaliações dos livros didáticos (LD) têm produzido uma significativa melhoria na produção editorial. Inicialmente, a questão central das avaliações residia na qualidade da informação, atualmente a ênfase maior é na questão metodológica, quando se analisa com atenção e rigor se a proposta pedagógica contempla um ensino investigativo e contextualizado. Este estudo analisou os LD do 6º ano do ensino fundamental, em escolas públicas no município de Sinop (MT). O objetivo foi identificar se os LD de Ciências apresentam uma abordagem adequada sobre o Ciclo do Carbono, de modo que atenda as necessidades como eficiente ferramenta pedagógica. O trabalho foi realizado, por meio da analise de cinco livros indicados pelo Guia do Livro Didático 2013 e 2014, nos quais foram avaliados abrangência do assunto, coerência, a contextualização e a existência de ilustrações. Na segunda etapa utilizou-se um questionário contendo 5 questões para investigar as opiniões dos professores sobre a importância e eficácia dos livros didáticos para o ensino do Ciclo do Carbono. Nesta investigação, observamos que quatro destes livros foram as que mais se adequaram aos critérios propostos e aproximam-se dos objetivos dos PCNs, enquanto que, o outro apresentou insuficiencia na abrangência, coerência e contextualização dos textos e imagens. Nas respostas e justificativas dos professores entrevistados há concordância sobre a possibilidade e necessidade do estudo do Ciclo do Carbono no 6º ano, sobre os LD observou se que a maioria dos professores entrevistados aponta que não pode ser utilizado como única ferramenta pedagógica.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopQuímica - CUSWobeto, Carmenhttp://lattes.cnpq.br/7629112688399234Wobeto, Carmenhttp://lattes.cnpq.br/7629112688399234Rosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Zanato, Aparecida Fernanda de SouzaFreitas, Derciana Aparecida de2022-11-16T21:44:02Z2015-06-302022-11-16T21:44:02Z2015-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetFREITAS, Derciana Aparecida de. Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental. 2015. 23f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2015.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2686porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-11-20T06:00:47Zoai:localhost:1/2686Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-11-20T06:00:47falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-11-20T06:00:47Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
title Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
spellingShingle Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
Freitas, Derciana Aparecida de
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Ciclo do Carbono
Livro didático - Química
PCNs
Ensino de Química
Carbon Cycle
Textbook - Chemistry
PCNs
Chemistry teaching
title_short Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
title_full Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
title_fullStr Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
title_full_unstemmed Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
title_sort Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental
author Freitas, Derciana Aparecida de
author_facet Freitas, Derciana Aparecida de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Wobeto, Carmen
http://lattes.cnpq.br/7629112688399234
Wobeto, Carmen
http://lattes.cnpq.br/7629112688399234
Rosinke, Patrícia
http://lattes.cnpq.br/3135869298084965
Zanato, Aparecida Fernanda de Souza
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Derciana Aparecida de
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Ciclo do Carbono
Livro didático - Química
PCNs
Ensino de Química
Carbon Cycle
Textbook - Chemistry
PCNs
Chemistry teaching
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Ciclo do Carbono
Livro didático - Química
PCNs
Ensino de Química
Carbon Cycle
Textbook - Chemistry
PCNs
Chemistry teaching
description Over the years, evaluations of textbooks have produced a significant improvement in editorial output. At first the central question of evaluations lay in the quality of information, currently the largest emphasis is on methodological issue, when analyzed carefully and strictly the pedagogical proposal contemplates an investigative and contextualized teaching. This study analyzed the text books of 6th grades of elementary public schools in Sinop city (MT). The goal was to identify whether the Science textbooks have adequate approach about the Carbon Cycle, in order to meet the needs as an effective pedagogical tool. The study was conducted through the analysis of five books indicated by the Didactic Book Guide 2013 and 2014, in which the subject scope, coherence, the context and the existence of illustrations were evaluated. In the second stage we used a questionnaire containing five questions to investigate teachers' views on the importance and effectiveness of textbooks for teaching the Carbon Cycle. In this study, we found that four of these booke were the most suited to the proposed criteria and are similar to the goals of PCNs, while the other book presented insufficiency in scope, coherence and context of texts and images. The interviewed teachers agreed on the possibility and need of the study of the Carbon Cycle on 6th grades. It was observed that most of the interviewed teachers point that the textbooks cannot be used as a unique educational tool.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
2015-06-26
2022-11-16T21:44:02Z
2022-11-16T21:44:02Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FREITAS, Derciana Aparecida de. Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental. 2015. 23f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2015.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2686
identifier_str_mv FREITAS, Derciana Aparecida de. Investigação da abordagem do ciclo do carbono nos livros didáticos de Ensino Fundamental. 2015. 23f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2015.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/2686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Química - CUS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Química - CUS
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1804658255915384832